۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین رشد ۵۳درصدی صدور مجوز سقط جنین درمانی در قزوین
کد خبر: ۲۳۵۱۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ ساعت: ۱۵:۳۳ ↗ لینک کوتاه

مديركل قانون پزشكي استان:

رشد ۵۳درصدی صدور مجوز سقط جنین درمانی در قزوین

مديركل قانون پزشكي استان قزوین بیان کرد: صدور مجوز سقط جنین درمانی در ۱۱ ماهه اول سال ۹۵ رشد ۵۳ درصدی داشته است.

رشد ۵۳درصدی صدور مجوز سقط جنین درمانی در قزوین
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ دكتر ولي‌زاده مديركل قانون پزشكي استان قزوين اظهار کرد: براساس آمار موجود در پزشكي قانوني استان طی 11 ماه اول سال جاری تعداد 115 نفر برای دریافت مجوز سقط جنین درمانی مراجعه و مجوز دریافت کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 رشد 53 درصدی را نشان می‌دهد.

وي افزود: استان قزوين در سال 94 در مورد صدور مجوز انجام سقط درمانی در رتبه 8 بين 31 استان قرار گرفته بود.

این مسئول با اشاره به موارد صدور مجوز سقط درمانی ادامه داد: وجود ناهنجاري در جنين كه بعد از تولد موجب حرج مادر شود و يا بيماري مادر به نحوي كه ادامه بارداري براي او خطر جاني به همراه داشته باشد؛ از مواردی است که مجوز سقط جنین پس از تایید توسط سه پزشك متخصص توسط پزشكي قانوني صادر می‌شود.

وي ادامه داد: براي دريافت مجوز سقط درماني فرد متقاضي (مادر باردار) مي‌تواند بدون داشتن معرفي نامه از مراجع قضايي و صرفا با ارائه مدارك هويتي معتبر و كليه مدارك باليني به مركز پزشكي قانوني استان مراجعه نموده و تشکیل پرونده دهد.

مديركل قانون پزشكي استان اضافه کرد: پس از انجام بررسی‌های لازم مجوزهای قانونی برای سقط جنین صادر می‌شود؛ به دليل اهميت زمان در رسيدگي به پرونده‌هاي سقط درماني، پزشكي قانوني تلاش كرده در كوتاه ترين زمان ممكن اين پرونده‌ها را بررسي و نتيجه را اعلام كند.

دکتر ولی‌زاده در ادامه با اشاره به اهمیت سقط جنین درمانی برای پیشگیری از تولد نوزادان ناقص الخلقه و نیز پیشگیری از مرگ و میر مادران باردار اذعان کرد: سقط جنین درمانی بر خلاف سقط‌های زیرزمینی بر اساس مستندات علمی و طبق قانون و با رعایت جوانب شرعی موضوع صورت می‌گیرد و چون در مراکز مجهز بیمارستانی اقدام می‌شود، خطرات جانبی بسیار کمتری را برای مادران باردار به همراه دارد و آگاهی مردم از آن می تواند از سقط‌های غیر قانونی و کنترل نشده جلوگیری کند.

وی درباره مراحل پذیرش و سقط درمانی گفت: مادر باردار پس از مراجعه به اداره پزشكي قانوني مركز استان فرم درخواست سقط جنين درماني را از پذيرش دريافت و نسبت به تكميل آن اقدام مي‌كند.

این مسئول اذعان کرد: براي دريافت مجوز سقط درماني حضور پدر ضرورتي ندارد و مادر با ارائه مدارك و گزارش آزمايش‌هاي مربوطه مي‌تواند بدون حضور همسر خود براي اخذ مجوز سقط جنين درماني به پزشكي قانوني مركز استان مراجعه كند.

وی افزود: در صورتي كه مادر باردار قدرت تصميم‌گيري نداشته (مثلا عقب‌مانده ذهني باشد) و داراي قيم قانوني باشد فرم درخواست سقط جنين توسط قيم وي تكميل مي‌شود؛ در غير اين صورت بايد از مرجع قضايي معرفي نامه داشته باشد.

دکتر ولی‌زاده تصریح کرد: پس از تكميل فرم درخواست سقط، مادر باردار بايد تمامي مدارك شامل سونوگرافي‌هاي نشان دهنده سن بارداري و مدارك مربوط به بيماري خود و يا ناهنجاري‌هاي جنين را به پذيرش ارائه دهد؛ بنابراين در هنگام مراجعه همراه داشتن كليه سونوگرافي‌هاي مربوط به دوران بارداري الزامي است. در اين مرحله مادر فرم تكميل شده، ساير مدارك مورد نياز و تمامي آزمايش‌ها و سونوگرافي‌ها و فتوكپي آنها را به پذيرش تحويل مي‌دهد.

بررسي مدارك و معاينه مراجعه كننده توسط پزشك معاين
با بررسي پرونده سقط درماني توسط پزشك و به استناد مدارك و مستندات موجود در پرونده يكي از سه حالت زير براي فرد متقاضي متصور است:

نخست آنكه ممكن است ضمن بررسي مشخص شود سن بارداري بيش از چهارماه (19 هفته از تاریخ آخرین قاعدگی) است كه در اين صورت حتي با محرز شدن ناهنجاري در جنين و يا وجود بيماري در مادر مجوز سقط جنين درماني به هيچ وجه براي فرد صادر نخواهد شد.

بنابراين بسيار حائز اهميت است كه مادر باردار در صورت وجود ناهنجاري جنين و يا بيماري مادر تا پيش از 19 هفتگي براي دريافت مجوز به پزشكي قانوني مراجعه كند؛ پزشكان متخصص نيز در مواردي كه وجود نقص جدي در جنين را تشخيص دهند و يا انديكاسيون‌هاي جنيني برايشان محرز شود بايد مادر باردار را تا قبل از 19 هفتگي براي دريافت مجوز به پزشكي قانوني هدايت كنند.

در حالت دوم ممكن است پرونده فرد داراي نواقصي باشد كه پزشك براي صدور مجوز، مدارك تكميلي مورد نياز را از فرد متقاضي درخواست مي‌كند.

اين مدارك عمدتا شامل سونوگرافي، آزمايش‌هاي ژنتيك، اكوكارديوگرافي قلب جنين و ... مي باشد كه گاه بيمار در چندين مرحله تمامي مدارك درخواست شده را كامل كرده و در اختيار پزشك قرار مي‌دهد. در تمامي اين مراحل مادر بايد موضوع سن بارداري را مورد توجه قرار دهد و براي تكميل مدارك به نحوي اقدام كند كه سقف زماني 19 هفته را از دست ندهد.

در حالت سوم، اگر مدارك فرد متقاضي كامل بوده و سن بارداري نيز از 19 هفته بيشتر نباشد پزشك پرونده را به طور دقيق مورد بررسي قرار مي‌دهد و مادر باردار را براي اخذ مشاوره به سه پزشك متخصص مربوط به آن بيماري يا ناهنجاري خاص هدايت مي‌كند.

در صورت تأييد حرج مادر در مورد ناهنجاري جنين و يا وجود خطر جاني براي مادر در صورت ادامه بارداري توسط سه پزشك متخصص نسبت به صدور گواهي براي فرد متقاضي اقدام مي‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان