۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین غلبه فرهنگ سودمحور برکار/ ارتقا کیفیت کالای داخلی در گرو تغییر فرهنگ مصرف است
کد خبر: ۲۶۷۸۹۸ نویسنده: فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۵ ساعت: ۱۰:۹ ↗ لینک کوتاه

دبیر کارگروه عفاف و حجاب قزوین تاکید کرد

غلبه فرهنگ سودمحور برکار/ ارتقا کیفیت کالای داخلی در گرو تغییر فرهنگ مصرف است

دبیر کارگروه عفاف و حجاب قزوین با تاکید بر لزوم تغییر فرهنگ مصرف درکشور، گفت: سبک زندگی مدرن و ماشینی، فرهنگ سودمحور و حسابگرانه بر کار غالب شده‌است.

غلبه فرهنگ سودمحور برکار/ ارتقا کیفیت کالای داخلی در گرو تغییر فرهنگ مصرف است
دکتر فاطمه محمدبیگی کارشناس فرهنگی و استاد دانشگاه در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اینکه امسال به نام اشتغال و تولید نامگذاری شده، گفت: بهتر است به مناسبت روز فرهنگ عمومی در مورد فرهنگ کار و تلاش مخلصانه صحبت کنیم.

وی ادامه داد: اگر به تاریخ کشورهای اروپایی طی جنگ جهانی دوم نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم که این کشورها طی جنگ به ویرانه تبدیل شدند اما چه اتفاقی می‌افتد که این کشورها طی ۵۰ الی ۶۰ سال به قدرت های تولیدی و اقتصادی دنیا تبدیل شدند.

محمدبیگی تشریح کرد: مردم کشورهای اروپایی نظیر آلمان تصمیم گرفتند فقط کالاهای تولید خود را مصرف کنند، آنها آنقدر لیوان‌های بی کیفیت و بدون کیفیت داخلی استفاده می‌کردند که حتی مجبور بودند مرتب ظرف بخرند، پس از آن به تدریج کریستال آلمانی فعلی که در دنیا معروف است تولید شد و به کیفیت بالایی رسید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تا زمانی که کالای تولید داخل مصرف نکرده و عیوب آن را برطرف نکنیم، به کالای با کیفیت نمی‌رسیم، عنوان کرد: امسال صدا و سیما در حرکت شایسته‌ و تاثیرگذاری در میان برنامه‌های چند دقیقه‌ای مصرف کالای ایرانی را ترویج می‌دهد، بهتر بود این حرکت ۱۰ الی ۱۵ سال قبل شروع می‌شد.

دبیر کارگروه عفاف و حجاب قزوین تصریح کرد: فرهنگ استفاده از تولید داخلی نیازمند عزم جدی مردم و مسئولین است، من بیش از ۴ سال است که تا حد امکان سعی می‌کنم کالای خارجی مصرف نکنم، مگر در مواقعی که مشابه داخلی نداشته‌باشد.

وی ادامه داد: در نگاه قرآنی نیز طبق فایده نفی سبیل نباید از تولید خارجی استفاده کنیم، همین باعث می‌شود که در اقتصاد و تولید پیشرفت کنیم؛ از سوی دیگر با تبلیغ در جمع‌های خانوادگی و دوستی می‌توانیم دیگران را به خرید کالای ایرانی تشویق کنیم.

محمدبیگی درمورد سهم تولید کنندگان و مسئولین در ترویج کالای داخلی گفت: وقتی مردم تصمیم به مصرف کالای داخلی می‌گیرند، تولیدکننده نیز باید تلاش کند تا کالای با کیفیت عرضه کند، مسئولین و ارگان‌های دولتی نیز موظفند کالای داخلی مصرف کنند اما متاسفانه گاهی شاهد مصرف زیاد کالای خارجی در ادارات هستیم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ کار در کشور ما ضعیف است؛ تاکید کرد: فرهنگ کار، قناعت، تلاش مخلصانه و کار خیریه را باید ترویج دهیم، مردم ما سالانه هزینه زیادی به نهادهای خیریه کمک می‌کنند، اما به نظر می‌رسد امروزه به دلیل گرفتاری‌ها و سبک زندگی مدرن و ماشینی، فرهنگ سودمحور و حسابگرانه بر کار غالب شده‌است.

دبیر کارگروه عفاف و حجاب قزوین گفت: بعد دیگر این موضوع، تقویت فرهنگ قرض الحسنه در میان خانواده و دوستان است که می‌توانند میان خود یک صندوق قرض الحسنه تشکیل داده و به حل مشکلات افراد کمک کنند، خداوند در قرآن فرموده هرکس به خدا قرض نیکو دهد خداوند چند برابر به او بازمی‌گرداند.

محمدبیگی با بیان اینکه ما در سال‌های اخیر با شتاب زیادی به سمت فرهنگ غربی در حال حرکت هستیم، اضافه کرد: در فرهنگ غرب نوعی سودمحوری وجود دارد که با اسلام منافات دارد، به عنوان مثال در فرهنگ اسلام ربا حرام است، زیرا سودمحوری را رواج می‌دهد، از سوی دیگر وقتی پول مورد معامله قرار گیرد، کار و تلاش بی ارزش شده و مشاغل کاذب واسطه‌گری و دلالی زیاد می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت فرهنگ قناعت و برکت اذعان کرد: مفاهیمی مثل قناعت، برکت و رزق ریشه در فرهنگ اسلامی ایرانی و باورهای ما دارند، روحانیون و مبلغان باید با بیان ساده و امروزی این مباحث را برای مردم شرح دهند و این فرهنگ را احیا کنند.

انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان