۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین برخورد سلیقه‌ای با واحدهای فناور «پارک علم‌وفناوری» قزوین/ نیروهای ارزشی و توانمند از واحدهای تخصصی پارک حذف می‌شوند!
کد خبر: ۲۴۴۶۰۴ نویسنده: شیدا یاوری تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۷ ساعت: ۹:۱۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

برخورد سلیقه‌ای با واحدهای فناور «پارک علم‌وفناوری» قزوین/ نیروهای ارزشی و توانمند از واحدهای تخصصی پارک حذف می‌شوند!

از زمان تغییر مسئولیت در پارک علم و فناوری یکی از مهم ترین بخش‌هایی که دچار تغییر و دگرگونی شده است واحد پذیرش و فرآیند استقرار است که این موضوع موجبات نارضایتی واحدهای فناور باسابقه تر شده است.

برخورد سلیقه‌ای با واحدهای فناور «پارک علم‌وفناوری» قزوین/ نیروهای ارزشی و توانمند از واحدهای تخصصی پارک حذف می‌شوند!
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ؛____ شیدا یاوری.

«پارک علم و فناوری» سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفه ای مدیریت می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌های حاضر در پارک و مؤسسه‌های متکی بر علم و دانش است.

برای دستیابی به این هدف یک پارک علمی، جریان دانش و فناوری را در میان دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار، به حرکت انداخته و مدیریت می‌کند و رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری را از طریق مراکز رشد و فرآیندهای زایشی تسهیل می‌کند. پارک‌ها همچنین خدمات مناسب دیگری به همراه فضاهای کاری و تسهیلات با کیفیت بالا فراهم می‌کنند.

پارک علم و فناوری استان قزوین از اسفند سال ۱۳۹۰ در فضایی به مساحت ۳۰ هکتار ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال فعالیت است. موقعیت این پارک به لحاظ جغرافیایی در نزدیکی ۲ مرکز مهم دانشگاهی استان انتخاب شده است و فاصله آن تا نزدیکترین شهر صنعتی کمتر از ۱۵ کیلومتر است.

این پارک در ابتدا به عنوان پارک دانشگاهی در سال ۸۷ و ذیل دانشگاه بین المللی امام خمینی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۸۹ توسط وزیر وقت علوم ، تحقیقات و فناوری دکتر کامران دانشجو افتتاح شد. سپس براساس سیاست وزارت علوم، مبنی بر مرجعیت پارک‌های علم و فناوری در حوزه فناوری هر استان و هماهنگ کننده مراکز رشد استان، بر اساس مصوبه شصت و یکم کمیته فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این پارک به صورت پارک استانی فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

تا کنون با حضور 3 نفر در جایگاه ریاست، پارک علم و فناوری دوره‌های متفاوتی همراه با فراز و نشیب‌های را طی کرده است در این نوشتار قصد داریم به وضعیت این مرکز در سال اقتصاد مقاومتی،تولید-اشتغال به عنوان متولی حوزه فناوری استان بپردازیم.

نیمه دوم سال 1394 سرپرست جدید پارک علم و فناوری استان توسط وزیر علوم منصوب شد و پس از گذشت بیش از یک سال این حکم سرپرستی به ریاست تبدیل شد؛ در این مدت تماس‌های متعدد واحدهای فناور و فعالان این حوزه در خصوص اتفاقات رخ داده ما را بر آن داشت که در چند گزارش به بررسی وضعیت این مجموعه بپردازیم.

در این نوشتار قصد داریم به وضعیت حوزه فناوری که رسالت اصلی پارک علم وفناوری است بپردازیم.


رشد چشم گیر تعداد واحدهای فناور

نگاهی به آمار تعداد واحدهای مستقر در پارک علم وفناوری استان و مرکز رشد جامع افزایش چشم گیر تعداد واحدهای این مرکز را نسبت به سال 94 نشان می‌دهد و این درحالی است که به جز مجتمع کارگاهی افتتاح شده با نام استاد معروف مشاط با ظرفیت 9 اتاق فضای فیزیکی جدیدی به این پارک اضافه نشده است. بخشی از این افزایش‌ها نیز با پارتیشن بندی فضاهای پیشین و تقسیم اتاق‌ها اتفاق افتاده است.

با مدتی قدم زدن در راهروهای این مرکز آمار جالب دیگری نیز بدست می‌آید، از میان فضاهای موجود تعدادی از اتاق‌های مجتمع کارگاهی فاقد شرکت و برخی از فضاها نیز در اختیار سازمان‌های دولتی مانند آزمایشگاه‌های اداره کل استاندارد، طرح چشمه نور، سازمان فنی و حرفه ای و... می‌باشد و برخی از شرکت‌ها نیز 2 یا حتی 3 اتاق را در اختیار دارند.

حال باید پرسید بیش از 130 واحد فناور دیگر چگونه و با چه منطقی در فضاهای باقی مانده فعالیت دارند؟
نگاهی دقیق تر به برخی از واحدهای فناور پذیرش شده و تبلیغات سطح شهر ابهامات دیگری را نیز در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که از میان این واحدهای مستقر چه تعداد با رسالت و ماموریت‌های پارک هماهنگ است؟

مزایای استقرار در پارک چیست؟
وقتی پای درد و دل تعدادی از واحدهای فناور می‌نشینیم از سختی‌های کار همراه با بی مهری‌های مسئولین و تصمیم سازان می‌گویند. اجاره بیش از 12هزارتومانی فضاهای استیجاری به ازای هر متر مربع که با حساب و کتاب ساده یعنی یک اتاق 50 متری با 600 هزارتومان اجاره ماهیانه و فضای 24 متری 288 هزارتومان همراه با محدودیت‌هایی که در ورود و خروج و زمان حضور برای شرکت‌ها وجود دارد؛

علاوه بر این محدودیت‌هایی از قبیل وضعیت کمبود امکانات رفاهی، زیرساختی و اخذ هزینه اضافی بابت میزان برق مصرفی نیز قابل اشاره است. در صورتی که اجاره یک دفتر کامل در داخل شهر بدون هیچ کدام از این محدودیت‌ها برای این واحدها امکان پذیر است.

الزام شرکت‌ها به حضور در دوره‌های آموزشی (حداقل 2 دوره آموزشی جهت اعطای تسهیلات)، الزام حضور در نمایشگاه‌های مختلف که بسیاری از آنها هیچ آورده ای را برای شرکت‌ها به همراه ندارد و صرفا جنبه تبلیغاتی برای مسئولین را دارد، دغدغه دیگر فناوران است.

دادن وعده‌های جذاب ارائه تسهیلات به افراد و ارائه معرفی نامه‌های بدون پشتوانه به آنها جهت اخذ تسهیلات در زمان پذیرش و حضور در مرکز رشد توسط سرپرست این مرکز اعتراض این واحدها را به دنبال داشته به نحوی که واحدهای باسابقه توانمندی‌های خود را تنها عامل موفقیت خود می‌دانند.

حذف شدن حمایت‌های بلاعوض و رایج در مراکز رشد و تبدیل آن به تسهیلات سرمایه در گردش کوتاه مدت که این بی تدبیری روند توسعه محصولات فناوری محور که رسالت اصلی پارک می‌باشد را مختل نموده است.

اعضای یکی از واحدهای فناور از برگزاری غالب دوره‌های آموزشی با محوریت سرپرست مرکز رشد سخن می‌گوید و ذکر این سوال که آیا ایشان مدیر مرکز رشد است یا مدرس این مرکز که گاهی در یک هفته 2 تا 3 بار دوره آموزشی برگزار می‌کند و باید پرسید که هدف از این دوره‌ها ارتقای توان شرکت‌هاست یا برندسازی شخصی و اساسا ذکر این موضوع که آیا نیاز های جامع یک شرکت فناور توسط یک مدرس کارآفرینی قابل آموزش است.

دخیل کردن مناسبات شخصی و برخی ساختارشکنی‌ها در برخورد با واحدهای فناور مشکل شرکت دیگری است که از ارتباط مسئولان این مرکز با شرکت‌ها پرده بر می‌دارد که رد یا تایید درخواست‌های مسئولان در میزان حمایت از شرکت تاثیر می‌گذارد در صورتی که تمامی حمایت‌ها در قراردادهای منعقده فیمابین شرکت‌ها و سازمان از پیش تعیین شده است.

در بررسی‌های صورت گرفته نکته قابل تامل دیگری که جلب توجه می‌کند عدم وجود معاون فناوری و پشتیبانی در این مجموعه علمی است.

چه انتظاری می‌توان داشت که یک مجموعه علمی متولی حوزه علم وفناوری استان بدون حضور معاون فناوری بیش از 2 سال اداره شود. سوال اساسی این است که تصمیم سازی در این مجموعه را چه گروهی برعهده دارند؟

بهتر است اینگونه بپرسیم، زمانی که مدیرارشد این مجموعه با تحصیلات معماری انتخاب می‌شود که نتیجه آن توسعه فعالیت‌های عمرانی و گسترش ساخت و ساز به عنوان سخت افزار این سیستم است نرم افزار سیستم که حوزه فناوری و واحدهای ارزش آفرین است را می‌توان با چند برنامه آموزشی و تاکید بیش از حد به ایده‌ها و کارآفرینی پیش برد و یا باید برنامه ای را برای مواجهه با چالش‌های فناوری و نوآوری، بازاریابی و کسب و کار این واحدهای فناور ارائه داد.

برخورد سلیقه ای با واحدهای فناور عامل نارضایتی دیگر این واحدهای فناور است؛ در حالی که اکثر واحدهای فناور دارای قرارداد همراه با تضمین‌های محکم قانونی در پارک علم و فناوری حضور دارند، وجود واحدهای فناور بدون قرارداد و حمایت‌های ویژه مسئولان از واحدهایی که با حضور بستگان با حمایت‌های خاص مشغول به فعالیت هستند نتیجه ای جز یاس و ناامیدی در این جوانان نداشته که این موضوع در مواجهه خبرنگار ما باایشان ملموس است.

یکی از همین فناوران جوان می‌گوید: عده ای نشسته اند و هیچ اقدامی در راستای مسئولیت‌های ذاتی خود نمی‌کنند اما همین که دستاوردی را ارائه می‌کنیم به نام خود و حمایت‌های خوشان چنان مطرح می‌کنند که گویی با خدمات ویژه آنها این کار صورت پذیرفته است.

استفاده از ادبیات غیرعرف در برخورد با افراد
استفاده از ادبیات غیرمتعارف در برخورد با بانوان و فناوران توسط یکی از مسئولین این مرکز موجبات نارضایتی آنها را فراهم کرده است. عدم تمکین از حدود عرف اجتماعی در برخوردها و مناسبات کاری و هنجارشکنی‌های متعدد این مسئول که کار را به جایی رسانده که فناور شاغل در پارک این موضوع را بر ضعف‌های حوزه فناوری قالب می‌داند و خواستار برخورد جدی با چنین می‌شود.

حذف تدریجی فرآیند پذیرش
از زمان تغییر مسئولیت در پارک علم و فناوری یکی از مهم ترین بخش‌هایی که دچار تغییر و دگرگونی شده است واحد پذیرش و فرآیند استقرار است که این موضوع موجبات نارضایتی واحدهای فناور باسابقه تر شده است.

به گفته شاهدان عینی و پرس و جو از کارشناسان این حوزه واحد پذیرش و فرآیند استقرار یکی از مهم ترین بخش‌های چنین مراکزی است به نحوی که عملکرد صحیح آن می‌تواند موجبات حمایت درست و صحیح از ایده‌ها و طرح‌ها را در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان محقق سازد، منتها استفاده از افراد کم سابقه و حذف نیروهای ارزشی و توانمند از گردونه پذیرش و گماردن آنها به کارهای حاشیه ای همراه با حذف کمیته‌های تخصصی و استفاده از شوراهای نمایشی که پس از کنار گذاشتن نیروهای دلسوز ایجاد شده است مجال را برای پذیرفتن بخش قابل توجهی از طرح‌های ورودی و متقاضیان بدون در نظر گرفتن ظرفیت های این مرکز فراهم ساخته است.

منتظر دریافت نظرات شما به ویژه سایر واحدهای فناور جهت پیگیری این موضوع هستیم.
Info@sobheqazvin.ir
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

Ashena / ۱۸ ارد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

با توجه به حضور بنده در پارک به عنوان یک شرکت دانش بنیان کاملا حرف های شما بزرگواران درست و حرف دل ما بود که به گوش مسئولین بالارتبه هم امیدواریم برسد، تشکر از پیگیری و لطف شما عزیزان

پروانه / ۱۸ ارد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

خوب خیلی ایرادات دیگه زمان مدیران قبلی بود از بی تجربگی کارشناسان گرفته تا همین پارتی بازی ها و ... (واژه خوبی پیدا نمی کنم ولی دوران قبلی هم دلایلی غیر از دلایل علمی و فنی برای حضور یا عدم حضور افراد وجود داشت) حداقل الان مدیران خودشون تجربه های کسب و کار دارند و وقتی در زمینه کسب و کار نظری می دهند نه صرفا از روی کتاب و دوره های آموزشی ست بلکه از رو تجربه ست در زمان مدیران قبلی هم به همین صورت بود. خود مدیر میرفت یه شهر دیگه سه روز آموزش میدید، یه دوره دوساعته برای فناوران برگزار میکرد.

m / ۲۵ ارد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

متاسفانه در پارک علم و فناوری قزوین عده ای فاقد هر گونه صلاحیت اخلاقی، شخصیتی و علمی که هیچ کار دیگه ای ازدستشون برنمی آمد با رانت استخدام شده اند. گاهی اینها که بی سواد و ناتوان هستند و کمبودهای شخصیتی دیگری نیز دارند که مخصوصا در مقابل بعضی شرکتهای توانمند بروز پیدا می کند با توهین به مخترعین یا شرکتهای توانمند به روشهای زشتی حسادت می کنند و خود همین افراد عقده ای یک سدی هستند علاوه بر اینکه منابع پارک را که باید در جهت توسعه دانش و فناوری به شرکتهای واقعا دانش بنیان تعلق بگیرد می بلعند.

محمدحسین / ۱۳ خرد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

ممنون از پرداختن شما به این موضوعات . ما که صدامون به جایی نمیرسه . رانت خوارها هم تمام مسیرها را بسته اند که اعتراض کنیم. متاسفانه رئییس مجموعه ایجاد ساختمان جدید را برای بیان موفقیت خود در هر جلسه ای مطرح می کند و کلا حوزه فناوری و شرکت ها را فراموش کرده است . البته در چند جلسه هم که در مورد شرکت ها صحبت کرده نشاون داده که هیچ تسلطی به این موضوع نداردو اصلا در باغ نیست . مدیر مرکز رشد هم که فقط به برند سازی خود فکر می کند و منافع شخصی خودش

مهدی / ۲۳ خرد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

اینکه به طور مصداقی ورود کرده اید خوب است.ولی کاش علاوه بر آن به تغییر جهت پارک در حمایت اقتصاد مقاومتی که در بند2سیاست های ابلاغی رهبری به پیشتازی اقتصاد دانش بنیان اشاره شده هم بپردازید.متاسفانه مسئولان ارشد اصلا توجیه نیستند و خودشان را به سرگرمی های کوچک و منافع محدود خودشان مشغول کرده اند. وقتی می خوای رئیس پارک را ببینی از برخورد بد مسئول دفتر گرفته تا یک درب ریمت دار که فقط با اجازه مسئول دفتر باز می شود مواجه می شوی در هیچ دوره ای به این صورت نبوده قبلا به راحتی می شد مسئولان را دید.
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان