۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ضد آمریکایی‌‌ترین مواضع روحانی و منتقدانی که لب به تحسین گشودند/ انتظار مردم برای اقدام عملی دولت در مقابل زورگویی آمریکا
کد خبر: ۲۶۵۹۹۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲ ساعت: ۱۱:۴۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

ضد آمریکایی‌‌ترین مواضع روحانی و منتقدانی که لب به تحسین گشودند/ انتظار مردم برای اقدام عملی دولت در مقابل زورگویی آمریکا

بسیاری از منتقدان دولت گذشته این روزها حسن روحانی و مواضعش را تحسین می‌کنند و حتی برخی چون عزت الله ضرغامی برخی جملات حسن روحانی در سازمان ملل را از ضد آمریکایی‌‌ترین مواضع اتخاذ شده در کشور می‌داند.

ضد آمریکایی‌‌ترین مواضع روحانی و منتقدانی که لب به تحسین گشودند/ انتظار مردم برای اقدام عملی دولت در مقابل زورگویی آمریکا
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،بسیاری از منتقدان دولت گذشته این روزها حسن روحانی و مواضعش را تحسین می‌کنند و حتی برخی چون عزت الله ضرغامی برخی جملات حسن روحانی در سازمان ملل را از ضد آمریکایی‌‌ترین مواضع اتخاذ شده در کشور می‌داند.

 

پس از آغاز به کار دولت دوازدهم حسن روحانی به طور محسوسی از جریان اصلاحات فاصله گرفت تا جایی که تسلیم خواست این جریان در انتخاب اعضای کابینه دوازدهم نشد و نه تنها افرادی چون رحمانی فضلی که برکناری آن‌ها خواست اصلاح‌طلبان بود را برکنار نکرد، بلکه به درخواست‌هایی از قبیل انتخاب وزیر زن که اصلاح‌طلبان روی آن تاکید داشتند پاسخ منفی داد و همین موضوع هم باعث شد تا اصلاح‌طلبان نارضایتی خود از کابینه دوازدهم را بارها از طریق رسانه‌ها اعلام کنند.

 

اما این روزها برخی منتقدان حسن روحانی در دولت یازدهم هم مواضع او را تحسین می‌کنند و آن‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنند؛ طی روزهای گذشته و پس از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و پاسخ او به اتهاماتی که ترامپ علیه ملت ایران مطرح کرده بود؛ بسیاری از فعالان سیاسی کشور به خصوص اصولگرایان اظهارات رئیس جمهوری کشورمان را تحسین کردند و برخی مانند عزت الله ضرغامی این اظهارات را جزو ضد آمریکایی ترین مواضع در کشور دانستند.

 

ایران در مواجهه با نقض برجام عکس العمل قاطع خواهد داشت

 

حسن روحانی در بخشی از سخنرانی خود در سازمان ملل متحد اظهار داشت: به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض ­کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس العمل متناسب و قاطع خواهد داشت. اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تأسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد؛ اما چنین اقدامی هرگز قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را در مسیر پیشرفت و تعالی خود متوقف نماید.

دولت جدید آمریکا با پیمان شکنی و نقض تعهدات بین المللی، فقط اعتبار جهانی خود را می‌شکند و اعتماد دولت‌ها و ملت‌ها نسبت به هر گونه مذاکره و تعهدات آینده خود را از دست می‌دهد.

خانم ها و آقایان،

جمهوری اسلامی ایران مبتکر اتحاد جهانی برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری است و گفتگو و مذاکره بر مبنای برد-برد را تنها مسیر حل و فصل بحران‌های جهانی و منطقه‌ای می‌داند. تعمیق پیوندها با کشورهای همسایه و منطقه، و افزایش سطح همکاری با کشورهای دوست، انتخابِ آگاهانه ما است و عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار فعلی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه کردن گفتگو از سوی دولت‌ها و ملت‌ها امکان‌پذیر نیست.

ادبیات کینه‌توزانه و زشت رئیس‌جمهور آمریکا در شأن سازمان ملل نبود

ادبیات جاهلانه، زشت، کینه توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌ای که از زبان رئیس جمهور آمریکا علیه ملت ایران دیروز در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها در شأن سازمان ملل نبود بلکه در تقابل با خواسته امروز ملت‌ها از این اجلاس -یعنی اتحاد دولت‌ها برای مقابله با جنگ و تروریسم - قرار داشت.

در همین جا اعلام می کنم که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، از جمله توانمندی های موشکی، تنها جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه، و جلوگیری از ماجراجویی بیخردان هدف گذاری شده است. مردم شهرهای مختلف ما در جنگ تحمیلی هشت ساله قربانی موشک های دوربرد رژیم صدام بودند و ما هرگز اجازه تکرار چنین جاه طلبی های فاجعه بار را نخواهیم داد.

بی ثباتی و خشونت‌ورزی در منطقه ما با مداخله نظامی قدرت‌های فرامنطقه‌ای تشدید شد؛ همان قدرت‌هایی که اکنون با هدف مداخله بیشتر و فروش سلاح‌های مرگبارشان ایران را به ایجاد ناامنی متهم می‌کنند. من به صراحت اعلام می‌کنم که مداخله خارجی و تعیین تکلیف برای مردم منطقه نتیجه‌ای جز تداوم و گسترش بحران برجای نخواهد گذاشت. بحران‌های سوریه، یمن و بحرین راه حل نظامی ندارند و تنها از طریق توقف خشونت، و پذیرش رای و نظر مردم پایان پذیر است.

دولت آمریکا باید برای مردم خود توضیح دهد که چرا با صرف صدها میلیارد دلار از دارایی‌های ملت خود و ملت‌های منطقه به جای آن‌که به ثبات و امنیت کمک کند موجب قتل و فقر و ویرانی و رشد تروریسم و افراطی‌گری شده است.

یک بند تحسین برانگیز

عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در صفحه شخصی اش درباره سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل نوشت: جدای بعضی از نگاه ها و تحلیل های سیاسی ، مجموعا نطق آقای روحانی در سازمان ملل را خوب و مثبت ارزیابی می‌کنم.

به نظر می‌رسد که نطق دونالد ترامپ، باعث شد تا یک پاراگراف تاریخی و تحسین برانگیز به متن قبلی آقای روحانی اضافه شود.

محتوای این پاراگراف حرف دل مردم ایران مقابل استکبار در طول دهه های گذشته است.

آن را جزو ضد آمریکایی ترین مواضع در کشور می دانم.

در آمریکا رئیس جمهور خوب و رئیس جمهور بد نسبت به ایران نداریم. موضع و رفتار ترامپ، واقعیت بدون روتوش امریکاست.

مواضع مقتدرانه حسن روحانی اما فقط به سخنرانی در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد ختم نشد و وی در بدو ورود به تهران و پس از آن در مراسم رژه 31 شهریور ماه سخنان تحسین‌برانگیزی داشت.

هیچ کس سخنان ترامپ را تایید نکرد

روحانی در بدو ورود به تهران و در جمع خبرنگاران گفت: تفاوت اجلاس امسال با سالهای گذشته در این بود که از میان بیش از 190 کشور جهان که در مجمع عمومی شرکت کرده بودند فقط دو نفر بودند که سخنانشان نقطه مقابل بقیه اعضا بود.

رییس جمهوری افزود: این موضوعی است که کمتر در تاریخ آمریکا و سازمان ملل اتفاق افتاده که در آن رییس جمهور آمریکا در مورد چند موضوع مهم موضعگیری کند و بعد از آن نخست وزیر رژیم صهیونیستی مشابه همان سخنان را تکرار نماید اما هیچکس آن سخنان را تایید نکند.

روحانی اظهارداشت: مقام‌های کشورهای دیگر و حتی سران کشورهای اروپایی و همچنین رسانه ها و خبرنگاران به صراحت اعلام کردند که با این سخنان مخالفند و آن را قبول ندارند .

رییس جمهور گفت: ترامپ خطاهای بزرگ و اتهامات بسیار بی پایه و اساسی مطرح کرد که نه در شان سازمان ملل بود و نه در شان فردی که رییس جمهور یک کشور است.

چه بخواهید و چه نخواهید موشک‌هایمان را تقویت و از مردم مظلوم منطقه دفاع می‌کنیم

حسن روحانی همچنین در مراسم رژه 31 شهریور ماه اظهار داشت: من بسیار خوشحالم که امسال در سازمان ملل متحد در میان همه کشورهای جهان که در این سازمان و مجمع عمومی اجتماع کرده بودند، فقط 2 صدا در برابر صدای جهانیان قرار داشت؛ آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی دو صدایی بودند که با صدای همه جهان متفاوت بودند، همه جهان از توافق هسته‌ای حمایت کردند و مسیر صلح را مورد امضا قرار دادند اما فقط 2 نفر بودند که از صلح و ایجاد امنیت در منطقه نگران بودند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این یک آزمایشی بود که واقعیت حاکمان واشنگتن و حاکمان تل‌آویو را به جهان نشان داد، ملت ایران همواره در پی صلح و امنیت در منطقه و جهان بوده است، چه بخواهید چه نخواهید ما از مردم مظلوم یمن، سوریه و فلسطین دفاع خواهیم کرد، ما قدرت نظامی و دفاعی خود را آن مقدار که برای بازدارندگی لازم بدانیم تقویت خواهیم کرد، نه تنها موشک‌هایمان را تقویت خواهیم کرد بلکه نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی‌مان مورد حمایت همه مردم مسلمان و غیور این سرزمین است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما برای دفاع از کشورمان از کسی اجازه نخواهیم گرفت، گفت: ما اگر عهد و پیمانی را با کسی بستیم، تا وقتی پای آن ایستاده‌ایم که طرف مقابل به آن احترام بگذارد، تردیدی نداریم زمانی که ملت بزرگ ایران یکپارچه و منسجم با فرامین مقام معظم رهبری و ولایت امر در مسیر عزت خود حرکت می‌کند هیچ قدرتی قادر نیست ما را از راه ایستادگی و حق‌مان بازدارد. 

علاوه بر فعالان سیاسی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم در روزها اخیر از مواضع حسن روحانی در مقابل دولتمردان ایالات متحده آمریکا تشکر کردند، اما فصل مشترک اظهارات فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را می‌توان انتظار آن‌ها از حسن روحانی برای اقدام عملی در مقابل زورگویی‌های آمریکا دانست، به عبارت دیگر مردم امروز منتظرند تا حسن روحانی و دولت دوازدهم پس از این مواضع مقتدرانه، اقدامی درخور و شایسته در مقابله با توهین‌ها و اتهامات دولت آمریکا و ترامپ علیه مردم ایران انجام دهند.

 

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان