۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین پرندگان آزاد خطری جدی در انتقال آنفلوانزای فوق حاد
کد خبر: ۲۶۷۹۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۷ ساعت: ۹:۱۶ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره دامپزشکی بوئین زهرا اعلام کرد:

پرندگان آزاد خطری جدی در انتقال آنفلوانزای فوق حاد

رئیس اداره دامپزشکی بوئین زهرا اعلام کرد: پرندگان آزاد پرواز خطر بالقوه‌ای در انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محسوب می‌شوند.

پرندگان آزاد خطری جدی در انتقال آنفلوانزای فوق حاد
رئیس اداره دامپزشکی بوئین زهرا در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌باشد که در اکثر پستانداران، پرندگان و نیز انسان سبب بروز بیماری‌ می‌شود ؛ این بیماری از نظر اقتصادی و بهداشت عمومی خسارات فراوانی به تولیدکنندگان طیور در دنیا و ایران وارد می‌سازد؛ از این رو شناسایی بیماری و راه‌های پیشگیری و کنترل آن امری ضروری به نظر می‌رسد.

مهرزاده در خصوص روشهای کنترل و پیشگیری از بیماری گفت: جهت کنترل بیماری در طیور می‌توان با حصارکشی، از تماس پرندگان بومی با پرندگان موجود در تالاب‌ها و آبگیرهای طبیعی جلوگیری کرد و هرگز دان یا ته مانده سفره را در حیاط خانه برای جلب پرندگان مهاجر و وحشی نریزید. از خرید پرندگان زنده و کشتار آنها به صورت غیربهداشتی و غیرمجاز در خانه‌ها خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات ناگهانی طیور بومی و یا تلفات پرندگان وحشی و مهاجر، بدون اینکه به آنها دست بزنید، به سازمان دامپزشکی اطلاع دهید.

وی در پایان، رعایت اصول بهداشت فردی در هنگام تماس با پرندگان و فرآورده‌های آنها را مهمترین راه پیشگیری از وقوع بیماری در انسان دانست و افزود: دامپزشکی بوئین زهرا، ضمن بازدید از واحدهای نگهداری طیور، به دلیل مخاطرات بالقوه پرندگان آزادپرواز در صورت مشاهده نسبت به جمع آوری و تخلیه پرندگان از واحدهای غیر مجاز اقدام می‌نماید.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان