۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین کی‌روش و سربازانش در اندیشه سیزده به‌در/ سوریه طلسم ۴۴ ساله ایران می‌شکند؟
کد خبر: ۲۶۵۰۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۴ ساعت: ۱۱:۱۲ ↗ لینک کوتاه

تاریخچه تقابل های ایران و سوریه؛

کی‌روش و سربازانش در اندیشه سیزده به‌در/ سوریه طلسم ۴۴ ساله ایران می‌شکند؟

تیم ملی فوتبال سوریه در یکی از مهمترین دیدارهای تاریخ فوتبال خود به تهران آمده تا طلسم ۴۴ ساله را بشکند و با شکست تیم نفوذناپذیر ایران راهی جام جهانی ۲۰۱۸ شود!

کی‌روش و سربازانش در اندیشه سیزده به‌در/ سوریه طلسم ۴۴ ساله ایران می‌شکند؟
به گزارش سرویس ورزشی  صبح قزوین ،تیم ملی فوتبال در آخرین ایستگاه از رقابتهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه میزبان سوریه خواهد بود. در یک سو تیم ملی ایران که تیم نخست گروه اول است و در سوی دیگر سوریه که با شکست دادن ۳-۱ قطر به مدعی صعود تبدیل شده است.

ایران و سوریه تاکنون در تاریخ فوتبالشان  ۲۴ مرتبه در تاریخ فوتبالشان با یکدیگر روبرو شده اند. این دو تیم نخستین مرتبه در رقابتهای انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی برابر یکدیگر صف آرایی کردند.دیداری که سه شنبه هجدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۲ به میزبانی ایران برگزار شد و نتیجه نهایی اش پیروزی ایران با تک گل اکبر کارگر جم بود.

و پس از آن طی ۴۴ سال ۲۳ مرتبه دیگر ایران و سوریه در رده سنی بزرگسالان با یکدیگر دیدار داشتند.

* فقط یک شکست

در جدال های ایران و سوریه تیم موفق ایران بوده است. با این وجود در اکثر بازیها حریف رقیبی سرسخت برای فوتبال ایران به شمار رفته است. تیم ملی ایران طی ۲۴ بازی قبلی به ۱۳ پیروزی دست یافته است و ۱۰ دیدار منجر به تساوی شده است. تنها پیروزی سوریه هم در دیدار دوم دو تیم به ثبت رسیده است. سوری ها در دیدار برگشت رقابتهای انتخابی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی موفق شدند شاگردان محمود بیاتی را یک بر صفر شکست دهند. دیداری که ۲۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۲ یعنی ۴۴ سال و ۳ ماه و ۱۹ روز قبل برگزار شد. تنها گل پیروزی سوریه برابر ایران را هم تاتیش عبدالغنی به ثمر رساند.

دیدار ایران و سور در مسابقات غرب آسیا

* کی روش بعد از ۹ سال مثل علی دایی

تیم ملی ایران آخرین بار ۲۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ موفق به شکست دادن سوری ها در یک دیدار رسمی شد. (۲ ماه بعد از این دیدار در مسابقات غرب آسیا ایران موفق شد سوریه را ۲-۰ شکست دهد)

داستان آن دیدار هم در نوع خود جالب بود. در واقع تیم ایران در بازی رفت رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقا - با هدایت منصور ابراهیم زاده - از پس میهمانش بر نیامده بود تا دو تیم به تساوی ۰-۰ رضایت دهند.

با این حال در دیدار برگشت؛ علی دایی روی نیمکت هدایت تیم ملی ایران نشسته بود تا گلهای غلامرضا رضایی(۶۵)و محسن خلیلی(۹۳) پرونده میزبان را در ورزشگاه عباسیون دمشق ببندد. آن روز دایی از مهدی رحمتی، هادی عقیلی، سیدجلال حسینی، حسین کعبی، جواد نکونام، ستارزارع، فریدون زندی، مسعود شجاعی و محسن خلیلی استفاده کرد.

و حالا کارلوس کی روش باید کاری را که در بازی رفت مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه موفق به انجامش نشده به اتمام برساند.

تیم ملی ایران در بازی رفت پای به ورزشگاه پر از و آب تانکو عبدالرحمن مالزی گذاشت تا بیشتر درگیر با مشکلات زمین باشد تا رویارویی با حریف. در واقع تیم ملی ایران که رکورد گل نخوردن در رقابتهای انتخابی جام جهانی را به نام خود سند زده حالا قصد دارد در دومین رویارویی اش با حریف در زمان سرمربیگری کارلوس کی روش پیروزی شماره ۱۴ خود را رقم بزند تا از نحسی سیزده نیز خلاصی یابد.

دیدار ایران و سور در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰


* ۱۱ گل برانکو

تیم ملی سوریه دو شکست بسیار بد را در تقابل با تیم ملی ایران به ثبت رسانده؛ دو شکستی که در دیدارهای قهرمانی غرب آسیا به ثبت رسیده است.

این تیم اول تیرماه سال ۱۳۸۳ چاره ای نداشت جر اینکه در برابر ضربات آرش برهانی(۲) علی دایی، محمد نصرتی، علی کریمی و فرهاد مجیدی تسلیم شود. آن روز تیم برانکو ایوانکوویچ ۷-۱ سوریه ای را شکست داد که موفق شد تنها یک مرتبه با ماهر سید به گل برسد.

جالب اینکه تیم برانکو در فینال رقابتها نیز دوباره با سوریه روبرو شد تا این بار با ۴ گل برهانی، دایی، کریمی و نکونام موفق به شکست دادن مجدد حریف در ۴ روز شود. البته این از معددود دفعاتی بود که فوتبال سوریه به این راحتی تبدیل به رقیبی شکست خورده می شد.

* حریف قابل احترام برای ایران

آنها در بازیهای مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با تیم رویایی ایران در تهران ۲-۲ مساوی کرده بودند. بعد از آن هم این تساوی با نتیجه ۱-۱ در رقابتهای انتخابی جام ملت های ۲۰۰۷ آسیا تکرار شده بود. تیمی که امیر قلعه نویی به میدان فرستاد و پیش چشم تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادی به ثبت تساوی ۱-۱ (۲۵ مرداد ۱۳۸۵) راضی شد.

با تمام این اوصاف، سوریه به کرات نشان داده است که همواره حریفی قابل احترام برای فوتبال ایران بوده است. این حریف به ظاهر درجه دو در فوتبال آسیا در شرایط کنونی به یک حریف درجه یک تبدیل شده است. تیمی که موفق شده به قطر سه گل بزند و مدعی صعود به جام جهانی شود حالا در این اندیشه است که هر طور شده ۳ امتیاز دیدار برابر ایران را بدست بیاورد تا بلکه مسافر جام جهانی شود.

دیدار ایران و سور در دیدار رفت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸

در واقع تیم ملی سرحال و آماده ایران در شرایطی خاص برای بیست و پنجمین بار برابر سوری ها صف آرایی خواهد کرد. در آن سوی میدان مردانی با انگیزه قرار دارند که می خواهند برای نخستین بار شیرینی رسیدن به جام جهانی فوتبال را تجربه کنند و در سوی دیگر تیمی فوق العاده قرار دارد که در اندیشه ثبت چهاردهمین پیروزی خود برابر سوریه است. آیا مردان کی روش با تدابیر این مربی زیرک سیزده خود را به در می کنند؟ تا سه شنبه شب منتظر باید ماند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان