۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین بیش از ۱۴ هزار بیمار دیابتی در استان شناسایی شدند
کد خبر: ۲۶۸۷۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۹ ساعت: ۱۳:۴۳ ↗ لینک کوتاه

معاون فنی معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین:

بیش از ۱۴ هزار بیمار دیابتی در استان شناسایی شدند

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در حال حاضر ۱۴۵۲۴ بیمار دیابتی در استان قزوین شناسایی شده که تحت مراقبت‌های درمانی قرار دارند.

 بیش از ۱۴ هزار بیمار دیابتی در استان شناسایی شدند
ناهید یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: زنان محور خانواده بوده و افزایش سطح فرهنگی، آموزشی و توانمندی بانوان، موجب ارتقای سطح سلامتی خانواده می‌شود؛ بنابراین با توجه به تاثیرگذاری بانوان بر روی سایر اعضای خانواده، شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2017 برای روز دیابت، زنان و دیابت نامگذاری شده است.

وی افزود: اکنون نزدیک به 200 میلیون نفر زن مبتلا به دیابت در جهان وجود دارد؛ که این آمار تا سال 2040 به 313 میلیون زن دیابتی خواهد رسید که بسیار نگران کننده است.

رشد 3 برابری بیماری دیابت در کشور
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: دیابت یکی از بیماری‌هایی است که سایر ناتوانی‌‌ها را نیز به دنبال می‌‌آورد؛ به طور مثال وقتی خانمی مبتلا به دیابت نوع B می‌شود 10 برابر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در او، نسبت به فرد سالم افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، استفاده از اسیدهای چرب اشباع شده در ابتلا به بیماری دیابت نوع Bنقش دارند.

یزدی ادامه داد: نهفته بودن بیماری دیابت بسیار حائز اهمیت است و بسته به افراد مختلف، این دوره متفاوت است؛ از سال 1980 تا 2014 شیوع دیابت تقریبا در کل دنیا 2 برابر شده است که در مردان از 4.3 درصد به 9 درصد و در زنان از 5 درصد به 7.9 درصد افزایش یافتنه است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: وراثت در دیابت نوع اول، حرف اصلی را می‌زند اما در دیابت نوع 2، سبک زندگی ناسالم حائز اهمیت است؛ که باید آگاه‌سازی در این زمینه در بین افراد جامعه صورت گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: در ایران نیز طی سه دهه اخیر شیوع دیابت سه برابر رشد داشته است و در پیمایشی که در سال 95 صورت گرفته شیوع قند خون در افراد بالای 25 سال حدود 9.5 درصد برآورد شده است که این رقم در استان قزوین 9.2 درصد بوده است.

یزدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 14524 بیمار دیابتی در استان قزوین شناسایی شده است که تحت مراقبت‌های درمانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه دیابت عامل 9 درصد مرگ و میرهای دنیا است؛ تصریح کرد: با اصلاح رژیم غذایی، انجام فعالیت بدنی و کاهش چاقی، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل و همچنین کنترل استرس می‌توان از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت پیشگیری کرد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان با تاکید بر اینکه دیابت می تواند زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی باشد، بیان کرد: بحث غربالگری و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در گروه‌های سنی ۳۰ تا ۵۹ سال به صورت رایگان در همه پایگاه‌های سلامت انجام می‌شود.


انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان