۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین اقدام به خودکشی در کمین دانش‌آموزان دچار افسردگی حاد
کد خبر: ۲۴۴۴۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۶ ساعت: ۱۳:۳۳ ↗ لینک کوتاه

خانواده‌ها مراقب باشند؛

اقدام به خودکشی در کمین دانش‌آموزان دچار افسردگی حاد

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان قزوین، اقدام به خودکشی را یکی از خطرات ناشی از افسردگی حاد برشمرد و گفت: در اغلب موارد کسانی که دست به این کار می‌زنند؛ از افسردگی رنج می‎برند.

اقدام به خودکشی در کمین دانش‌آموزان دچار افسردگی حاد
سیدمحمد میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان اظهار کرد: اقدامات مناسبی با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌شود؛ همچون بحث پیشگیری از خشونت و گرایش به اعتیاد که در طول سال برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در مورد خطرات و آسیب‌های ورود به فضاهای ناشناخته برای جلوگیری از در معرض آسیب جنسی قرار گرفتن، نیز به صورت غیرمستقیم آموزش‌هایی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: متاسفانه در سطح کشور مواردی از اتفاقات این چنینی اشاره شده که پیامدهای ناگواری را نیز به دنبال داشته است؛ لذا اطلاع رسانی جهت افزایش آگاهی، جرات‌‎مندی، مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری، نحوه برخورد با عوامل محیطی، مهارت‌های زندگی و همچنین مهارت نه گفتن را به دانش‌آموزان همچنین مهارت فرزندپروری به اولیاء و مهارت ارتباط موثر به کارکنان آموزش می‌دهیم.

وی تصریح کرد: اولیاء اطلاعات زیادی از ویژگی‌های نوجوانان ندارند؛ بنابراین بعضا با سخت‌گیری زیاد، آسان‌گیری بیش از حد و یا بی‌تفاوتی موجب دوری فرزندانشان از خود می‌شوند و فقط عده کمی رفتار منطقی و درستی با نوجوان خود دارند.

میرباقری عنوان کرد: اعتراض والدین در مورد ورود به مباحث جنسی موجب شد تا از آموزش مستقیم به دانش‌آموزان خودداری کرده و به صورت غیرمستقیم مباحث را به دانش‌آموزان توصیه کنیم؛ اما به والدین به صورت شفاف‌تری درخصوص خطرات و آسیب‌های جنسی و اهمیت نظارت بر رفتار فرزندانشان هشدار داده می‌شود.

اجرای طرح قاضی مدرسه در 150 واحد آموزشی استان
وی ادامه داد: آموزش و پرورش با همکاری پلیس فتا، همایش‌هایی را برای آگاهی دانش‌آموزان نسبت به فضای مجازی برگزار و با آگاه‌سازی نوجوانان، موارد ایمنی به آنها گوشزد شد.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: استان قزوین نسبت به استان‌های دیگر در بحث اعتیاد دانش‌آموزان، وضعیت بهتری دارد البته در تلاشیم تا با مشارکت سایر دستگاه‌ها، آموزشهایمان را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح تقسیم کار ملی در قزوین، 52460 دانش‌آموز شامل دختران پایه هفتم و پسران پایه هشتم همچنین دختران و پسران پایه نهم، مهارت‌های زندگی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی آموزش داده شد.

میرباقری با اشاره به اجرای طرح قاضی مدرسه در 150 واحد آموزشی استان برای پیشگیری از خشونت در بین دانش‌آموزان گفت: در این طرح قضات دادگستری و کارشناسان نیروی انتظامی با حضور در مدارس و ایراد سخنرانی در خصوص مسائل حقوقی وقوع جرم و راهکارهای پیشگیری از آن، اطلاعات و تجربیات مفیدی را به دانش‌آموزان انتقال می‌دهند که یکی از این موارد بحث پیشگیری از خشونت است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان در بعضی موارد از حق و حقوق خود یا تبعات ناشی از آن مطلع نیستیم لذا ضرورت داد تا آموزش‌هایی در این راستا انجام شود؛ ضمن اینکه خشونت بیشتر در بین دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم مشاهده می‌شود.

میرباقری در خصوص آمار خوددکشی در بین دانش‌آموزان عنوان کرد: آمار مربوط به خودکشی به دلایل برخی محدودیت‌ها و حفظ اسرار افراد، دقیقا اعلام نمی‌شود؛ اما برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی لازم است تا هشدارها و آگاهی لازم به خانواده‌ها داده شود.

وی با اشاره به اینکه اقدام به خودکشی یکی از خطرات ناشی از افسردگی است، اظهار کرد: در اغلب موارد کسانی که دست به این کار می‌زنند از افسردگی رنج می‎برند؛ این افراد دچار احساس پوچی شده در نتیجه اقدام به خودکشی می‌کنند.

انتهای پیام/7003


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان