۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پوتین به مناسبت عیدفطر پیام داد
کد خبر: ۲۵۳۱۶۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۴/۴ ساعت: ۱۲:۴۲ ↗ لینک کوتاه

روسیه؛

پوتین به مناسبت عیدفطر پیام داد

پس از یک ماه روزه داری حدود ۲۵ میلیون مسلمان در سراسر کشور پهناور روسیه، بامداد امروز (یکشنبه) به وقت محلی نماز عید فطر در شهرهای مختلف برگزار شد و مسلمانان به استقبال ادامه مراسم ویژه این عید در جمع خانواده ها و بستگان رفتند.

پوتین به مناسبت عیدفطر پیام داد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در پیام شادباش به مسلمانان این کشور، تلاش برای همگرایی و نزدیک شدن به خداوند را از ویژگی های برتر ماه رمضان خواند و بر ارزشمندی آن تاکید کرد.
در این پیام که امروز (یکشنبه) انتشار یافت، آمده است: عید فطر یکی از اصلی ترین اعیاد مذهبی است که در قرن های پیاپی پیروان دین اسلام در کل جهان آن را جشن می گیرند.

وی افزوده است: پایان ماه رمضان، معنای روحانی ژرفی دارد و نماد شادی، بازسازی نفس و تلاش برای آمادگی بیشتر با هدف حرکت در راه تکامل و انجام کارهای نیک و کمک به نیازمندان است.

پوتین همچنین نوشته که جای خرسندی است، مسلمانان در روسیه با دقت از میراث گرانبهای دینی و آئینی خود پاسداری می کنند، رسوم و سنت های پدران و پیشینیان را گرامی می دارند و نسل های جدید را نیز با آنها آشنا می کنند.

وی در پایان پیام خود تاکید کرده است: مشارکت سازمان های اسلامی و مسلمانان روسیه در روند زندگی اجتماعی، فرهنگی و میهن دوستی بسیار ارزشمند است و به ویژه نقشی مهم در پاسداری از سازش عمومی و تحکیم دوستی و تفاهم دارد که آن را مهم می دانم.

** برپایی عیدفطر:

نماز عید فطر در حدود هفت هزار مسجد و مراکز عبادی در سراسر روسیه بویژه شهرهای مسکو پایتخت و سن پترزبورگ در مرکز این کشور و همچنین جمهوری های مسلمان نشین مناطق قفقاز و ولگا با حضور صدها هزار نفر برگزار شد.

نماز عید فطر در مسکو از بامداد امروز در حدود مسجد و مکان از قبل پیش بینی شده در چند نوبت برگزار شد و اصلی ترین آن در مساجد جامع و یادبود پایتخت روسیه بود که براساس برآوردهای اولیه نمازگزاران حاضر در این مراسم بیش از 300 هزار مسلمان روسی و شهروندان کشورهای دیگر بویژه آسیای میانه بودند.

در مراسم مسجد بزرگ جامع مسکو که شیخ راویل عین الدین رییس شورای مفتی های روسیه نیز در آن شرکت کرد، سفیران کشورهای مختلف اسلامی نیز حضور داشتند.
در مساجد و مراکز عبادی شهر سن پترزبورگ که یکی دیگر از مناطق مرکزی دارای جمعیت قابل توجه مسلمانان در روسیه است، نیز نماز عید فطر برگزار شد.

افزون بر مناطق مرکزی، تمرکز جمعیتی مسلمانان روسیه بیشتر در جمهوری های قفقازی چچن، داغستان، اینگوش، کاباردینو بالکاریا، کاراچایوو، چرکسیا و آدی گیا، جمهوری های ولگایی باشقیرستان و تاتارستان می باشد که امروز نیز نماز را برپا داشتند.
اصلی ترین مراسم عید فطر شیعیان روسیه نیز در جمهوری داغستان در ساحل غربی دریای خزر و بزرگ ترین آن در مسجد جامع شهر دربند و همچنین مسجد تاریخی 200 ساله خامنه ای مخاچ قلعه پایتخت این جمهوری است.

** سنت عید فطر:
افزون بر نماز، آئین عید فطر در جمهوری های مسلمان نشین روسیه واقع در منطقه قفقاز و ولگا برگرفته از آداب و سنن دینی و بومی است که آن را بسیار جذاب کرده است.

استفاده از لباس های نو توسط بسیاری از زنان و مردان با همراهی کودکان، حضور در اماکن از قبل پیش بینی شده، شادمانی و شادباش گویی همگانی، بازارهای کوچک محلی و همچنین استفاده از فرصت عید فطر برای دیدار بزرگان خانواده ها از اصلی ترین جلوه های ویژه عید فطر در جمهوری های مسلمان نشین روسیه به عنوان پهناورترین کشور جهان است که بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد.

اجرای برنامه نیکوکاری مردمی کمک به نیازمندان، تامین مواد غذایی آنها و اقدام های سازمان یافته برای جمع آوری هدایای مالی با پشتیبانی شخصیت های دینی و افراد مختلف از دیگر اقدام هایی است که هر ساله به مناسبت عید سعید فطر از سوی مسلمانان مناطق قفقاز و ولگا برگزار می شود.

بخش دیگری از برنامه های جشن عید فطر در مسکو و شهرهای بزرگ جمهوری های مسلمان نشین روسیه با حضور مفتیان و روحانیون شیعه، شخصیت های مذهبی و اجتماعی مسلمان و مقام های محلی برگزار می شود.
هر چند پراکندگی جمعیت مسلمانان در جمهوری های مختلف سبب شده آیین ها و مراسم مذهبی حتی بین هم مذهب ها در ولگا با مناطق قفقاز و مرکزی تفاوت هایی داشته باشد، اما همه آیین های اسلامی بویژه عید فطر نمادی از وحدت و همگرایی بین پیروان دین اسلام در روسیه است. 


انتهای پیام/1404

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان