۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین سخنان قابل تأمل وزیر ارشاد در مورد نوازندگان زن
کد خبر: ۲۷۰۶۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶ ساعت: ۱۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

جشنواره موسیقی فجر

سخنان قابل تأمل وزیر ارشاد در مورد نوازندگان زن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته با حضور در جمع خبرنگاران درباره مسائل مختلف مربوط به موسیقی سخن گفت.

سخنان قابل تأمل وزیر ارشاد در مورد نوازندگان زن
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر  صبح قزوین  ،شب گذشته دوشنبه 25 دی 1396، سیدعباس صالحی برای بار دوم به اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر سر زد. او شب گذشته مهمان ویژه اجرای ارکستر ملی ایران به‌رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد معتمدی بود.

در پایان این اجرا، وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

سید عباس صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت ممنوعیت نوازندگی زنان در برخی از استان‌های کشور از جمله اصفهان، گفت: تدوین دستور العملی که طی آن اجراهای مورد نظر حوزه موسیقی در شهرهای مختلف کشور از یک قانون تبعیت کنند نیازمند بررسی و اجرایی کردن آن در مرکز است. به هر ترتیب در این نوع موارد حتماً باید رویه عمومی به‌عنوان معیار مورد نظر قرار گیرد و به‌طور طبیعی اگر اتفاقاتی خارج از این رویه انجام بگیرد نیز نباید بار دیگر اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: حتماً اگر مسئله‌ای خلاف آن دستور العمل و رویه عمومی باشد مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همکارانم در وزارت‌خانه حتماً پیگیر قضیه خواهند بود. به هر حال اجرای صحنه‌ای بانوان برای بانوان همان مسیری است که در همه استان‌ها باید با یک رویه عمل شود. قطعاً از نظر ما حضور نوازنده خانم روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور هنرمندان خانم روی صحنه اقدام کنند. در حوزه تک‌نوازی هم ما دستورالعمل‌هایی داریم که در همه جای کشور به‌صورت یکسان وجود دارد.
به هر ترتیب من از آقای حسینی به‌عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم دستورالعمل‌های مربوط به اجرای زنده بانوان نوازنده در اجراهای صحنه‌ای شهرستان‌ها به‌صورت کاملاً شفاف تدوین شود، ضمن اینکه همه مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز بر اساس این دستور العمل کارها را انجام داده و پای این داستان باقی بمانند. به هر حال ما در این حوزه گفتگوهای زیادی نیز انجام داده‌ایم و امیدوارم با جدیت آقای حسینی این دستورالعمل‌ها به‌صورت واحد در تمامی استان‌ها اجرایی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمبود بودجه جشنواره موسیقی فجر گفت: ما در بحث اقتصاد فرهنگ و هنر به ماجرای درآمدزایی به‌عنوان یک موضوع کمک‌کننده نگاه می‌کنیم. اینکه بتوانیم فضای اقتصاد فرهنگ و هنر را بتوانیم با اقتصاد عجین کنیم در طولانی‌مدت به‌نفع فضای فرهنگ و هنر خواهد بود. با این نگاه بودجه جشنواره‌ها به‌عنوان بودجه پایه محسوب نشده، بلکه به‌عنوان بودجه مکمل مورد توجه قرار می‌گیرد. طبعاً در این فضا شرایط اقتصادی کشور هم تأثیر خود را دارد اما شما مطمئن باشید تلاش دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که بتوانیم این منابع را افزایش دهیم. اما اینکه جشنواره صرفاً بخواهند به بودجه‌های حمایتی و مکمل اتکا داشته باشند، بعد از مدتی به‌هم می‌ریزند و از درون فرهنگ و هنر را دچار اختلال می‌کنند، بنابراین به‌نظر می‌آید ما باید ترکیب این دو را کنار هم ببینیم.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از حاشیه‌های مطرح‌شده پیرامون نحوه ارتباطش با حمیدرضا نوربخش رییس سه دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر و نحوه برگزاری و معرفی دبیر دوره بعدی این رویداد تصریح کرد: در پاسخ به سؤال شما باید بگویم که اتفاقاً در این روزها بنده دیدارهایی با آقای نوربخش داشتم و پیرامون مسائل مختلف جشنواره موسیقی فجر با هم به‌گفتگو نشسته‌ایم. اما درباره نحوه برگزاری دوره بعدی جشنواره موسیقی فجر باید به این نکته اشاره کنم که این ضرورت وجود ندارد که دبیرخانه هر جشنواره بلافاصله بعد از پایان دوره قبلی معرفی شود. اما با توجه به اهمیت موضوع من با آقای حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) طی روزهای گذشته جلساتی را درباره اجرای آیین‌نامه‌ای قابل اتکا در جشنواره موسیقی فجر برای سال‌های متمادی برگزار کردیم. اتفاقاً بر این اساس قرار است کمیته مشترکی از استادانی که مجموعه حداکثری از حوزه موسیقی را پوشش می‌دهند آیین‌نامه جشنواره موسیقی را نهایی کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: طی صحبت‌هایی که با آقای حسینی انجام گرفته به من اطلاع داده شد که کارهای اولیه مربوط به تدوین آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته و ایشان در این حوزه جلسات مختلفی را با مجموعه‌های مختلف برگزار کردند. به هر حال اینکه ما به‌سمت نهایی شدن آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر برویم به‌طور حتم متناسب با آیین‌نامه دبیر جشنواره موسیقی فجر نیز تعریف می‌شود تا بتواند نظر حداکثری جامعه موسیقی را پوشش دهد.

وی در ارزیابی سه دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: هر مجموعه‌ای را با ویژگی‌های ایجابی و بعضاً انتقادهایی می‌توان ارزیابی کرد، اما با توجه به مدت حضورم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه به‌عنوان معاون فرهنگی و چه در سمت فعلی من شاهد اجرایی شدن چند اتفاق بودم که می‌توان روی آن حساب کرد، به‌عنوان نمونه ورود «جایزه باربد» در جریان فضای موسیقی توانست فرصتی را برای داوری محصولات سالانه موسیقی به‌وجود آورد و به‌اعتقاد من مسیر رو به جلویی است. از سوی دیگر اینکه جشنواره موسیقی فجر در این سالها رفته رفته به جشنواره جشنواره‌های موسیقی تبدیل می‌شود و اینکه بتوانیم معیار پیشروی یک‌ساله تولید موسیقی در کشور را در معرض داوری قرار دهیم اتفاقات مثبتی است که می‌توانیم درباره این جشنواره به آنها اشاره کنیم.

وزیر ارشاد گفت: طبیعتاً در حوزه معیارهای جشنواره‌ای همواره حرف و حدیث‌های همیشگی وجود دارد، اما اینکه در یک فرآیند جشنواره‌ای تمام تولیدات موسیقایی در فرآیندی قابل داوری قرار بگیرد، اتفاق خوبی در جشنواره‌های موسیقی فجر سال‌های اخیر بود که همان گونه که گفتم تحت عنوان «جایزه باربد» به جامعه موسیقی و مخاطبان معرفی شد. ما در حوزه موسیقی نواحی نیز شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره موسیقی فجر بوده‌ایم.

صالحی درباره طرح انتقاداتی پیرامون در حاشیه قرار گرفتن کنسرت‌های گروه‌های کوچک اما فعال و باکیفیت حوزه موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: جشنواره هیچ وقت فرمایشی برگزار نمی‌شود. اتفاقاً ما در این مجال باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که موسیقی‌های ارزشمندی چون موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی هم‌تراز با مخاطبان موسیقی پاپ مسیر رو به جلویی داشته باشد. ما باید هم در تولید و هم در شنیده شدن چنین آثار بسیار ارزشمند کوشش کنیم. ما باید به شنیدن موسیقی ایرانی و موسیقی اقوام بیشتر عادت کنیم و بعد از آن برویم و برای این گونه‌های ارزشمند هزینه کنیم، همان گونه که برای موسیقی پاپ هزینه‌هایی را در سبد مصرف و ذائقه متقبل می‌شویم. بنده معتقدم با 10 روز اتفاق خاصی نمی‌افتد. ما بر این باوریم باید در طول سال اتفاقات ارزنده شکل بگیرد.

انتهای پیام/1404

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان