۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین تغذیه سالم بهترین راه پیشگیری از سرطان است/ ارتباط بیش از ۳۰ درصد دختران جوان با قلیان
کد خبر: ۲۷۰۷۴۳ نویسنده: دکتر فریدون عزیزی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ ساعت: ۱۳:۱۲ ↗ لینک کوتاه

دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی:

تغذیه سالم بهترین راه پیشگیری از سرطان است/ ارتباط بیش از ۳۰ درصد دختران جوان با قلیان

چهره ماندگار و دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی گفت: متاسفانه وارد دورانی از زندگی بشر شدیم که انسان خیلی کمتر به فکر سلامت روحی، جسمی و اجتماعی خود است؛ حال آنکه ساده زیستن و تغذیه سالم بهترین وسیله برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

تغذیه سالم بهترین راه پیشگیری از سرطان است/ ارتباط بیش از ۳۰ درصد دختران جوان با قلیان
دکتر فریدون عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به دلایل افزایش آمار مبتلایان به بیماری سرطان اظهار کرد: سبک زندگی ناسالم یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری‌های مزمن همچون سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است.

وی افزود: عوامل ژنتیکی، فعالیت بدنی پایین، استفاده از مواد غذایی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری سرطان همچون غذاها، نوشابه‌ها و چربی‌های نامناسب به عبارتی عوامل محیطی اثرگذار در سلامتی انسان، از جمله دلایل افزایش آمار مبتلایان به بیماری سرطان است.
چهره ماندگار و دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در گذشته مردم از موادغذایی سالم‌تری نسبت به امروز استفاده می‌کردند که اصیل بود و به صورت صنعتی تهیه نمی‌شد؛ اما امروزه مصرف سرخ کردنی‌ها، غذاهای دارای چربی فراوان، فست‌فوت و نوشابه افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: مواد بسیاری هستند که در زندگی با آنها در تماس هستیم؛ اگرچه آنها را مصرف نمی‌کنیم؛ اما تماس مداوم با آنها زمینه ابتلا به سرطان را فراهم می‌کند؛ همچون انواع شوینده‌ها و بسیاری از مواد مصنوعی که برای شستن ظرف‌ها و لباس‌ها و یا از بین بردن بوی بدِ بدن یا انواع پمادها استفاده می‌کنیم؛ و به نظرمان می‌رسد زندگی بدون کاربرد این مواد امکان پذیر نیست.

این چهره ماندگار کشور بیان کرد: در گذشته از یک چوبک ساده که ماده گیاهی بی‌ضرری بود، برای شستن ظروف استفاده می‌شد؛ اما امروزه از انواع و اقسام شوینده‌های متفاوت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: البته قبول داریم که صنایع مختلف به دنبال یافتن مواد دارای کمترین ضرر برای بدن انسان هستند؛ اما به هرحال بسیاری از این مواد در صورتیکه زیاد مورد استفاده قرار گیرند؛ می‌توانند دارای عوارض بوده و زمینه‌ساز ابتلا به بیماری باشند.

عزیزی خاطرنشان کرد: مسئله آلودگی هوا، استنشاق مواد آلاینده‌ و دود سیگار از جمله عوامل موثر در ابتلا به سرطان است؛ متاسفانه افراد سیگاری نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است و امروزه شاهد مصرف قلیان حتی در بین دختران و نوجوانان هستیم.
وی افزود: زمانی اظهار رضایت می‌کردیم که اگرچه 28 درصد مردان سیگاری هستند؛ اما فقط 2 تا 4 درصد خانمها سیگار مصرف می‌کنند، اما اکنون بیش از 30 درصد دختران جوان حداقل با مسئله قلیان در ارتباط هستند و این نشان می‌دهد مشکلاتی که دخانیات سال‌ها برای مردان ایجاد کرده است؛ در آینده نزدیک احتمالا خانم‌ها را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

این چهره ماندگار کشور تصریح کرد: از سوی دیگر طول عمر افراد نیز مولفه مهم دیگری است؛ چراکه حدود 40 سال پیش، میزان امید به زندگی به طور متوسط برای بانوان 57 و برای آقایان 54 سال بود.


وی خاطرنشان کرد: در گذشته یک سری بیماری‌های عفونی مثل سرخک، سرخچه، سیاه‌سرفه، دیفتری، حصبه و سل بسیاری از کودکان، جوانان و زنان و مردان را از بین می‌برد؛ که امروزه این بیماری‌ها متوقف شده و طول عمر انسان‌ها نیز افزایش یافته است.

عزیزی عنوان کرد: با افزایش طول عمر انسان، بیماری‌هایی نظیر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریوی و دیابت خودشان را نشان می‌دهند؛ چراکه این بیماری‌ها معمولا در سنین بالاتر ظاهر می‌شوند.

وی تاکید کرد: تغذیه سالم، فعالیت بدنی مناسب، شیوه زندگی سالم و اجتناب از مصرف بسیاری از مواد مصنوعی که امروزه در زندگی از آنها استفاده می‌کنیم؛ برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ضروری است.

چهره ماندگار و دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی بیان کرد: به طور کلی انسان‌ها باید مواظب بروز سرطان باشند؛ زیرا چند سرطان در بین خانم‌ها و چند نوع سرطان دیگر در بین آقایان شایع است؛ که باید آگاهی‌های لازم برای جلوگیری از بروز علایم این بیماری‌ها را کسب کنند و حداقل به صورت سالانه برای حصول اطمینان از وضعیت سلامتی خویش، جهت معاینه به پزشک مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: در صورت تشخیص در مراحل اولیه قطعا می‌توان از بروز سرطان در مراحل پیشرفته جلوگیری کرد.

این مسئول بیان کرد: خوشبختانه با معالجات و داروهایی که امروزه وجود دارد؛ اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان به صورت کامل فرد را درمان کرد و یا اینکه فرد با درمان می‌تواند طول عمر نسبتا طبیعی‌ای داشته باشد.

عزیزی با اشاره به امکانات موجود در کشور برای درمان سرطان گفت: با توجه به تربیت تعداد زیادی از پزشکان و علمی که دارند؛ می‌توانند در همان مراحل اولیه، سرطان را تشخیص دهند به شرط آنکه فرد به پزشک مراجعه کند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از خانمها از آنجایی که سیستم بهداشتی و درمانی درستی نداریم، به پزشک مراجعه نمی‌کنند؛ در حالیکه هر فرد بالای 20 سال باید بداند که سالانه باید به پزشک مراجعه کرده و معاینه شود؛ نه فقط برای اینکه بیمار است یا مشکلی دارد؛ بلکه به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری، به سلامتی خود اهمیت دهد.

این چهره ماندگار کشور خاطرنشان کرد: افراد دارای عوامل خطر همچون کسانیکه اعضای خانواده یا بستگان نزدیک آنها دچار سرطان شدند باید در سنین پایین‌تر و به کرات به پزشک مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: اگر مسائل بهداشتی رعایت شود؛ مسلما می‌توان با تشخیص به هنگام، مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها شد.

عزیزی تصریح کرد: امروزه بخش عمده‌ای از بودجه کشور برای درمان سرطان‌ها اختصاص داده می‌شود؛ چراکه قیمت داروهای سرطان و رادیوتراپی و سایر عوامل، بسیار گران‌تر از سایر بیماری‌ها است و دولت با وجود همه تنگناها، سهم مهمی را برای این مورد در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: البته ما محدودیت‌هایی نیز در این زمینه داریم؛ چون درآمد سالانه کشور ما قابل مقایسه یا کشورهایی نظیر ژاپن و استرالیا نیست؛ اما در حد توان و با توجه به درآمد کشور، دولت نهایت همکاری را برای درمان این بیماری دارد.

چهره ماندگار و دانشمند برجسته جهان اسلام در حوزه علوم پزشکی بیان کرد: در حال حاضر امکان سرطان زایی برخی مواد مصنوعی مورد استفاده بشر مشخص نشده است؛ اما به طور کلی همه مواد مصنوعی اگر به صورت افراطی مورد استفاده قرار گیرند؛ قطعا در پیش‌برد بیماری‌های غیرواگیری از جمله سرطان نقش دارند.
وی در پایان گفت: متاسفانه وارد دورانی از زندگی بشر شدیم که انسان خیلی کمتر به فکر سلامت روحی و جسمی و اجتماعی خود است؛ ساده زیستن و تغذیه ساده بهترین وسیله برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هاست.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان