۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین صادرات اروپا به ایران در پسا برجام ۲.۵ برابر افزایش یافت
کد خبر: ۲۶۷۹۱۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۵ ساعت: ۱۲:۳۱ ↗ لینک کوتاه

برد اروپایی‌ها از برجام

صادرات اروپا به ایران در پسا برجام ۲.۵ برابر افزایش یافت

بررسی تراز تجاری ایران و اروپا در پسابرجام نشان می‌دهد، اروپایی ها با اقتدار پیروز این رقابت بوده اند و توانستند برجام را به دروازه کالاهای خود (نه سرمایه خود) به بازار ایران تبدیل کرده و از ژانویه ۲۰۱۶ میزان صادرات خود به ایران را ۲/۵ برابر کنند.

صادرات اروپا به ایران در پسا برجام ۲.۵ برابر افزایش یافت
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ؛ تجارت با اتحادیه اروپا در هشت ماهه پایانی ماه اوت ۲۰۱۷ برابر با ۱۳/۱ میلیارد یورو بود که تقریبا دو برابر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش بخش مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، صادرات به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در حدود ۶/۵ میلیارد یورو بوده که حدود ۲/۴ برابر بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۴ است.

ایران واردات ۶/۶ میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است که سالانه ۳۷/۵ درصد رشد داشته است.

نفت، فرآورده های نفتی و کالاهای مرتبط با آن، اکثریت صادرات ایران به اتحادیه اروپا را در طول دوره (بیش از ۸۸ درصد)، با مجموع ارزش ۵/۷ میلیارد یورو، ثبت بیش از سه برابر افزایش نسبت به سال قبل داشته است. صادرات مواد غذایی به ۲۲۴ میلیون یورو رسید که نشان دهنده کاهش ۱۳ درصدی نسبت به سال قبل دارد.

صادرات محصولات شیمیایی ۳/۴ درصد کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد و ۶۰ درصد رشد را به خود اختصاص داد. صادرات همه اقلام دیگر، به جز محصولات نفتی و مواد شیمیایی، کاهش یافت.

واردات عمدتا شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، محصولات شیمیایی و مواد غذایی، نوشیدنی ها و توتون و تنباکو، ارزش ۵ میلیارد یورو بود که حدود ۷۵ درصد کل واردات از اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد.

افزایش ۵۷ درصدی واردات ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، که ۲۵/۵ درصد کل واردات را تشکیل می دهند، دلیل اصلی افزایش واردات بود.

داده های یورواستات نشان می دهد که واردات تقریبا تمام اقلام از اتحادیه اروپا افزایش یافته است، به جز برای مواد غذایی، نوشیدنی ها و تنباکو. واردات مواد غذایی، که ۴ درصد کل واردات را به خود اختصاص داده است، ۲۸۳ میلیون یورو بود که ۱۹ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است.

فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس بهترین عملکرد تجاری با ایران را در پسابرجام از ژانویه ۲۰۱۶ را به ثبت رسانده اند.

طبق گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، تراز تجاری ایران و آلمان در سال گذشته میلادی (مارس ۱۷_۲۰۱۶) ۲/۸۵ میلیارد دلار به ثبت رسیده که نسبت به قبل برجام ۳۳.۰۶ درصد رشد داشته است.

صادرات آلمان به ایران ۲/۵۳ میلیارد دلار بود که نشان دهنده افزایش ۳۹ درصد است در حالی که واردات آن از ایران به ۳۱۶/۰۷ میلیون دلار رسید و ۱/۸ درصد کاهش یافت.

ایتالیا در طول سال ها یکی دیگر از شریک تجاری مهم اروپا برای ایران بوده است. تجارت دوجانبه ایران با ایتالیا در سال مالی گذشته ۱/۶۸ میلیارد دلار بود که ۸/۶۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل است. ایران واردات ۴۶۰/۶۹ ملیون دلار را به ایتالیا صادر کرد که به ترتیب ۲۸/۴۷ درصد و واردات ۱/۲۲ میلیارد دلار بوده است که به ترتیب ۳۴/۸۵ درصد افزلیش نسبت به سال قبل بوده است.

تجارت ایران و ایتالیا در ۱۶ مارس سال گذشته در مارس ۵_۴۰۰۴ به ۲/۷۴ میلیارد دلار رسیده است و در مارس ۱۴_۲۰۱۳ به پایینترین سطح ۱/۰۴ میلیارد دلار رسیده است.

در سال مالی گذشته، تجارت ایران و فرانسه به ۹۹۱/۹۳ میلیون دلار رسیده است، تا ۴۷/۸۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. ایران ۲۵۳/۳۶ میلیون دلار به فرانسه کالا صادر کرد که ۹۳/۴۴ درصد افزایش یافته است، در حالی که واردات به ۹۵۵/۶۸ میلیون دلار رسیده است که نشان دهنده افزایش ۴۶/۵۷ درصد نسبت به سال قبل داشته است.

ایران و فرانسه بالاترین سطح خود را در تجارت دوجانبه طی ۱۶ سال مورد بررسی در ماه مارس ۶_۲۰۰۵ به دست آورده اند که این رقم به ۲/۷۴ میلیارد دلار می رسد. کمترین میزان تجارت بین دو کشور در طول دوره مورد بررسی در مارس ۱۴_۲۰۱۳ با ۵۹۳/۱۷ میلیون دلار ثبت شده است.

با وجودی که نرخ بیکاری پایین تر، انگلیس با دیگر کشورهای اروپایی، این کشور نیز برای در اختیار گرفتن بازار ایران با سایر کشورهای اروپایی رقابت می کند. تجارت ایران-بریتانیا در سال مالی گذشته به ۴۵۳/۷۳ میلیون دلار رسیده است، تا ۱۵/۳۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

صادرات و واردات ایران از انگلیس به ۴۱/۴۰ میلیون دلار (۱۵/۵ درصد) و ۴۱۲/۳۲ میلیون دلار (به ترتیب ۱۵/۳۴ درصد) بوده است.

انتهای پیام/

منبع: رجانیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان