۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین شهر دشت‌های سرسبز زیر تیغ زمین‌خواران/ مطالبه مردم از استاندار قزوین چیست؟
کد خبر: ۲۶۹۳۶۸ نویسنده: عباس مهدوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۳ ساعت: ۱۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

زمین خواری در قزوین را جدی بگیریم؛

شهر دشت‌های سرسبز زیر تیغ زمین‌خواران/ مطالبه مردم از استاندار قزوین چیست؟

اگر استاندار قزوین در مقام همراهی با امام جمعه قزوین در برابر این زمین خواری قریب الوقوع در استان بیاستد، می‌توان امید داشت که در این مورد هیچگونه بی‌اعتمادی از جانب مردم به نظام و دستگاه قضایی و نظارتی تحمیل نشود.

شهر دشت‌های سرسبز زیر تیغ زمین‌خواران/ مطالبه مردم از استاندار قزوین چیست؟
صبح قزوین  ؛___عباس مهدوی. 

بی‌سابقه‌ترین موضع گیری امام جمعه در مسائل استان 
آیت الله عابدینی در خطبه‌های اخیر نماز جمعه قزوین یکی از بی‌سابقه‌ترین و جدی‌ترین سخنان و مواضع خود را درباره مسائل استان ایراد کرد. 
جدیت و قاطعیتی که در سخنان روز جمعه نماینده ولی فقیه در استان موج می‌زد به حدی با تاکید و تعبیرات صریح بیان شد که به نوعی می‌توان خطبه‌های نمازجمعه یکم مردادماه را بی‌سابقه‌ترین موضع گیری امام جمعه در رابطه مسائل استان دانست. 
آنچه که امام جمعه قزوین را به ایراد سخنانی تا این حد جدی و توأمان با قاطعیت واداشت زمین خواری پرحاشیه و بسیار تأسف آور در استان بود. 
چنانکه آیت الله عابدینی صریحاً در این رابطه بیان داشت: "به برخی از این مسئولین در استان قزوین که آلوده به زمین خواری شده‌اند، نصیحت می‌کنیم که اگر از این اقدام غلط خود دست برندارند اسامی آنها را به مردم اعلام می‌کنیم... از سوی نمازگزاران به این زمین خواران هشدار می‌دهیم که قانون را دور نزنند و فکر تصرف زمین‌های استان را از سر بیرون کنند، این افراد در جایی گفته‌اند، امام جمعه حرفایی می‌زند که گلوله‌هایش مشقی است اما به آنها ثابت خواهیم کرد که گلوله‌های ما مشقی نیست." 
امام جمعه قزوین همچنین از استاندار محترم و شورای عالی شهرسازی هم اسم برد و اعلام کرد: از آنها تقاضا داریم اجازه ندهند زمین‌های کشاورزی به تصرف عده ای زمین خوار دربیاید. 
وی با بیان اینکه امروز عده‌ای از اختیارات مدیریتی خود سوءاستفاده می‌کنند، گفت: "برخی از مسئولان استان قصد دارند زمین‌های مستعد کشاورزی را از مالکیت کشاورزان استان خارج کرده و به تصرف خود درآورند که در جلسه شورای شهرسازی و معماری مربوط به هفت سنگان با تصویب مصوبه ای جلوی این امر گرفته شد اما عده‌ای به دنبال دور زدن قانون هستند." 
البته سخنان آیت الله عابدینی هرچند این بار با شدت و حدّت بی‌سابقه ای بیان می‌شد با این حال پیش تر نیز نماینده ولی فقیه در استان به انحای مختلف به برخی از مسئولین مغرض و متخلف در این ماجرا فهمانده بود که اکیداً در برابر هرنوع شخصی سازی و از بین بردن زمین‌های بیت المال کوتاه نخواهد آمد؛ با این حال شرایط در این زمین خواری پرحاشیه به حدی وخیم و البته برای مسببین آن سودآور است که متخلفین این ماجرا بی‌توجه به سخنان نماینده مستقیم رهبری در استان کماکان مشغول اقدامات خود هستنند. 
تا جایی که طرح و اقدام غیرقانونی خود را به جلسه تصویب نهایی کشانده‌اند در حالی که اصولا نَفس طرح این موضوع که طی آن ده‌ها هکتار از زمین‌های مرغوب کشاورزی و زمین‌های متعلق به بیت المال از بین می‌رود از اساس جرم است و بانیان آن مجرم هستند پس دیگر به رای کشاندن یک ایده مجرمانه چه ضرورتی می‌تواند داشته باشد؟ 

رهاسازی بافت‌های فرسوده بدون هیچ توجیهی
 
20 سال از افتتاح شهرک‌های مینودر، کوثر، الهیه، حافظیه، پونک و ملاصدرا روی مرغوب‌ترین و درجه یک‌ترین زمین‌های دشت قزوین می‌گذرد و برای اثبات و مرور فاجعه زیستی که بر سر این شهر وارد شد، کافیست که بگوئیم هنوز هم زمانی که پی ساختمانی در مینودر حفر می‌شود آب سفره‌های زیرزمینی این منطقه فوران می‌کند. 
هستند پروژه‌های مسکونی انبوهی که پی آنها به دلیل رسیدن به آب شیرین در این منطقه متوقف شده و بانیان پروژه منتظر خشک کردن زمین هستند. اما تجربه تلخ زمین‌های حوالی اتوبان قزوین- زنجان هنوز آیینه عبرت نشده بود که حالا در روز روشن و در ابعادی وسیع تر و تاسف بارتر، ده‌ها هکتار از زمین‌های مرغوب و کشاورزی خیز الوند در مضان نابودی و البته زمین خواری قرار گرفته‌اند. 
زمین خواری که طرح آن با بهانه‌های واهی مطرح شد در حالی که به فرموده مقام معظم رهبری «حتی نباید در محدوده زمین‌های کشاورزی حوزه علمیه ساخته شود» با این حال دست اندازی به ده‌ها هکتار زمین کشاورزی به بهانه اجرای پروژه‌های شهری چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ 

به ویژه آنکه هنوز وضعیت صد هکتار بافت فرسوده در داخل شهر الوند کماکان با وضعیت نامشخص و مبهم مواجه است. بگونه‌ای این صدهکتار بافت فرسوده اولین تصوری است که مسافران عبوری از این شهر با خود به یادگار می‌برند، پس دیگر کشاندن طرح‌ها و پروژه‌های شهری به بیرون این بافت فرسوده و به طور کلی بافت شهری و در دل مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی چه دستاوردی جز زمین خواری و از بین بردن ثروت ملی ایرانیان می‌تواند، داشته باشد؟  

جنگ ناموس و شرف در سوریه چپاول زمین و بیت‌المال در قزوین 

درست در شرایطی که عده‌ای از جوان این سرزمین و از جمله این استان به همراه کوله باری از آروزهای پدر و مادرشان سال‌هاست که در سوریه و عراق برای حفاظت از ناموس و شرف ایرانیان در حال شهید شدن و خون دادن هستند عده‌ای از مدیران غیور نیز رسماً مشغول چپاول بیت المان و ثروت ملی هستند. هرچند این عده در جایگاه سخنرانی از مقام شامخ شهدا و مدافعان حرم دم می‌زنند اما در عمل از پشت به ملت، شهدا و مدافعینش خنجر می‌زنند. 
اگر این خیانت آشکار در کنار ماجرای افشای فیش‌های حقوقی نجومی قرارگیرد دیگر اعتماد مردم حتی اعتماد مسئولین به هم صنفی‌های خود عمیقاً خدشه دار خواهد شد و در نهایت همه از این بی‌اعتمادی خطرناک متضرر خواهند شد. 
اما اگر مسئولین و در رأس همه آنها مسئولین شهرداری و شورای شهر، استانداری قزوین و شورای عالی شهرسازی در مقام همراهی با امام جمعه قزوین در برابر این زمین خواری قریب الوقوع در استان بیاستند، می‌توان امید داشت که در این مورد هیچگونه بی‌اعتمادی از جانب مردم به نظام و دستگاه قضایی و نظارتی تحمیل نشود. روزهای آینده و رصد آنها از جانب رسانه‌ها بیش از پیش می‌تواند ابعاد خدمت و خیانت عناصر دخیل و غیردخیل در این ماجرا را آشکار سازد. 
انتهای پیام/2002 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان