۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین هیچ مورد بیماری "تب کریمه کنگو" در استان مشاهده نشده است
کد خبر: ۲۴۹۱۰۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۳/۹ ساعت: ۱۴:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های علوم پزشکی قزوین:

هیچ مورد بیماری "تب کریمه کنگو" در استان مشاهده نشده است

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون موردی از بیماری در استان قزوین مشاهده نشده است.

هیچ مورد بیماری "تب کریمه کنگو" در استان مشاهده نشده است
دکتر شیوا لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است و ناقل این بیماری نوعی کنه از گونه هیالوما می‌باشد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی تشریح کرد: این بیماری از اوایل بهار تا اواخر تابستان که زمان فعالیت کنه‌ها می باشند بیشتر دیده می شود، تب کریمه در حیوانات علائم مشخصی ندارد ولی در انسان موجب بیماری می شود.

وی عنوان کرد: این بیماری در کشور ایران بومی است و همه ساله مواردی از آن در استان های مختلف کشور گزارش می‌شود که خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون موردی از بیماری در استان قزوین مشاهده نشده است.

این مسئول در ادامه گفت: دوره نهفتگی این بیماری بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ الی ۱۳ روز و مرحله قبل از خونریزی یک تا هفت روز طول می‌کشد.

وی افزود: شروع بیماری ناگهانی بوده و با علایم تب، سردرد شدید، لرز، درد شدید عضلانی در ناحیه پشت و کمر، سفتی گردن، درد و قرمزی چشم، گیجی، کوفتگی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن، اسهال، درد شکم همراه است.

لقایی اضافه کرد: پس از این مرحله بیمار وارد مرحله خونریزی شده و خونریزی از بینی و لثه، خلط خونی، ادرار خونی، مدفوع سیاه و کبودی پوست دیده می شود که بیمار بادیدن هرکدام از علایم فوق باید فوری به پزشک مراجعه نماید.

وی گفت: بیشترین علت ابتلای بیماری تماس با دام یا مصرف گوشت‌های آلوده حاصل از ذبح دام های غیر مجاز می باشد که ذبح های غیر مجاز شامل دام‌های هستند که بدون نظارت دامپزشکی و توسط برخی دامداران در فضاهایی به غیر از کشتارگاه‌های مجاز یا ذبح دام های قاچاق پس از ورود غیرمجاز به کشور به فروش می‌رسند.

 این مسئول توضیح داد: گزش کنه آلوده یا له کردن با دست، تماس با خون تازه دام آلوده موقع ذبح حیوان، مصرف گوشت تازه خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار مثل بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ را از راه‌های انتقال این بیماری است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از انتقال این بیماری به دیگران باید راه کارهایی از جمله پرهیز از قراردادن چاقوی آلوده به گوشت و احشای دام در دهان بخصوص در هنگام قصابی، خرید دام مطمئن از مکان‌هایی که مورد تایید دامپزشکی است، ذبح دام با هدف ادای نذورات و مراسم سنتی پسندیده مانند عقیقه در کشتارگاه‌ها، نگهداری گوشت تازه ذبح شده در یخچال بمدت ۲۴ ساعت قبل از قطعه قطعه کردن آن، استفاده از دستکش در هنگام کار با گوشت، استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک و روپوش و دستکش در هنگام ذبح دام‌ها جدی گرفت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان