۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نارضایتی شهروندان قزوینی از چرای دام در حومه شهری
کد خبر: ۲۵۰۵۵۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۰ ساعت: ۹:۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

نارضایتی شهروندان قزوینی از چرای دام در حومه شهری

مدتی است که شاهد چرا و نگهداری دام به صورت غیرمجاز در سطح شهر قزوین هستیم که نارضایتی و اعتراضات شهروندان را در پی دارد اما گویا کسی پاسخگوی آن نیست.

 نارضایتی شهروندان قزوینی از چرای دام در حومه شهری
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ تب کریمه کنگو، یک بیماری حاد تب‌دار است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات، لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود و این روزها شاهد درگیری نقاط مختلف کشور با این بیماری هستیم و متاسفانه تعدادی از هموطنانمان جان خود را بر اثر ابتلا به آن از دست داده‌اند.

با توجه به حساسیت بالای بیماری تب کریمه کنگو و قابل انتقال بودن آن از حیوان به انسان وزارت بهداشت و دامپزشکی در جهت پیشگیری از شیوع بیماری و آگاهی مردم اقدام کرده و نسبت به تماس با حیوانات و لاشه آن‌ها و مصرف گوشت‌های غیر مجاز و بدون نظارت دامپزشکی هشدار داده‌اند.

از آنجا که کنه هیالوما عامل انتقال این بیماری از دام به حیوان است به طور مکرر توصیه می‌شود که از تماس با دام‌های مشکوک و آزاد خودداری شود چراکه امکان سرایت این کنه از بدن دام به انسان وجود دارد.

طبیعتاً شیوع یک بیماری خاص و مشترک بودن آن بین انسان و حیوان نیز موجب نگرانی مردم می‌شود و باید برای در امان ماندن از ابتلا به بیماری هرچه بیشتر به توصیه‌ها و نکات بهداشتی توجه کنند اما گاهی برخی از سهل‌انگاری‌ها عواقب جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت که موجب تحمیل هزینه‌ای جانی و مالی بر مردم و دولت می‌شود.

یکی از این سهل‌انگاری‌ها رهاسازی غیرمجاز دام در محدوده شهری است که اعتراضات و نارضایتی شهروندان قزوینی را در پی دارد، مدتی است که شاهد چرا و نگهداری دام در حاشیه بلوار ارتباطات، شهرک عارف و ساخت محل نگهداری این دام‌ها به صورت غیرمجاز در پشت فروشگاه رفاه هستیم.

وجود دام در حوزه شهری دلیل مضاعفی بر شیوع تب کریمه کنگو است
برای پیگیری این مسئله به سراغ دامپزشکی قزوین رفته و به مصاحبه با محمد فرحی مدیر روابط عمومی این اداره کل پرداختیم.

وی با تاکید بر اینکه نظارت‌های جدی برای پیشگیری از بیماری و اطلاع‌رسانی به عموم مردم وجود دارد، افزود: سمپاشی محل مورد نظر و دیگر مکان‌های مشابه برای از بین بردن (انگل‌ها) کنه‌ها در دستور کار دامپزشکی قرار دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین ابراز کرد: با توجه به اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو وجود کنه‌ها روی بدن دام است لذا نگهداری دام در شهر غیرمجاز بوده و باید حریم شهر رعایت شود.

این مسئول ادامه داد: انتقال بیماری از حیوان به انسان در روستاها به واسطه وجود دام از حساسیت بالایی برخوردار است اما این نگرانی در شهرها وجود ندارد و بیشتر به مصرف گوشت سالم و بهداشتی سفارش می‌شود لذا با ورود غیرمجاز دام به مناطق شهری احتمال شیوع بیماری و نگرانی برای شهروندان غیرقابل انکار است.

کارشناس ارشد انگل شناسی عنوان کرد: ساخت میدان دام در حوزه شهری و نگهداری دام به صورت غیرمجاز مربوط به اداره کل دامپزشکی نمی‌شود و علت این موضوع را باید از ارگان‌های دیگر مانند ساماندهی مشاغل شهرداری پیگیری کرد.

مجوزی برای ساخت میدان در حوزه شهری صادر نمی‌کنیم
وی تصریح کرد: ما موافق این مسئله نیستیم که در حوزه شهری دام نگهداری شود و مجوزی هم برای این کار صادر نمی‌کنیم چراکه می‌تواند دلیل مضاعفی بر شیوع بیماری باشد.

مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین تشریح کرد: با توجه به اینکه درحال حاضر فصل زاد و ولد کنه‌ها است، روستائیانی که دام نگهداری می‌کنند حتما ضدعفونی اماکن و بدن دام را جدی بگیرند.

کارشناس ارشد انگل شناسی اضافه کرد: دامی که در کشتارگاه و زیر نظر دامپزشکی ذبح می‌شود لاشه آن تا ۲۴ ساعت در دمای پایین منفی ۱تا۴ درجه نگهداری می‌شود تا ویروس‌های آن نابود شوند بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم از خرید گوشت‌های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

این مسئول به شهروندان توصیه کرد: اگر کنه‌ای را روی بدن خود دیدند آن را له نکنند چراکه می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد و هر چه سریع‌تر نسبت به ضدعفونی بدن خود اقدام کنند.

وی افزود: این بیماری از دام به دام، از دام به انسان و از انسان به انسان منتقل می‌شود و در صورت تشخیص دیرهنگام بیماری در انسان احتمال مرگ وجود خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین توضیح داد: احتمال ابتلا به بیماری در تمام افرادی که با دام سروکار دارند وجود دارد به همین جهت باید دقت کافی را داشته و نکات ایمنی و پیشگیرانه را جدی بگیرند.

این مسوول تاکید کرد: همشهریان به هیچ وجه اقدام به کشتار دام در منزل نکنند چراکه هرگونه ارتباط با دام آلوده امکان انتقال بیماری را فراهم می‌کند و معمولا در منازل لباس‌هاو لوازمی که امنیت ذابح و اطرافیان را فراهم کند وجود ندارد.

فرحی یادآور شد: ویدئوهای کوتاه آموزشی در جهت آگاهی بخشی و راه‌های پیشگیری بیماری تب کریمه کنگو از سوی سازمان دامپزشکی کشور تهیه شده و در گروه‌های خبری پخش شده است که مردم می‌توانند با مراجعه به این فیلم‌ها اطلاعات کاملی را در خصوص این بیماری کسب کنند.

دام غیرمجاز به سازمان ساماندهی مشاغل شهری مربوط نیست
خبرنگار اجتماعی شاخص، در ادامه برای پیگیری این مسئله به مصاحبه با حسین عمویی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین پرداخت.

این مسئول در رابطه با دام‌های غیرمجاز در سطح شهر توضیح داد: رسیدگی به این معضل در حوزه وظایف ما نیست زیرا سازمان ساماندهی مشاغل شهری به مسائل مربوط به اتحادیه‌های شغلی رسیدگی می‌کند.

وی افزود: این سازمان در مزاحمت‌های شغلی مانند سد معبر، مسائل بهداشتی و زیست محیطی و … به ماجرا ورود پیدا می‌کند اما بحث مربوط به دام یک مسئله سیار و پخش در یک منطقه است لذا یک مکان بسته نیست که سازمان مشاغل شهری در آن دخالت داشته باشد.

عمویی با بیان اینکه ما منکر تخلف و غیر مجاز بودن این کار نیستیم، افزود: این سازمان می‌تواند به آلایندگی‌های ناشی از مشاغل ورود پیدا کند اما در صورتی که دارای چارچوب و ساختاری باشد؛ آخرین اقدام و برخورد برای مشاغل پلمپ است اما دام غیر مجاز دارای چنین ساختاری نیست.

این مسوول عنوان کرد: شهرداری منطقه می‌تواند وارد عمل شود و با این فرد که اقدامی غیرمجاز انجام می‌دهد برخورد کند.

تاکنون شکایتی مبنی بر چرای غیر مجاز در شهر به سازمان محیط زیست داده نشده است
در ادامه این گزارش برای اطلاعات بیشتر و پیگیری این مسئله به سراغ سازمان حفاظت محیط زیست استان قزوین رفته و با جمشید کاووسی رئیس اداره محیط زیست شهرستان قزوین به گفت‌وگو پرداختیم.

این مسئول با بیان اینکه ورود دام غیرمجاز موجود در سطح شهر مربوط به یک شخص خاص است، توضیح داد: این فرد آگاهانه از اجرای قانون تمرد می‌کند و هدف او این است که دستگاه‌های مربوطه را تحت فشار بگذارد تا قطعه زمینی را به او بدهند.

وی با بیان اینکه تا کنون شکایتی از این فرد به سازمان محیط زیست نشده است، در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مطلع شدیم که شکایات از این فرد به شهرداری ارائه شده چراکه مدیریت شهری بر عهده شهرداری‌ها است اما ظاهرا هیچ اقدامی انجام نگرفته و همچنان شاهد چرای دام در حوزه شهری هستیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان قزوین ابراز کرد: حوزه وظایف سازمان محیط زیست بسیار گسترده و فرابخشی است اما لزوما باید شکایتی از این فرد به سازمان ارائه شود تا اقدامی صورت گیرد.

کاووسی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی به وظایف خود عمل نمی‌کنند، گفت: چرا شهرداری برای برخورد با این شخص و جمع‌آوری دام‌ها اقدامی نمی‌کند و از طرفی چرا اداره منابع طبیعی که متولی امور چرای دام و مرتع است در این خصوص ورود نکرده و برخوردی نمی‌کند؟

این مسئول خاطرنشان کرد: طی صحبتی که با شهرداری داشته‌ایم، خواستیم تا به دستگاه قضا شکایت کنند و ما هم در صورت لزوم گزارشات لازم را برای رسیدگی خواهیم داد تا مراحل قانونی خود را طی کند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تنها در مسائل مربوط به سرمایه ملی ورود پیدا می‌کند
این مسئله را از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین به عنوان آخرین ارگان که متولی حفاظت از مراتع و رسیدگی به امور چرای دام است پیگیری کردیم که مسئولین این اداره اذعان کردند؛ مسائلی که مربوط به سرمایه ملی و مراتع باشد در حوزه کاری آن‌ها است و از آنجایی که دام در محدوده شهری قرار دارد و یک مشکل درون‌شهری است هیچ ارتباطی با وظایف آن‌ها ندارد و نمی‌توانند برای حل این مسئله اقدامی انجام دهند.

چه کسی مسئول است؟
با توجه به پیگیری‌ها و گفت‌وگو با مسئولین مربوطه حل این معضل در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است و این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که با این اوصاف کدام ارگان یا دستگاه باید به طور جدی برای رفع این معضل و پاسخگویی به دغدغه شهروندان وارد عمل شود؟

با توجه به قرارگیری در فصل گرما و بالارفتن شیوع بیماری‌های مختص این فصل نگرانی شهروندان از وجود دام غیرمجاز در سطح شهر قابل قبول و طبیعی است از طرفی هم با توجه به اینکه شهر قزوین با عناوین مختلف به عنوان پایلوت جهانی شهری انتخاب شده و در رسانه‌ها و همایش‌ها به طور مکرر به آن اشاره و مطرح شده است لذا از منظر زیبایی شهری مشاهده چنین صحنه‌هایی برای اهالی شهر و گردشگران خوشایند نیست، امیدواریم مسئولان هر چه زودتر برای برطرف کردن این معضل اقدام کنند.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان