۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بهورزان سفیران گمنام عرصه بهداشت هستند
کد خبر: ۲۶۵۰۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۲ ساعت: ۱۴:۱۸ ↗ لینک کوتاه

بهورز قزوینی:

بهورزان سفیران گمنام عرصه بهداشت هستند

بهورز قزوینی بیان کرد: بهورزان با وجود اینکه در صف اول سلامت‌اند اما سفیران گمنام عرصه بهداشت هستند.

 بهورزان سفیران گمنام عرصه بهداشت هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ 12 شهریورماه به عنوان به عنوان روز بهورز نامگذاری شده است در چنین روزی در سال 1363 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت با هدف کمک رسانی هرچه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در جهت تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقر زدایی از روستاها دست به تاسیس خانه‌هایی با نام خانه بهداشت زد و در جهت تامین کادر متخصص این خانه‌ها به تربیت افرادی همت گمارد که بهورز نام گرفتند کاهش میزان مرگ و میر در روستاها، واکسیناسیون کودکان، آموزش مادران از جمله مهمترین فعالیت‌های بهورزان است.
  
به همین مناسبت مصاحبه ای با حوریه رحمتی بهورز روستای رشتقون صورت گرفته است که در ادامه می‌خوانید؛ وی دانشجوی رشته مددکاری اجتماعی و 6 سال است که در این شغل مشغول به فعالیت است.

صبح قزوین : چرا شغل بهورزی را انتخاب کردید؟
حوریه رحمتی: فراخوانی برای خانم‌هایی که تحصیلات دیپلم داشتند زده شده بود و من در آن آزمون شرکت کردم و وارد این سیستم شدم.

صبح قزوین : دوره آموزشی بهورزی را چند سال و در کجا گذرانده اید؟
حوریه رحمتی: به مدت دوسال در آموزشگاه بهورزی فجر واقع در خیابان شهید بلندیان دوره دیده ام و در همین مکان کارورزی را انجام دادم و بعد از فارغ التحصیلی به روستایی که تعهد کاری داده بودم بازگشتم و مشغول به فعالیت شدم.

صبح قزوین : در خانه بهداشت به صورت انفرادی فعالیت می‌کنید یا همکار‌های دیگری هم حضور دارند؟
حوریه رحمتی: همکار آقا و خانم دیگری هم حضور دارند.

صبح قزوین : تاکنون در چه روستاهایی فعالیت کرده اید؟
حوریه رحمتی: تاکنون در سه خانه بهداشت خدمت کرده ام، ابتدا در روستای قسطین لار و بعد در رجایی دشت و 13روستای قمر و هم اکنون در رشتقون مشغول به فعالیت هستم.

صبح قزوین : خانه بهداشت به مردم روستا چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟
حوریه رحمتی: اولین الویت خانه بهداشت هم از نظر معنوی و کاری آموزش به مردم است که باعث تغییر در نگرش و باورهای غلط مردم می‌شود که خیلی از مشکلات رفع میکند و کار‌های دیگراین حوزه بهداشت خانواده اعم از میانسالان و سالمندان، مراقبت از اطفال، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، باروری سالم، بهداشت محیط و انجام واکسیناسیون است.

صبح قزوین : به نظر شما طی چندین سال اخیر دید مردم نسبت به بهداشت و مسائل پزشکی چقدر تغییر کرده است؟
حوریه رحمتی: نسبت به مسائل روز دنیا و جامعه جریان مردم از نظر آموزش خیلی بهتر شده است و بهورز به عنوان سفیر گمنام در عرصه بهداشت توانسته خیلی از مسائل خرافاتی مردم را حل کند و بهتر شده، دید مردم به این عرصه را مدیون بهورزان زحمتکش هستیم.

صبح قزوین : چه تعداد افراد در روستای شما تحت پوشش خانه بهداشت هستند؟
حوریه رحمتی: حدود 2000 نفر تحت پوشش هستند.

صبح قزوین : چه بیماری‌هایی در روستای رشتقون رواج دارد؟
حوریه رحمتی: بیماری فشارخون و دیابت به علت تغذیه نامناسب خیلی رواج دارد.

صبح قزوین : آیا در خانه بهداشت خود کمبود هایی دارد؟
حوریه رحمتی: خوشبختانه در خانه بهداشت خود کمبودی خاصی را احساس نمی‌کنم و سال گذشته طی پیگیری‌هایی که انجام داده ام یک دستگاه سونی کیت توسط بخشدار و دهیار به مناسبت روز 22 بهمن به بنده اهدا شد؛ دستگاهی که خیلی از خانه‌های بهداشت ندارد و همچنین به کمک خیرین مردم روستا توانستیم سیستم گرمایشی و سرماشی را داشته باشیم.

صبح قزوین : مشکلات شغلی شما چه چیزهایی است؟
حوریه رحمتی: زیاد بودن برنامه‌ها، حجم کاری زیاد و پراکندگی کارها، کمبود نیرو در بعضی از خانه‌های بهداشت، مشکل رفت و آمد برای بهورزهای بومی، اضافه شدن فرم‌ها و باز بودن سامانه سیب و اینکه دوسال آموزشی جز سابقه شغلی ما محسوب نمی‌شود.

صبح قزوین : بهترین تجربه ای که در این چند سال کسب کرده اید، چه بود؟
حوریه رحمتی: من در این شغل صبور بودن را یاد گرفته ام.

صبح قزوین : خاطره ای که در طی مدت دوره کاری خودتون داشته اید؟
حوریه رحمتی: زمانی که در روستای قسطین لار مشغول به فعالیت بودم یک خانم 80 ساله را در روستای دیگر گربه چنگ گرفته بود و مسیر به علت شدت بارش برف مسدود شده بود.

من و همکارانم مجبور شدیم این مسیر را پیاده رفتیم و پلاستیک را به پاهایمان پیچیدیم و چوب به دست گرفتیم تا بتوانیم در برف‌ها راه برویم که در یک مسیر کاملا درون برف قرار گرفته بودم و به علت بلندقد نبودنم در برف گیر کرده بودم و تنها کاری که توانستم انجام دهم این بود که شال قرمزم را روی دست گرفته و بیرون از برف نشان دهم؛ به هر حال به هر سختی بود به آن روستا رفتیم و اقدامات درمانی را برای آن خانم انجام دادیم.

صبح قزوین : از وضعیت حقوق و مزایای شغلی خود راضی هستید؟ 
حوریه رحمتی: به عنوان یک خانم راضی هستم؛ اما یک آقا که باید خرج یک خانواده را بدهد و تنها شغل او بهورزی است، به علت حجم زیاد کاری این مقدار حقوق کم است.

صبح قزوین : اگر جوانی به شما مراجعه کند شما او را به این کار تشویق یا منصرف می‌کنید؟
حوریه رحمتی: با توجه به خصوصیات فردی که مراجعه می‌کند پاسخ می‌دهم و اگر علاقه مند بود و روحیه ریسک پذیری و نترس بودن را داشت در این راه تشویقش می‌کنم.

صبح قزوین : حرف پایانی؟
حوریه رحمتی: بهورزها خیلی گمنام و کمرنگ هستند همیشه صف اول سلامت هستند ولی در اوج افتخار نیستند.
انتهای پیام/ 3008

دیدگاه ها

مجتبی احمدپور از بهورزان ارومیه / ۱۱ شهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

زنده باد بهورزان زحمتکش ایران‌اسلامی وافرین بر شما
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان