۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین داغ وعده‌های دولت دل مردم را کباب کرده است/ شعار "کاهش تورم" انقلابی بود علیه مستضعفان
کد خبر: ۲۶۹۶۳۶ نویسنده: محدثه کشاورز تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۹ ساعت: ۱۰:۴۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از گرانی‌ها و کسادی بازار؛

داغ وعده‌های دولت دل مردم را کباب کرده است/ شعار "کاهش تورم" انقلابی بود علیه مستضعفان

پای درد و دل مردم و مغاز‌ه دارها که نشستیم گلایه‌ها از وعده‌ها دولتی تمامی ندارد؛ مردم از گرانی و کاهش توان خرید خود، مغازه دارها از کمبود مشتری و ماندن جنس‌هایشان در مغازه‌ها می‌گفتند.

داغ وعده‌های دولت دل مردم را کباب کرده است/ شعار "کاهش تورم" انقلابی بود علیه مستضعفان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____محدثه کشاورز.

این روزها بازارهای قزوین سوت و کور و خلوت است و مردم با جیب‌های خالی و گرانی بازار انگیزه ای برای حضور در بازارها و خرید ندارد؛ چراکه وضعیت خرید در بازار حال و هوای چندان مطلوبی ندارد و هرگونه خریدی برای مردم غیرممکن شده است.

مغازه‌ها به جای شلوغی و حضور پرشور مردم، میهمان نگاه‌های شرمسار خانواده‌هاست.

در بازار که قدم می‌زنی پدر و مادرهایی را می‌بینی که تمام بازار را برای خرید کالاهایی با قیمت مناسبِ جستجو می‌کنند.

این روزها حتی خرید اقلام ضروری زندگی برای مردم سخت شده است؛ گاهی خانواده‌ها ماه‌ها توان خرید مرغ و گوشت و اجناس گران را ندارد.

پای درد و دل مردم و مغاز‌ه دارها که نشستیم گلایه‌ها از وعده‌ها دولتی تمامی ندارد؛ مردم از گرانی و کاهش توان خرید خود، مغازه دارها از کمبود مشتری و ماندن جنس‌هایشان در مغازه‌ها می‌گفتند.

با حضور در بین مردم قزوین از وضعیت بازار و افزایش قیمت‌ها پرس‌و‌جو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

دختر جوانی با بیان به اینکه خداوند روزی رسان است، اظهار می‌کند: به نظر من خداوند برای هر بنده به اندازه مورد نیازش روزی مقدر کرده است.

وی می‌افزاید: امروز مردم مشکلات مالی فراوانی دارند؛ معتقدم اگر بجای امید به وعده‌های دولتمردان، به خداوند توکل می‌کردیم اینک با این همه مشکل مالی دست و پنجه نرم نمی‌کردیم.

این دختر جوان ادامه می‌دهد: متاسفانه این روزها دیگر هیچکس امیدی به وعده‌های دولتمردان ندارد زیرا همه آنها وعده‌هایی پوچ و توخالی بیش نیست؛ چراکه نتیجه این وعده‌ها گران شدن روز به روز بیشتر اجناس بیش نبود، می‌ترسیم از این به بعد گرانی‌ اجناس به ساعت هم برسد.

کریمی مغازه دار یکی از سوپر مارکت‌های شهر قزوین است که معتقد است: بیشتر اجناس حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته؛ حتی گاهی اجناس در فاصله مدت زمان کوتاهی حدود دو، سه بار قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

این مغازه دار با بیان اینکه قدرت خرید مرد بسیار کاهش یافته است، می‌گوید: گاهی خانم یا آقایی به همراه فرزند خود به مغازه می‌آیند که نمی‌توانند درخواست و خواسته فرزنداشان را به علت گرانی اجناس اجابت کنند که به عنوان یک پدر احساس شرمندگی می‌کنم.

وی تاکید می‌کند: از مسئولین و حتی آقای رئیس جمهور درخواست می‌کنم که فکری برای رفاه حال مردم کنند، امروز مردم از لحاظ مالی و اقتصادی مشکلات زیادی دارند.

کریمی با اشاره به بی رونقی بازار و کاهش خرید مردم عنوان می‌کند: راه درآمدم از مغازه داری است و وقتی مردم توان خرید نداشته باشند من هم دچار مشکل مالی می‌شوم و نمی‌توانم حتی خرج تحصیل فرزندانم را که بسیار بالاست، را بپردازم.

وی ادامه می‌دهد: سطح طبقاتی مردم در استان قزوین به شدت افزایش یافته است و در یک شهر مردم در محله‌های مختلف توان خرید متفاوتی دارند.

این مغاره دار با اشاره به ارائه گزارش وعده‌های ۱۰۰ روزه دولت و بهبود وضعیت اقتصادی اذعان می‌کند: من به عنوان فردی که بازار جامعه را می‌بینم این گزارشات را قبول ندارم و فکر می‌کنم کذب است، وضعیت اقتصادی بهتر که نشده هیچ، بدتر هم شده است.

کریمی تاکید می‌کند: متاسفانه امروز مسئولین در رفاه و آسایش هستند و این نداری و بی پولی را درک نمی‌کنند؛ در حالیکه از مردم توقع صبر و استقامت در برابر مشکلات و تحریم‌ها دارند.

مقدمی یکی از کارگران قزوینی است که با اشاره به افزایش قیمت مواد ضروری زندگی نسبت به سال قبل می‌گوید: متاسفانه این روزها هزینه‌های زندگی بالا و درآمد مردم نیز پایین است؛ بیکاری بیداد می‌کند و همین عوامل باعث شده که زندگی به مردم فشار وارد کند؛ که مسئولین باید فکری اساسی و توجه ویژه‌ای به مسائل اقتصادی مخصوصا برای قشر فقیر جامعه بکند.

وی با توجه به وعده‌های رئیس جمهور و دولتمردان اظهار می‌کند: رئیس جمهور وظیفه دارد به احترام کسانی که به وی رای داده اند به وعده‌های خود عمل کند و وضعیت اقتصادی کشور را نجات دهد؛ تا کی ما باید به وعده و وعیدهای دولتی دلخوش کنیم؟

این کارگر قزوینی اذعان می‌کند: در گزارش‌‌ها و آمارهای اعلام شده به نظر می‌‌رسد که تورم مهار و قیمت‌ها کاهش یافته؛ ولی در عمل آنچه که ما می‌بینیم با ارقام مطرح شده فاصله بسیار زیادی دارد، البته قیمت بعضی از اجناس تغییری نکرده یا گاها کاهش ناچیزی هم داشته است؛ ولی قیمت اجناس مایحتاج ضروری مردم ‌افزایش یافته است.

محمدی یکی از خانم‌هایی که برای کمک خرج زندگی اش خیاطی می‌کند، می‌گوید: قیمت‌ همه چیز به خصوص خوراک و شوینده و پوشاک افزایش یافته است؛ حتی سالی چندین بار این افزایش قیمت رخ می‌دهد.

وی می‌افزاید: توان خرید مردم با توجه به افزایش قیمت‌ها و همچنین باقی ماندن حقوق کارگران طبق سنوات گذشته کاهش یافته است و از مسئولین می‌خواهم بیکاری را کاهش دهند و برای ازدواج جوانان راهکاری ارائه دهند، بیماران را از نظر بیمه حمایتی با توجه به هزینه‌های بالای آن حمایت کرده و زیرساخت‌هایی برای مشاغل و صنایع ایجاد کنند.

این بانوی قزوینی عنوان می‌کند: به عنوان فردی که شغل آزاد دارم و در ارتباط مسقیم با مردم هستم به شخصه بهبودی در وضعیت اقتصادی مردم ندیدم که هیچ، بلکه بدتر هم شده است؛ آقای رئیس جمهور در گزارش وعده‌ی ۱۰۰ روزه خود فقط با اعداد و ارقام صحبت کردند که این اعداد هم به نظرم درست و قابل اعتماد نبود.

رسولی، معلم حق التدریسی که از حقوق ناچیز خود که کفاف خرج‌های روزمره را نمی‌دهد ناراضی است، می‌گوید: امروز بیشتر اقلام گرانتر شده اند و بعضی از اقلام هم‌تغییری نکرده اند و به وضوح دیده می‌شود که قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است‌.

وی درباره گزارش‌ ۱۰۰ روزه می‌گوید: بعضی از صحبت‌های رئیس جمهور در حد حرف صحیح بود ولی از نظر من در کل وضعیت اقتصادی بهبودی پیدا نکرده و تلاش‌های دولتمردان کافی نبوده است.

این فرهنگی بیان می‌کند: از مسئولان می‌خواهم که از دبیران حق التدریس حمایت کند و فکری به حال بیمه آنها کنند؛ چون همان حقوق ناچیزی که دریافت می‌کنیم مجبوریم به بیمه بپردازیم، از جوانان در مراکز مهم استفاده کنند تا بیکاری‌ها کاهش پیدا کند و بسته‌های حمایتی برای بازنشستگان قرار دهند؛ این روزها با افزایش تورم و تغییر نکردن مقدار حقوق آنها، زندگی را برای بازنشستگان سخت شده است.

کاظمی یکی از بازنشتگان قزوینی است که بیان ‌می‌کند: 10، 11 سالی است که بازنشسته شده ام و از بیکاری مجبورم هر روز به بازار بروم و قیمت‌ها را که نسبت به سال قبل مقایسه می‌کنم، حدود ۱۵ یا۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی می‌افزاید: در شرایط امروز جامعه توان رفع همه نیازهای خانواده ام سخت شده است و در بسیاری از موارد شرمنده آنها می‌شوم، دلیل این گرانی‌ها، گران شدن روز به روز دلار و بی ارزش شدن پول ما و سیاست نادرست اقتصادی در کشور است که نتوانسته به خوبی مشکلات اقتصادی مردم را رفع کند.

این بازنشسته قزوینی اذعان می‌کند: اخیرا هر روز خبر گران شدن کالایی را می‌شنویم، ما نمی‌گوییم که اصلا نباید قیمت‌ها تغییر کند بلکه می‌خواهیم با افزایش تورم میزان حقوق‌ها هم نیز افزایش یابد و بیکاری جوانان که عاملی برای ازهم پاشیده شدن خانواده‌ها شده رفع شود.

لشکری، پسر جوانی که در مغازه سوپر مارکت شهر مشغول به کار است، می‌گوید: قیمت اکثر اقلام اساسی مورد نیاز هر روزه مردم چند برابر شده است و اخیرا که آپارات را می‌بینم همان وعده‌های بی عملی که دولتمردان هر سال به مردم داده اند را می‌دیدم ولی وعده که به حرف نیست، به عمل است.

وی ادامه می‌دهد: دولت جدید با وعده‌های توخالی خود را پشت شعار اینکه دولت قبل بسیاری از مشکلات را ایجاد کرده، پنهان کرده است در صورتی که کسی که سواد سیاسی نداشته باشد این حرف را می‌زند و دولت جدید برای بهبودی شرایط روی کار آمده است نه اینکه بگوید کدام دولت مقصر است.

لشکری با بیان اینکه مسئولان تاکنون فکری به حال مشکلات مردم نکرده اند، می‌افزاید: به نظرم این مشکلات تقصیر خود دولتمردان و مسئولین هم نیست؛ زیرا کسانی که در خانه‌های کاخ مانند و در پول غرق هستند اصلا مردم و کارگرنشین‌ها را درک نمی‌کند.

این دانشجو اذعان می‌کند: از مسئولان هیچ تقاضایی ندارم چون دیگر امیدی نداریم و از مردم می‌خواهم که انتخاب درست داشته باشند و سوالم این است که ما باید چهار سال این وضع موجود یا شاید بدتر را دوباره تحمل کنیم؟

صفری یکی دیگر از دانشجویان قزوین است که عنوان می‌کند: قیمت‌ها مخصوصا برنج و روغن و گوشت نسبت به سال گذشته افزایش یافته و قدرت خرید قشر متوسط جامعه که کارگران را در برمی‌گیرد کاهش چشمگیری داشته است.

این دانشجو با اشاره به گزارش ۱۰۰ روزه رئیس جمهور می‌گوید: اصلا با صحبت‌های آقای رئیس چمهور موافق نیستم؛ چون ما در میان قشر ضعیف و کارگر نشین زندگی می‌کنیم، و وضع اقتصادی مردم بهتر نشده هیچ، بدتر نیز شده است.

وی می‌افزاید: رییس جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه خود فقط آماری را ارائه داد که با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد ما به عنوان جوانان این جامعه باید چه چیزی را باور کنیم؟ در سفره‌های مردم چه می‌گذرد؟ دولتمردانی که حقوق‌های کلان می‌گیرند کدام درد جامعه را درک می‌کنند؟

صفری اذعان می‌کند: از مسئولان می‌خواهم که برای جوانان اشتغال و مسکن ایجاد کنند؛ همچنین از رانت خواری جلوگیری کرده و با فساد در سطح کلان مبازه کنند؛ امروز وعده دادن‌های دولت شبیه طنزی برای مردم شده که باور و اعتقادی به آن ندارند.

احمدی یکی دیگر از شهروندان قزوینی بیان می‌کند: در سال 92 تخم مرغ 150 تومن بود اما امروز به 600 تومن رسیده که شاهد افزایش 70 درصدی آن هستیم کجای این شرایط عدالت است؟

وی می افزاید: امروز قیمت آب، برق، گاز طی سه چهارسال دولت آقای روحانی افزایش یافته اما میزان یارانه همان میزان ابتدایی را داشته و هیچ رشدی نداشته و قرار است از سال آینده نیز حذف شود؛ دولت باید پاسخگوی این شرایط باشد.

این شهروند قزوینی تصریح می‌کند: از ابتدای شروع دولت، آقای روحانی وعده کاهش تورم را می‌داد اما ما فقط شاهد خالی شدن سفره‌های خودمان بودیم؛ در واقع شعار "کاهش تورم" انقلابی بود علیه مستضعفان و امروز جیب‌های خالی مردم امید و انگیزه ای برای آنها باقی نگذاشته است.
انتهای پیام/ 3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان