۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین شناسایی بیش از ۶ هزار معلول در روستاهای استان
کد خبر: ۲۶۸۸۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۱ ساعت: ۱۳:۲۹ ↗ لینک کوتاه

معاون توانبخشی بهزیستی استان اعلام کرد:

شناسایی بیش از ۶ هزار معلول در روستاهای استان

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: طرح cbr در همه روستاهای استان قزوین توسط تسهیل‌گران و دهیاران اجرا می‌شود که در این راستا، ۶۳۲۸ معلول در روستاها شناسایی شده‌ است.

شناسایی بیش از ۶ هزار معلول در روستاهای استان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ راحله جاتن معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در نشست خبری که پیش از ظهر امروز(شنبه) به مناسبت روز جهانی معلولان در مرکز توانبخشی بهار قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: هدف اصلی حوزه توانبخشی، توانمندسازی و بازیابی استقلال نسبی معلولان است تا حضور پررنگی در جامعه داشته باشند.

وی افزود: معاونت توانبخشی در قالب ۳ دفتر به معلولان و جامعه هدف، خدمات‌رسانی می‌کند؛ که شامل دفتر شبانه‌روز مراقبتی، روزانه توانبخشی و دفتر توانمندسازی است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: این مراکز بسته به نوع معلولیت‌ها، تفکیک شده هستند که در استان قزوین ۱۹ مرکز شبانه‌روزی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در این مراکز خدماتی همچون کاردرمانی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، روان‌شناسی و مشاوره و مددکاری به معلولان ارائه می‌شود که هدف نهایی مراکز، بازگرداندن معلولان به کانون خانواده است.

جاتن در ادامه با اشاره به اجرای طرح ترخیص گفت: اگر معلولی در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی یکسال نگهداری شود و پس از یکسال به خانواده برگردد، مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه به خانواده فرد معلول پرداخت می‌شود تا از او در منزل نگهداری کنند.

وی بیان کرد: طرح مراقبین یکی دیگر از طرح‌های توانبخشی است که ۵ سال در استان اجرا می‌شود و از طرح‌های جامع و منسجم بهزیستی است‌ و نظارت‌ها در این طرح بسیار دقیق است چراکه از برنامه‌هایی است که می‌تواند بهزیستی را در تحقق اهدافش نزدیکتر کند.

۳۱۸ معلول ضایع نخاعی تحت پوشش بهزیستی
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: هم‌اکنون دو مرکز مراقبین در استان وجود دارد که با برخورداری از ۲۹ مراقب، ۲۸۰ معلول را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح مذکور، ۸۰ مراقب دیگر نیز از اعضای خانواده دارای معلول هستند که با ارائه آموزش‌های لازم به آنها، از فرد معلول خود در منزل نگهداری می‌کنند که به فرد مراقب، ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

جاتن تصریح کرد: ویزیت در منزل یکی دیگر از خدمات بهزیستی است که تیم تخصصی در منزل خدمات لازم همچون فیزیوتراپی و گفتار درمانی و مشاوره را به فرد معلول ارائه می‌دهد که هم‌اکنون ۲۳۰ معلول در استان تحت پوشش این طرح هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۸ مرکز توانبخشی روزانه در استان فعالیت دارند که شامل ۱۳ مرکز آموزشی توانبخشی و ۵ مرکز دیگر حرفه‌آموزی و کارگاه‌هاست.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در ادامه گفت: در سال، ۳۵ میلیارد و ۵۸۵ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال مستمری به معلولان پرداخت می‌شود که یارانه پرداختی به مراکز توانبخشی ۷۶ میلیارد و۹۵۰ میلیون ریال است.

وی عنوان کرد: ۲۵۰۰ معلول در استان در مراکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

جاتن تصریح کرد: طرح cbr در همه روستاهای استان قزوین توسط تسهیل‌گران و دهیاران اجرا می‌شود که در این راستا، ۶۳۲۸ معلول در روستاها شناسایی شده‌ است.

وی عنوان کرد: سالانه ۴۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تحصیلی به ۴۶۰ دانشجوی تحت پوشش بهزیستی پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در پایان بیان کرد: ۳۱۸ معلول ضایع نخاعی تحت پوشش بهزیستی استان هستند که ماهیانه به ضایعات نخاعی گردنی ۲۳۰ هزار تومان، ضایعات نخاعی سینه‌ای ۲۰۰ هزار تومان و کمری ۱۸۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان