۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ادعای "برند بودن کابینه دوازدهم " توسط روحانی، از ادعا تا واقعیت
کد خبر: ۲۶۳۹۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱ ساعت: ۱۶:۴۵ ↗ لینک کوتاه

روحانی: وزرای من در دنیا برند هستند

ادعای "برند بودن کابینه دوازدهم " توسط روحانی، از ادعا تا واقعیت

دولت ژنرال های یازدهم با کمترین تغییر و به عبارت دیگر بدون تغییر تا آخرین نفس با منتقدان و حتی با کسانی که قرابت فکری – سیاسی با ایشان داشتند جنگیدند و صندلی های خود را در خواب و بیداری حفظ کردند و هیچگونه تغییری در میان ورزا رخ نداد. در این دوره ظاهرا که نه یقینا اگر همه ورزا را "برند حساب کنیم " باید از هر گونه سخن گفتن و انتقاد و خواسته های نامطلوب! تغییر ورزای ضعیف احتمالی چشم پوشی کنیم که در این صورت ممکن است برند های دولت دوازدهم دچار آسیب شوند.

ادعای "برند بودن کابینه دوازدهم " توسط روحانی، از ادعا تا واقعیت
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، در آخرین دفاعیه حسن روحانی از کابینه پیشنهادی به مجلس که در چندروز گذشته انجام گردید رئیس دولت به نکته ای ظریف اشاره کردند که بیان توضیحاتی در این خصوص می تواند شاه کلید و راه گشای ما به رفتار سیاسی وی و کابینه دوازدهم در چهار آینده تلقی گردد.

حسن روحانی در میانه سخنان و مواضع خویش جمله قریب به این مضمون را بکار برد که "وزیران دولت دوازدهم او همه "برند" هستند و دنیا و همه سیاستمداران دوست دارند تا با این ورزا همزبان و همراه شوند" بنظر این راقم اگر روحانی همه سخنرانی خود را در این یک جمله خلاصه می کرد برای درک نحوه برخورد دولتی ها با ساختار سیاسی داخل و خارج کشور کفایت می کرد. زیرا:

1- دولت ژنرال های یازدهم با کمترین تغییر و به عبارت دیگر بدون تغییر تا آخرین نفس با منتقدان و حتی با کسانی که قرابت فکری – سیاسی با ایشان داشتند جنگیدند و صندلی های خود را در خواب و بیداری حفظ کردند و هیچگونه تغییری در میان ورزا رخ نداد. در این دوره ظاهرا که نه یقینا اگر همه ورزا را "برند حساب کنیم " باید از هر گونه سخن گفتن و انتقاد و خواسته های نامطلوب! تغییر ورزای ضعیف احتمالی چشم پوشی کنیم که در این صورت ممکن است برند های دولت دوازدهم دچار آسیب شوند و اگر هم این ادعا را اندکی با تعصب به منافع ملی گره بزنیم تکلیف همگان در برخورد با دولت دوم روحانی مشخص و مبرهن خواهد بود.

2- مجلس کاملا همراه در دادن رای اعتماد به این دولت نشان داد که حقیقتا در حمایت از دولت اعتدالیون کمربندهایش را محکم بسته است و آرای بالای اعتماد به هریک از ورزا نمایندگان لیست امید و اصلاح طلبان مجلس را در سود و زیان دولت روحانی خود را شریک می داند. در اثبات این ادعا جلسات رای اعتماد همه دیدیم که موافقان کاملا موافق و مخالفان نمایندگانی بودند که در باطن موافق بودند و برای اینکه جریان رای اعتماد شور نشود لباس مخالفین را بر تن کرده اند و طنز ماجرا اینجاست که علیرغم این مخالفت های ظاهری اگر در عمق سخنانشان می رفتیم می دیدیم که مخالفت ها با لطافت و بدون اینکه پا روی عبا و کت دولتی ها بگذارند بیبشتر پیام همکاری و هشدار نیم بندی بود برای همکاریهای آتی خصوصا وقتی که وزیر نفت"بیژن نامدار زنگنه" بیان کرد که نمایندگان دوره قبل را شاغل کرده است تا خدای ناکرده منحرف نشوند و از بی مسئولیتی و بدون شغل بودن دچار نگرانی نشوند که این حاوی این پیام بود که "نمایندگاه هم مواظب باشند و هم نگران نباشند. مواظب باشند از این جهت که کارشان در آینده به وزارت ثروتمند و قدرتمند اقتصادی خواهد افتاد و از امروز به فکر آینده خود باشند و نگران نباشند که اگر ایشان بقولشان در حمایت از وزیر پیشنهادی عمل کنند می توانند از هم اینک آینده رفاه و آسایش خود و خاندانشان را تضمین کنند.

3- تنها قربانی جلسات رای اعتماد مجلس به دولت دوازدهم حبیب الله بیطرف کاندیدای وزارت نیرو بود که بدلایلی همچون:

*چالش‌های آب که وی نتوانست به‌خوبی برنامه‌هایش را در این حوزه تبیین کند

*از طرفی فعال نبودن مجموعه عوامل وزارتخانه .

* دفاعیه خود آقای بیطرف نتوانست نمایندگان را برای دادن رأی اعتماد به او مجاب کند.

*اقدامات دو دهه گذشته وزارت نیرو در حوزه ساخت چندین سد به‌روی رودخانه کارون و انتقال آب این رودخانه به مناطق دیگر.

بود که به ادعای یکی از نمایندگان مورد انتقاد اکثر نمایندگان مجلس بود. شاید بتوان درباره این دانشجوی خط امام ، استاندار یزد ، دو دوره وزارت نیرو در دولت های هفتم و هشتم ، همشهری "م.خ" ، عضویت در هیئت موسس حزب منحله و فتنه گر جبهه مشارکت ادعا کرد که وی قربانی اختلاف بین اعتدالیون و اصلاح طلبان و نماد مانور قدرت محمدرضا عارف در مجلس دانست. عدم رای اعتماد به بیطرف حاوی این پیام بود که حتی اگر بچه محل "م.خ"هم که باشی و او از تو حمایت کند باید حق و حقوق دیگر جناحهای اصلاح طلب ناراضی بیرون و درون مجلس را داشته باشی تا مقبول همه جناحها ی اصلاح طلب بیفتی وگرنه با اختلاف "میلی متری" رای اعتماد مجلس، جگرت را می سوزانند و پایت را از وزارت قلم می کنند تا حامیانت حساب کار دستشان بیاید . در هر صورت سوابق خدمتی بیطرف در باره متخصص بودن وی در حوزه آب و نیرو می تواند حتی "برند بیطرف "را از ورزای بی تجربه یا کم تجربه و غیر متخصص در حوزه ماموریتی خود در سطحی بالاتر قرار دهد لاکن سخن اول و آخر را دست های پشت پرده و در سایه سیاست می زنندحتی اگر خدای "برندهای حوزه تخصصی "خود باشی.

4- اما در باره برندهای دیگر ورزا ، شمارش ویژ گی هایی که آنان را به ادعای حسن روحانی "برند " می کند شاید زیاد سخت نباشد. اجازه دهید به چند نمونه از این ویژگیهای برند ساز ورزا اشاراتی داشته باشیم:

* وزیر نفت (بیژن نامداز زنکنه) : پرونده کرسنت – محرمانه سازی قرار دادهایی از قبیل توتال - بنگاه شغل یابی برای نمایندگان ادواری مجلس و...

* وزیر مسکن و شهرسازی (عباس آخوندی) : آواره شدن خریداران مسکن مهر – رکود کامل در امر مسکن – برخورد فیزیکی با خبرنگاران – ثروت و دارایی و استنکاف از اعلام آن به قوه قضائیه تاکنون و ...

* وزارت امور خارجه ( محمد جواد ظریف) : قابل مذاکره بودن در باره سه جزیره ایرانی با اعراب – زانو زدن در برابر پادشاههان فاسد و خائن به آرمان مسلمین و فلسطینیان – محرمانه خواندن برجام – همراهی و ترتیب دهنده دیدار"م.خ" در زمان ریاست جمهوری با جورج سوروس آمریکایی – تحقیر نیروهای نظامی ایران در برابر قدرت نظامی آمریکا در حد یک بمب و ... و در آخر نظر خواننده محترم را به مواضع "تام کا تن "نماینده کنگره آمریکا جلب می کنیم که چگونه این برند را مورد خطاب قرار می دهد .البته در اینکه وی واجد خصوصیات خوبی نیز می باشد و رهبری نیز البته نه ایشان که تیم هسته ای را تایید کردند .

* وزیر بهداشت و درمان(سید حسن قاضی زاده هاشمی) : تورم در حوزه بهداشت دو برابر سایر بخش های جامعه شده - در آمد پزشکان به چند صد درصد افزایش یافته است – برخورد با روزنامه نگاران و مزدور خواندن آنان (خبرنگار روزنامه قدس در خصوص برخورد وزیر با وی می‌گوید: خطاب به وزیر گفتم که ما هم یک رسانه‌ایم و بخش‌های مختلف داریم و سوالمان را می‌پرسیم؛ اما وزیر در ادامه گفت: شما مگر مزدورید؟ هر چرتی را که به شما می‌دهند نباید بپرسید، آدم از گرسنگی بمیرد بهتر از این است که برای این روزنامه‌کار کند. فارس/ 10/3/96).

* در باره صالحی امیری – سلطانی فر و دیگر ورزا نیز مطالبی وجود دارد که می توان با مراجعه به سوابق ایشان خصوصا در مجلس نهم که موجب عدم رای اعتماد به ایشان گردیده بود بدست اورد که برای جلوگیری از اطاله کلام از بیان آن خودداری می کنیم.

در مجموع بنظر می آید که نمی توان "واژه برند بودن"را به کلیت کابینه تعمیم داد و برخی مواردی که بیان شد و یا کم تجربه بودن برخی از ایشان از معادله را دچار خدشه کرده و "پیر بودن " کابینه و بالاتر رفتن سن کابینه " نیز می تواند تیر خلاصی باشذ بر ادعای برند بودن دولت دوازدهم توسط روحانی و استناد روحانی آنهم فقط به ظریف و زنگنه حاکی از همان نگاه شاه ستونی به "سیاست خارجی و خصوصا برجام " و "توجه بیش از حد به صادرات نفتی و سرمایه هایی که از طریفق زنگنه! به اقتصاد جامعه تزریق خواهد شد " می باشد . نگارنده باور دارد که دولت دوازدهم همانگونه که در نوشته های قبلی به آن اشاره شده است بدلیل نبود استراتژی مشخص خواه ناخواه به سمت حاشیه سازی ها کشیده خواهد شد زیرا محورهای منتقدان از دولت یازدهم همچنان باقی است از جمله پیر بودن کابینه و وجود یک وزیر جوان نمی تواند لقب جوان گرایی را به سینه دولت دوازدهم الصاق نماید.



انتهای پیام/1404

منبع: پایگاه598

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان