۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نگاهی اجمالی به عملکرد رسانه ملی در فتنه اخیر
کد خبر: ۲۷۰۲۵۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ ساعت: ۱۰:۵۶ ↗ لینک کوتاه

ضمن اطلاع از محدودیت صدا و سیما؛

نگاهی اجمالی به عملکرد رسانه ملی در فتنه اخیر

هرچند صدا و سیما در دو روز اول خود را به بی خبری زد و از کنار ماجرا عبور کرد و حتی در خبری از قول یک مقام اگاه گفتند که «صدا و سیما از فعالیت خبری پیرامون این موضوع منع شده»، اما در ادامه جهتگیری و پیگیری مناسبی از این دستگاه شاهد بودیم.

نگاهی اجمالی به عملکرد رسانه ملی در فتنه اخیر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، طی روزهای اخیر که عوامل آل سعود و رژیم صهیونیستی بر خواسته ها و مطالبات به حق مردم در زمینه اقتصاد و گله مندی آنها از دولت موج سواری کردند و شرایط فتنه گونی همچون سال ۸۸اما نه با آن شدت ایجاد شد، عملکرد نسبتا بهتری از رسانه ملی نسبت به دوران مشابه در سال ۸۸ شاهد بودیم. عدم شدت هم دلایل خود را دارد که شاید مهمترین آن این باشد که برای سران جریان اصلاحات جا افتاد که با اغتشاش راه به جایی نمی برند و در این چند روز بسیاری از این افراد در محکومیت اغتشاش و حرکت خلاف قانون سخن گفتند، هرچند هم جهتی با دولت وقت هم در آن بی نصیب نیست.

باید گفت هرچند صدا و سیما در دو روز اول خود را به بی خبری زد و از کنار ماجرا عبور کرد و حتی در خبری از قول یک مقام اگاه گفتند که «صدا و سیما از فعالیت خبری پیرامون این موضوع منع شده»، اما در ادامه جهتگیری و پیگیری مناسبی از این دستگاه شاهد بودیم. و باعث شد دلخوری مردم انقلابی از رسانه ملی تا حدی کاهش یابد.

اینکه صدا و سیما با آن قدرت بالای نفوذ و اعتماد در بین مردم حتی افرادی که چندان موافق نظام نیستند، خود جریان خبری کشور را در دست بگیرد و از حالت پدافند و دفاع خارج شود مهمترین موضوع است. فارغ از دو روز اول، گزارش های نسبتا صریح صدا و سیما از مناطقی که آشوبگران در آن دست به جنایت و تخریب زدند بسیار مناسب بود. اینکه صدا و سیما خود فیلم های جنایات را در وقت حادثه و نه بعد از چند روز پخش کند نه تنها باعث شعله ورترشدن درگیری های نمی شود بلکه باعث هوشیاری و وحدت مردم در جهت مقابله با مزدوران می شود. وقتی صدا و سیما خود تصاویر آشوبگران و لحظات جنایت آنها را پخش کند و یا خود آمار خسارات و خصوصا تلفات جانی را حتی به تفکیک بدهد و از بیان آمار کشته ها نهراسد، کار از دست رسانه های بیگانه و آتش بیاری آنها خارج می شود. در جریان فتنه سنگین و پیچیده سال ۸۸ برای روزهای اول و حتی کمی جلوتر رسانه ملی در ابتدا خود را بی توجهی می زد و در ادامه تا آنجا که در ذهن نگارنده هست، گزارش های صریح از آشوبگران یا تعداد تلفات یا خسارات داده نمی شد. نگارنده در خاطر دارد، پخش تکراری چند تصویر در سال ۸۸ آن هم با وجود حجم عظیم تخریب و جنایت فتنه گران در آن مقطع واقعا زننده و خسته کننده بود. علاوه بر اینکه صدا و سیما از بیان تعداد تلفات خودداری می کرد که خود دلیلی بر موج سواری ضدانقلاب می شد.

با احترام به زحمات کارکنان خدوم سازمان اما تبیین سریع و صریح ماجرا به همراه ارائه اطلاعات و گزارش های سریع، دقیق و صریح میدانی از لوازم مدیریت اینگونه آشوب هاست که در مرحله اول برای مردم مشخص کننده راه صواب است و در مرحله دوم برای تلویزیون جواب اعتماد مخاطب به حس صداقت رسانه ملی است.

این موضوع در حالی است که هشت سال پیش یعنی در سال ۸۸ شبکه های اجتماعی به فیس بوک و توئیتر خلاصه می شد که مخاطب چندانی در مقایسه با تلگرام یا اینستاگرام با این حجم گستردگی و ضریب نفوذ در مقطع کنونی نداشت. اما در این زمان شاید همین دو روز سکوت و حالت بی توجهی  هم از مدیران صدا و سیما پذیرفته نباشد.

بدون شک برای همگان محدودیت صدا و سیما به جهت رسانه ملی بودن، گستردگی مخاطب آن، بلندگوی رسمی بودن و از همه مهم تر توصیه های امنیتی قابل فهم است اما موارد فوق با یک مدیریت رسانه صحیح و توجیه بعضی مسئولان محافظه کار قابل حل است؛ همچنان که نمونه ای نه چندان مطلوب اما خوب هرچند با تاخیر را طی چند روز گذشته از سیمای جمهوری اسلامی شاهد بودیم.



ان های پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان