۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین خانواده همسرم انتظار چنین مهریه‌ای را نداشتند/ فرهنگ ساده زیستی باید نهادینه شود
کد خبر: ۲۶۳۸۵۴ نویسنده: مریم احمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱ ساعت: ۱۳:۰ ↗ لینک کوتاه

عروس جوان:

خانواده همسرم انتظار چنین مهریه‌ای را نداشتند/ فرهنگ ساده زیستی باید نهادینه شود

معتقدم مهریه بالا تضمین کننده خوشبختی نیست، همیشه دوست داشتم به نیت ۱۴ معصوم مهریه‌ام ۱۴ سکه باشد. البته خانواده همسرم با شنیدن این میزان مهریه، کاملا شوکه شدند چراکه انتظار چنین مهریه پایینی را نداشتند.

خانواده همسرم انتظار چنین مهریه‌ای را نداشتند/ فرهنگ ساده زیستی باید نهادینه شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ اولین روز از ماه ذی الحجه سالروز ازدواج فرخنده و آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است.
در دین مبین اسلام همواره به زندگی ساده همراه با معنویت توصیه شده است اما امروزه به بهانه‌های مختلفی نظیر انجام آداب و رسوم، آبرو داری و حفظ حیثیت، ازدواج با تحمیل هزینه‌های گزاف و سنگین برای جوانان، به مشکلی بزرگ برای آنها تبدیل شده است و متاسفانه روز به روز نیز بر تشریفات، سنگینی مهریه‌ها و تجمل‌گرایی‌ها اضافه می‌شود.

چه بسا همین موضوع سبب شده تا بسیاری از جوانان به منظور فراهم کردن چنین شرایطی، ازدواج خود را به تاخیر بیندازند که بدون شک با آفات و آسیب‌های فراوانی همراه است.

مریم احمدی یکی از جوانانی است که با وجود برخورداری از موقعیت مالی مناسب، ساده زیستی و مهریه پایین را برگزیده و بدون برگزاری مراسم ازدواج به خانه بخت رفته است. لذا به همین بهانه مصاحبه‌ای انجام شده که در ذیل آمده است.

صبح قزوین : مختصری از بیوگرافی خودتان و همسرتان بفرمایید؟
احمدی: ۳۳ سال دارم و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حسابداری هستم. من در خانواده‌ای متدین با وضع معیشتی خوب به دنیا آمدم. از همان دوران کودکی با آموزش والدینم با نماز و روزه و زندگی قرآنی آشنا شدم.
همین موضوع باعث شد که بعدها با انگیزه و علاقه بیشتر به مطالعه زندگی اهل بیت و بزرگان دینی بپردازم. خانواده همسرم نیز متدین و همچنین دارای وضع مالی مطلوبی هستند.

صبح قزوین : زمان ازدواج چند سال داشتید؟
احمدی: زمان ازدواج ۲۵ سال سن داشتم و اکنون ۷ سال است که زندگی مشترکم را شروع کردم و حاصل این ازدواج به لطف خداوند، دخترم فاطمه خانم است.

صبح قزوین : نحوه آشنایی شما با همسرتان چگونه بود؟
احمدی: پس از قبولی در دانشگاه برای ادامه تحصیل به شهر قزوین آمدم که در دوران دانشجویی با خانواده همسرم آشنا شدم و از این طریق بنای ازدواج گذاشته شد.

صبح قزوین : ملاک شما برای انتخاب همسر چه بود؟
احمدی: با توجه به اهمیت مسایل اخلاقی و معنویت در زندگی، ایمان و اخلاق دو ملاک مهم من برای ازدواج بود که با مشاهده چنین صفاتی در همسرم و خانواده او، به خواستگاری‌اش پاسخ مثبت دادم. چراکه در حدیث نیز آمده است که انسان با ایمان، به دلیل ترس از خدا حتی اگر بداخلاق هم باشد هرگز با خانواده‌اش بخاطر خدا تندی نمی‌کند.

صبح قزوین - مراسم خواستگاری چگونه برگزار شد و میزان مهریه شما چقدر بود؟
احمدی: روز میلاد امام رضا(ع) روز خواستگاری‌ام بود. معتقدم مهریه بالا تضمین کننده خوشبختی نیست و از آنجا که شنیده بودم مقام رهبری خطبه عقد کسانی را که مهریه‌‌یشان ۱۴ سکه باشد، می‌خوانند لذا همیشه دوست داشتم به نیت ۱۴ معصوم مهریه‌ام ۱۴ سکه باشد. البته خانواده همسرم کاملا شوکه شدند و انتظار چنین مهریه پایینی را نداشتند.
هرچند خطبه عقد ما توسط مقام معظم رهبری قرائت نشد اما احساس می‌کنم دعای خیر ایشان همیشه پشت سر زندگی‌ام بوده، هست و خواهد بود.
خانواده خودم نیز مخالف مهریه ۱۴ سکه بودند اما با پافشاری و اصرارم در نهایت در مقابل خواسته‌ام تسلیم شدند و به ظاهر پذیرفتند در واقع پدرم با تصمیم من، موافق بود اما مادرم در اوج عصبانیت قبول کرد.

صبح قزوین : نظر خانواده‌ها نسبت به ازدواج فرزندانشان به سبک ازدوج ساده چگونه بود؟ این موضوع از طرف چه کسی مطرح شد؟
احمدی: هر خانواده‌ای آرزوی خوشبختی فرزندانشان را دارند و دلشان می‌خواهد بهترین مراسم عروسی را برایشان برگزار کنند.
من و همسرم وقتی خانواده‌هایمان را در جریان تصمیمی که گرفته بودیم، گذاشتیم با مخالفت سخت آنها مواجه شدیم. تصمیم این بود که مراسم عروسی نگیریم و به جای آن به پابوسی امام رضا(ع) برویم، این در شرایطی بود که خانواده‌ها از مدتها قبل خود را برای برگزاری مراسم عروسی آماده کرده و برای آن تدارک دیده بودند.
صبح قزوین : واکنش خانواده شما و همسرتان درباره تصمیمتان مبنی بر عدم برگزاری مراسم ازدواج چه بود؟ چطور توانستید آنها را راضی کنید؟
احمدی: هر دو خانواده مخالف بودند زیرا همسرم، فرزند اول خانواده بوده و برایشان سخت بود که مراسم عروسی نداشته باشیم از سوی دیگر این تصمیم، برای خانواده من نیز سنگین بود.
با اصرارهای زیاد ما، خانواده همسرم پیشنهاد سفر به سوریه برای زیارت بانوی بزرگوار حضرت زینب(س) را دادند که ما هم با خوشحالی پذیرفتیم زیرا افتخار بزرگی در زندگیمان بود که به سوریه برویم و برکت و محبت بانو را در زندگی ببینیم.
اگر لحظه‌ها به عقب برگردند باز هم مسیر قبلی‌ام را خواهم رفت اکنون نیز با یادآوری آن روزها دلم برای زیارت پر می‌کشد.

صبح قزوین : چرا تصمیم گرفتید به شکل ساده و بدون گرفتن مراسم خاص ازدواج کنید؟
احمدی: هدف از ازدواج باید روشن، واضح و متعالی باشد که در این صورت با برگزاری مراسم‌ ساده و یا بدون مراسم خاص هم می‌توان زندگی خوبی را شروع کرد.
هیچ وقت هدفم به نمایش گذاشتن خودم و زندگی‌ام نبود و فقط می‌خواستم آغاز زندگی مشترکم از مکانی متبرک و مقدس باشد.
هدفم رضای خداوند بود و بس، وقتی رضایت حق تعالی در میان باشد ازدواج بی هیچ مراسمی هم شیرین و جذاب می‌شود.
وقتی هدف رسیدن از عشق زمینی به عشق الهی باشد حاشیه‌ها کنار رفته و مسیر اصلی مشخص می‌شود که البته امیدوارم خداوند متعال در پیمودن مسیر زندگی یاریگرم باشد.

صبح قزوین : آیا همچنان از تصمیمی که سالها پیش گرفتید، راضی هستید؟
احمدی: بارها و بارها با چنین جملاتی مواجه شدم که در آینده حسرت پوشیدن لباس عروسی را خواهی داشت. دوستان و آشنایان همواره تلاش می‌کردند تا مرا از تصمیمم منصرف کنند اما من با قاطعیت روی انتخابم ایستادم. پس از گذشت ۷ سال از زندگی مشترک، هرگز لحظه‌ای پشیمان نشدم و باور دارم بهترین تصمیم زندگیم را گرفتم.
معتقدم باید هدف اصلی ازدواج و فرهنگ درست آن در جامعه نهادینه شود.

صبح قزوین : نقش همسرتان را در موفقیت‌های بعد از ازدواج چگونه می‌بینید؟
احمدی: همه موفقیت‌های بعد از ازدواجم را اول به دعای خیر پدر و مادر و بعد به حضور همسرم می‌دانم. راهنمایی‌هایش واقعا خط مشی زندگیم بود و در هر زمینه‌ای برای مشورت به او مراجعه می‌کنم.

صبح قزوین : آیا ازدواج ساده را به دیگران هم پیشنهاد می‌کنید؟ مثلا در مورد دخترتان آیا راضی می‌شوید او هم مثل شما ساده و بدون برگزاری مراسم به خانه بخت برود؟
احمدی: به همه توصیه می‌کنم که زندگی خود را با آرامش فکری و بدون دغدغه و ایجاد هزینه‌های اضافی برای خود و خانواده‌ها شروع کنند.
ما زندگی را برای دخترمان سخت نمی‌گیریم و اگر عمری باشد راهنمایی می‌کنیم تا فرهنگ ساده زیستی را از حضرت زهرا(س) یاد بگیرند و ایشان را الگوی زندگی خود قرار دهند.

صبح قزوین - آیا احساس خوشبختی می‌کنید؟
احمدی: خوشبختی برای هرکس یک معنی می‌دهد خدا را شکر از زندگیم، انتخابم و از شیوه زندگیم راضی هستم.

صبح قزوین : راز داشتن یک زندگی موفق چیست؟
احمدی: راز موفقیت انسان‌ها را فقط نوع اهداف آنها مشخص می‌کند؛ اگر هدف نامشخص و نامفهوم باشد، مسیر زندگی هم مبهم و نامفهوم خواهد بود اما اگر هدف رسیدن به عشق واقعی معبود باشد، تلخی‌ها و سختی‌های مسیر زندگی، شیرین و سهل خواهد شد.

صبح قزوین - شما فکر می کنید دلایل بالا رفتن سن ازدواج چیست؟
احمدی: دلیل بالا رفتن سن ازدواج، توقع زیاد دختران و پسران از یکدیگر، آموزش و تبلیغ مصرف گرایی در جامعه از طریق رسانه‌های داخلی و خارجی است که دید افراد و نگرش آنها را به زندگی تغییر داده، در حالیکه کدام زوج در ابتدای زندگی، خانه ۲۰۰ یا ۳۰۰ متری یا ماشین مدل بالا دارند.

صبح قزوین : به نظر شما دلیل اصلی عدم رضایت از زندگی برخی زوج‌ها چیست؟
احمدی: توقع بی‌جا در زندگی یعنی ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه کردن که این مسئله باعث می‌شود زوجین همدیگر را در فشار قرار دهند تا به خواسته‌یشان برسند.
این حرفها به دلیل دارا یا ندار بودن نیست، من و همسرم می‌توانستیم بهترین مکان را برای زندگی انتخاب کنیم البته با کمک خانواده، اما ترجیح دادیم خود تلاش کرده و به هدف برسیم و از یکدیگر توقع بی‌جا نداشته باشیم.

صبح قزوین : و اما سخن پایانی:
احمدی: اگر به خداوند متعال اعتماد کامل داشته و حضور خدا را در زندگی خود حس کرده و به او پناه بریم، هیچ مشکلی در ازدواج نخواهیم داشت.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان