۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین خط آهن قزوین – رشت تا پایان تابستان افتتاح می‌شود
کد خبر: ۲۴۴۱۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۲/۱۴ ساعت: ۱۳:۵ ↗ لینک کوتاه

وزیر راه و شهرسازی در قزوین:

خط آهن قزوین – رشت تا پایان تابستان افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت، ۲۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

خط آهن قزوین – رشت تا پایان تابستان افتتاح می‌شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز(پنج شنبه) در حاشیه بازدید از راه آهن قزوین- رشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساخت این محور به درخواست مردم گیلان و سایر مناطق انجام شد به دلیل اینکه این محور یکی از محورهای اصلی ریلی ایران است که جنوب کشور را به شمال وصل می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: به دلیل وجود بخش زیادی مناطق کوهستانی و جنگلی در مسیر ریلی و مشکلات فنی، ساخت راه آهن قزوین –رشت یکی از سخت ترین پروژه های ریلی کشور است.

این مسئول عنوان کرد: ۲۵ کیلومتر تونل مشتمل بر ۵۰ دستگاه و ۸.۵ کیلومتر پل از ویژگی های این راه آهن است.

آخوندی با اشاره به امتداد خط ریلی راه آهن قزوین- رشت به کشورهای همسایه عنوان کرد: این خط ریلی تا آستارا امتداد خواهد یافت و به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان اتصال خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: امتداد این خط ریلی سبب پیشرفت رونق اقتصادی مردم کشورهای حاشیه غربی خزر و شرق اروپا از اتصال به بنادر جنوبی ایران خواهد شد.

وی خبرداد: پیشرفت راه آهن قزوین-رشت تاکنون 91 درصد بوده است و تا پایان تابستان امسال مرکز استان گیلان به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

برآورد ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای پروژه
آخوندی با اشاره به اینکه این پروژه در مراحل پایانی اجراست، بیان کرد: این مسیر یکی از زیباترین خطوط ریلی ایران است که با توجه به قرار گرفتن خط آهن قزوین – رشت در مسیر جنگلی و همچنین عبور از دریاچه سد منجیل یکی از خطوط ریلی گردشگری کشور به حساب می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرعت قطارهای مسیر قزوین- رشت عنوان کرد: ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت برای قطارهای این مسیر در نظر گرفته شده است و این قطارها از افتتاح می تواند با مسیر هوایی آن هم رقابت کند.

وی با اشاره به هزینه اجرای این پروژه اظهار کرد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای برای این پروژه برآورد شده است که تاکنون دو هزار میلیارد تومان از این مبلغ هزینه شده است.

این مسئول در ادامه افزود: ۳۳ هزار مترمربع فضای ایستگاهی برای ایستگاه‌های این مسیر در نظر گرفته شده است.

آخودی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به برنامه ریزهای قبلی در پنج کیلومتری مرکز گیلان جانمایی شده بود که براساس ایده شهرسازی ایستگاه نهایی در رشت به زودی به میدان گیل شهر رشت منتقل خواهد شد.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان