۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین پایان سه روز بندگی خالصانه/ خودسازی برجسته‌ترین پیام اعتکاف است
کد خبر: ۲۴۰۴۳۸ نویسنده: ندا حبیبی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۵ ساعت: ۱۱:۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

پایان سه روز بندگی خالصانه/ خودسازی برجسته‌ترین پیام اعتکاف است

برنامه اعتکاف ره توشه‌ای است برای بهره‌مندی بیشتر از معنویت ماه‌های شعبان و رمضان و چه خوب این جوانان از این فرصت تمسک جستند برای محکم کردن سیم اتصال خود با خدای متعال.

پایان سه روز بندگی خالصانه/ خودسازی برجسته‌ترین پیام اعتکاف است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛____ ندا حبیبی.

امسال هم مانند سال‌های گذشته محفل نورانی اعتکاف در مساجد کشور برگزار شد و مردم به ویژه جوانان در این سه روز نورانی به دور از هرگونه ارتباط با جامعه و خانواده به راز و نیاز با خالق یکتا مشغول شدند.

حضور در این مراسم باشکوه و اعتکاف در این روزهای مقدس برای انسان فرصتی را فراهم می‌کند، که تنها معشوقه اش خداوند شود و به او یادآوری کند که پرودگار برایش کافی است و مسجد که خانه خداست در عین سادگی و به دور از تجمل و خرج تراشی‌های فرآوان مهیمان آنهایی شده است که تمام سال را در میهمانی‌های پر خرج و پر سرو صدا به سر برده اند.

برنامه اعتکاف ره توشه‌ای است برای بهره‌مندی بیشتر از معنویت ماه‌های شعبان و رمضان و چه خوب این جوانان از این فرصت تمسک جستند برای محکم کردن سیم اتصال خود با خدای متعال.

در آخرین روز اعتکاف به مسجد امام خمینی رفتیم تا با مردمی که خالصانه این سه روز را به عبادت خدا پرداختند، مصاحبه ای انجام دهیم.

نیرویی ماواریی انسان را جذب فضای معنوی اعتکاف می‌کند

پوران زرآبادی زن میانسالی که برای سومین سال متمادی در مراسم اعتکاف حضور داشته است، می‌گوید: از توصیف فضای آرام اعتکاف عاجز هستم و می‌توانم بگویم نیرویی فرا زمینی مرا هر سال به این مراسم می‌کشاند.

این معتکف اذعان می‌کند: هنوز موفق نشده ام فرزندم را برای حضور در مراسم اعتکاف متقاعد کنم و بیشتر تمایل دارم که خودش به این نتیجه برسد که حضور در این مراسم پر سود است.

وی در ادامه می‌گوید: فضای فرهنگی موجود در مسجد مناسب بود؛ اما درصد سواد عموم جامعه در سخنرانی‌ها در نظر گرفته نشده بود و بعضی از حاضرین در مراسم اعتکاف در احکام ابتدایی هم دچار مشکل شده اند.

وی اظهار کرد: با تمام مشکلات موجود تصمیم دارم تا زنده هستم هرساله در مراسم اعتکاف شرکت کنم‌.

نیاز به آرامش مرا به مراسم اعتکاف کشاند
اقدس کاظمی معتکفی که برای بار اول در مراسم اعتکاف شرکت کرده بود، ابراز می‌کند: چند سال است که تلاش می‌کنم در این مراسم باشکوه حاضر شوم، اما هر بار اتفاقی مانع حضور من در این مراسم می‌شد. اما امسال تمام شرایط فراهم شد تا به اعتکاف دعوت شوم.

این معتکف در ادامه می‌گوید: دوری سه روزه فرزندانم را ابتدا مضطرب کرد اما بعد رضایت دادند و من در این مراسم حاضر شدم.

وی در مورد فعالیت‌های فرهنگی خادمان مسجد اظهار می‌کند: برنامه‌های فرهنگی موجود در حد متوسط بود و من توقع بیشتری از خادمین فرهنگی و فضای موجود و فعالیت‌ها داشتم. به عنوان مثال راهنمایی برای معتکفین وجود نداشت تا به آنها آموزش لازم را بدهد.

اگر یک سال توفیق حضور در اعتکاف را پیدا نکنم؛ بیمار می‌شوم

فاطمه عاقلی از معتکفانی که ۱۲سال متمادی را در مراسم اعتکاف شرکت کرده بود، اذعان می‌کند: از آغاز جوانیم در مراسم اعتکاف شرکت کرده ام و در این سال‌ها نتوانسته ام که حضور در این مراسم را ترک کنم‌.

وی در مورد فضای فرهنگی موجود در مراسم گفت: متاسفانه برنامه‌ها نسبت به سال پیش از نظر سطح کیفیت پایین آمده است و من از مراسم‌های موجود ناراضی هستم.

این معتکف با تجربه اظهار کرد: بزرگترین دلیل حضور من در این مراسم اعتکاف دعا برای ظهور امام زمان و سلامتی رهبر انقلاب است‌. زیرا این دعا می‌تواند زندگی دنیا و آخرت ما را تضمین کند.

می‌خواستم در این سه روز گناه نکنم
فاطمه حیدری ۱۲ساله که از ۹سالگی در مراسم اعتکاف شرکت کرده است، بیان می‌کند: من از زمانی که به سن تکلیف رسیده ام، در مراسم اعتکاف شرکت کردم برای آنکه بتوانیم در این سه روز از گناه دور باشم و با دور شدن از دنیای واقعی با خدای خویش راز و نیاز کنم و به او نزدیک شوم.

وی ادامه می‌دهد: خانواده من مذهبی هستند و به همراه من خاله و مادرم هم در مراسم اعتکاف شرکت کردیم.

این معتکف نوجوان اذعان می‌کند: من برای حاجت خاصی در مراسم اعتکاف شرکت نکرده ام و حتی اگر خداوند دعاهای مرا مستجاب نکند؛ باز هم در این مراسم شرکت خواهم کرد.

وی اظهار می‌کند: دو آروزی بزرگ دارم که یکی از آنها ظهور امام زمان(عج) است و دیگری موفقیت در تحصیلم است. اما آرزوی ظهور امام برایم مهم تر است.

حیدری می‌گوید: احساس آرامشی که هرسال از این مراسم بدست آورده ام، باعث شده است که هرسال ذوق آن را داشته باشم که در آن ثبت نام کنم و از امسال تلاش می‌کنم، که دوستان دیگرم را به این آرامش دعوت کنم.

تا دو سال اول سن تکلیف نمی‌دانستم اعتکاف چیست
مهسا زارع ۱۲ساله که برای بار اول در مراسم اعتکاف شرکت کرده است، عنوان می‌کند: بعد از اینکه متوجه وجود چنین مراسمی شدم، تصمیم گرفتم در آن شرکت کنم؛ تاقبل از این خانواده بخاطر سن پایین من اجازه حضور در این مراسم را نمی‌دادند اما امسال با اصرار فراوان آنها را راضی کردم.

وی می‌افزاید: من نذر خاصی نکرده ام، اما مهم ترین دعای من قبول شدن در آزمون تیز هوشان است و اگر امسال این آرزوی من برآورده نشود بازهم در این مراسم شرکت خواهم کرد.

زارع تاکید می‌کند: در روزهای دیگر بخاطر کار و مشغله نمی‌توانم با خدا زیاد سخن بگویم اما در این سه روز فقط با او صحبت می‌کنم و از حضور او احساس آرامش می‌گیرم.

بیشتر از ظرفیت مسجد ثبت نام کرده ایم
حمیدی، یکی از خادمین مراسم اعتکاف که چند سال در مراسم اعتکاف خادمی کرده است، می‌گوید: حضور مردم هر سال افزایش می‌یابد و همچنین امسال نسبت به سال‌های قبل، تعداد مساجد را بالا بردیم زیرا تقاضای مردم برای حضور بسیار زیاد بود.

وی ادامه می‌دهد: به طور ویژه در این مسجد ۱۰۰نفر بیشتر از ظرفیت ثبت نام کرده ایم و این نشان از علاقه مردم، برای شرکت در این مراسم معنوی است. با وجود آنکه مردم می‌دانستند بیشتر از ظرفیت ثبت نام کرده‌ایم، اما باز تمایل خود را برای حضور در این نشان دادند.

این خادم مسجد درباره حضور جوانان در مسجد اذعان میکند: حضور جوانان و بزرگسالان به یک اندازه بوده است و این تقابل و سازش سه روزه بین دو نسل از ویژگی‌های بارز اعتکاف است و برای آنها بسیار مفید و آموزنده می‌باشد.

وی در مورد برنامه‌های فرهنگی مراسم گفت: امسال سعی بر آن شده است که از برنامه‌های جمعی کاهش دهیم تا افراد بتواند بیشتر به طور شخصی با خدای خود رازو نیاز کنند، زیرا اعتکاف در اصل یک راز و نیاز فردی است. اما با این وجود ما سعی کردیم از مقلدان برجسته و سخنران عالم استفاده کنیم.

فاطمه ۱۶ساله که با دوستانش در اعتکاف شرکت کرده بود، می‌گوید: من ۴سال متمادی در مراسم اعتکاف شرکت کرده ام و به این مراسم وابسته شده ام. امسال بخاطر نزدیکی به امتحانات مادرم مخالفت کرد، اما همه چیز برای حضور من در این مراسم محیا شد.

برای آنکه مادرم راضی شود نذر کردم
فریبا ۱۲ساله که برای بار اول در این مراسم حضور داشت، اذعان می‌کند: برای بار اول در این مراسم شرکت کرده ام و مادرم در ابتدا مخالفت کرد؛ زیرا اعتقاد داشت توان تحمل گرسنگی و تشنگی را ندارم. برای همین من نذر کردم که اگر بتوانم در مراسم امسال شرکت کنم نذر کردم.

وی در ادامه در مورد برنامه‌های فرهنگی عنوان می‌کند: متاسفانه برای مناسبت‌ها هیچ مراسمی برگزار نشد. حتی برای مراسم تولد حضرت علی(ع) و شهادت حضرت زینب(س) مولودی خوان و مداح نیاوردند و هیچ مراسمی برگزار نشد.

دوستان غیر مذهبی‌ام را برای شرکت در مراسم تشویق کردم
لیلا ۱۲ساله اذعان می‌کند: در مدرسه ای درس می‌خوانم که اکثر شاگردانش مذهبی نیستند؛ اما وقتی در بین آنها اعلام کردم که به مراسم اعتکاف می‌روم همه آنها مشتاق حضور در این مراسم شدند که البته با مخالفت خانواده‌های خود مواجه شدند.

وی در ادامه گفت: اکثر دوستانم که به ظاهر مذهبی نیستند به حجاب و مذهب علاقه نشان می‌دهند، اما خانواده‌هایشان مخالف هستند و من اعتقاد دارم اگر راه درستی به آنها نشان داده شود آن را می‌پذیرند.

نذر کردم تا بعد از این سه روز فضای مجازی را ترک کنم
هدا ۲۱ ساله در مورد نذر شخصی خود می‌گوید: مشکل بزرگی که گریبان مرا گرفته است اعتیاد به فضای مجازی است و من برای ترک این مسئله تصمیم گرفتم به اعتکاف بیایم. فضای مجازی مرا از تمام کارهایم انداخته است و به همین دلیل نذر سه روزه کرده ام که از آن فضا دور شوم.

در تلاشیم اعتکاف سه روزه ماه رمضان را برگزار کنیم
قدیانی مسئول خادمین بانوان در مورد انتخاب خادمین بیان می‌کند: در انتخاب خادمین تلاش کرده ایم که حداکثر ویژگی‌های مثبت را دارا باشند. اما متاسفانه به دلیل عدم آموزش خادمین با برخی از مشکلات مواجه شده ایم.
وی ادامه می‌دهد: ما ترجیح می‌دهیم که برنامه‌های برگزاری اعتکاف آقایان و خانم ها جدا شود زیرا هماهنگی آنها سخت است.

قدیانی اضافه کرد: در تلاش هستیم که اعتکاف سه روزه در ماه رمضان را برگزار کنیم که البته این حرکت نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد؛ از مسئولین مربوطه خواستارم که برنامه ریزی های اعتکاف سال بعد را از همین فردا آغاز کنند.
انتهای پیام/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان