۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین انتظار ۳ ماهه کارگران شهرداری آبیک برای دریافت حقوق
کد خبر: ۲۳۲۱۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲ ساعت: ۸:۱۹ ↗ لینک کوتاه

چرخ زندگی‌هایی که نمی‌چرخد؛

انتظار ۳ ماهه کارگران شهرداری آبیک برای دریافت حقوق

کارگران شهرداری آبیک بعد از گذشت ۳ ماه هنوز مطالبات خود را از پیمانکار شهرداری دریافت نکرده‌اند.

انتظار ۳ ماهه کارگران شهرداری آبیک برای دریافت حقوق
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ نوشتن از دردها و گرفتاری‌های کارگران از جمله کارگران شهرداری سوژه تکراری است که هراز چند گاهی فصلی از آن را برای مسئولان استان ورق می‌زنیم تا شاید یادشان بیاید که کارگرانی هم هستند که برای گذران یک زندگی خیلی ساده خود نیاز به پول‌دارند.

سال‌هاست که در گوشه و کنار شهرستان آبیک اکثر کارگران از جمله کارگران شهرداری به‌موقع پرداخت نمی‌شود، آن‌قدر که یک کارگر ماه‌ها باید چشم‌انتظار حقوقی باشد که هیچ زمانی برای پرداخت آن مشخص نشده است. کارگرانی که پیش ‌از این نیز وضعیت بغرنج زندگی آن‌ها را نمی‌توان در یک گزارش خلاصه کرد.

با وجود اینکه سرسبزی و فضای سبز نقش بسزایی در مبلمان شهری دارد و کار کارگران فضای سبز بر سلامت روحی و روانی شهروندان تأثیرگذار است اهمیت وجود زحمتکشان این عرصه مهم‌تر می‌شود؛ اما چه باید گفت که کار این افراد هیچ خریداری ندارد و همواره شاهد دغدغه و مشکلات معیشتی این کارگران هستیم.

اقدام به بازگشایی راه‌های درون‌شهری، نمک پاشی، برف روبی و کمک به مسافران در راه مانده، توسط تیم مدیریت بحران شهرداری آبیک صورت می‌گیرد که بیش از ۲ ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

اکثر کانال‌ها و گروه‌های مردمی در آبیک از پرسنل شهرداری و رفتگرها تشکر کردند ولی کسی از این مظلومیت کارگران اطلاعی ندارد. این کارگران زحمت‌کش که برای تأمین نیازهای روزمره مجبور هستند از کسبه قرض بگیرند.

اینها همان رفتگرهای پرتلاشی هستند که بی‌ادعا کار می‌کنند و اگر نباشند شهر بهم خواهد ریخت. همان کارگرایی که بی‌منت عرق می‌ریزند تا نان حلال سر سفره خانواده‌هایشان ببرند.

یکی از کارگران شهرداری آبیک با اشاره به اینکه ما همان کارگرهایی هستیم که جوی‌ها رو پاک می‌کنیم؛ آشغال‌ها را جمع می‌کنیم، خیابان‌ها را جارو می‌کنیم، برف روبی می‌کنیم و نمک پاشی را انجام می‌دهیم، اظهار داشت: این کارگرها چرا باید حقوقشان ۲ ماه و نیم به تأخیر بیفتد.

وی افزود: چرا حق اضافه کاری درست به ما داده نمی‌شود مگر آنها نمی‌دانند که ما نیز برای گذران زندگی خود به پول نیاز داریم. چرا باید خانواده من در رنج زندگی کنند در صورتی که من شبانه‌روز تلاش می‌کنم.

یکی دیگر از کارگران شهرداری با بیان اینکه اینها علاوه بر اینکه حقوق مارو نمی‌دهند از دادن ابزار و نیازهای اولیه برای انجام کار خودداری می‌کنند، مطرح کرد: چرا لباس کار و دستکش و کاپشن کار و ماسک به ما نمی‌دهند.

وی با مطرح کردن این سوال که چرا باید حقوق این کارگرها کفاف سرما را ندهد، اضافه کرد: چرا باید با نگه داشتن پول این کارگرها پیمانکار محترم ثروت اندوزی کند و ما همچنان هشت‌مان گرو نه‌مان باشد.

یکی دیگر از کارگران عنوان کرد: از دیگر کارگران بپرسید البته در خفا زیرا سایرین از اخراج شدن می‌ترسند که چرا این وضع شماست و شما چرا ناراضی هستید.

وی ادامه داد: چرا از پیمانکار ناراضی هستید؟ چرا پیمانکار حق شما رو نمی‌دهد و چرا این همه مظلومانه کار می‌کنید؟ قطعا آنها نیز مانند من معترض هستند و از ترس اخراج نمی‌توانند صدای خود را بلند کنند.

این کارگر شهرداری در پایان بیان داشت: همه می‌دانند که این کارگرها مظلوم، پرتلاش و بی ادعا هستند ولی چرا چاره ای برای درد آنها نمی‌کنیم؟

یکی دیگر از کارگران آبیکی با تأکید بر اینکه من از طرف یکی از ده‌ها تن از این کارگرها صحبت می‌کنم، ادامه داد: شهرداری می‌گوید من پول داده‌ام ولی پیمانکار هنوز ریالی به ما پرداخت نکرده ‌است و ما همچنان بدون دریافت حقوق مشغول به کار هستیم.

وی تصریح کرد: حالا کارگران بیچاره که نمی‌توانند پولشان را از پیمانکار بگیرند چه گناهی کرده‌اند. چرا باید هر روز شرمنده پیش خانواده‌های خود برگردد و ندانند که چه پاسخی به نیاز فرزندشان بدهند.

یکی دیگر از کارگران شهرداری با اشاره به اینکه به تازگی صاحب فرزند شده است، بیان داشت: ما کارگران امنیت شغلی نداریم و اگر اعتراض کنیم از کار بیکار شده و شب عیدی شرمنده خانواده خود می‌شویم و به ناچار مجبوریم مهر سکوت بر دهان خود بزنیم.

وی تصریح کرد: شما را به خدا شما اگر می‌توانید صدای مظلومانه این کارگرها رو به گوش مردم و مسئولین برسانید. تا مظلومی زیر لگد ثروتمندی نماند و ما بتوانیم پولی که حق خودمان است را دریافت کنیم تا بیش از این شرمنده زن و فرزند نباشیم.

این کارگر شهرداری در پایان با اشاره به اینکه پیمانکار حقوق‌های قبلی ما را نیز با تأخیر پرداخت می‌کرد، تصریح کرد: چقدر بد است که پیمانکار پول کارگر را دیر می‌دهد و از این دیر پول دادن هم منفعتی برای خود کسب می‌کند و برای کسب منفعت جان ما را به لبمان می‌رساند.

علی از کارگران شهرداری آبیک است که در خصوص معوقات خود گفت: بیش از دو ماه و نیم است که حقوقی دریافت نکرده‌ایم و هنگامی‌که اعتراض می‌کنیم پیمانکار شهرداری ما را تهدید به اخراج می‌کند با این شرایط چگونه می‌توانیم خرجی زندگی خود را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارگران شهرداری آبیک نمی‌توانند از وضعیت حقوقی خود شکایت کنند، متذکر شد: بارها برای شکایت از وضعیت فعلی از مسئولین شهرداری و شورا خواهش کردیم به مشکل ما رسبدگی کنند و آن‌ها با دادن وعده‌هایی ما را پراکنده کرده و پس‌ از آن هیچ‌ چیز عاید کارگران شهرداری آبیک نشده است.

یکی دیگر از کارگران شهرداری آبیک عنوان کرد: برای تهیه نیازهای اولیه زندگی هر روز باید از اطرافیان و مغازه‌داران قرض کنم اما چون پس از گذشت چند ماه هنوز بدهی مردم را پرداخت نکرده‌ام دیگر کسی اطمینانی به ما ندارد و وقتی می‌بینند طلب قبلی هنوز پرداخت‌نشده حاضر نیستند مجدد به ما قرض بدهند.

وی با اشاره به عدم پرداخت سنوات از سوی پیمانکار تصریح کرد: آیا مسئولین راضی می‌شوند خودشان بیش از دو ماه حقوق نگیرند و به کار پشت میزی خود ادامه دهند. ما باید بدون دریافت حقوق در این سوزو سرما و برف در خیابان‌ها کار کنیم.

یکی دیگر از کارگران شهرداری با اعتراض نسبت به عدم پرداخت حقوق خود از سوی پیمانکار هرداری آبیک عنوان کرد: این آقای پیمانکار علاوه بر اینکه اضافه کاری و سنوات به ما نمی‌دهند حقوق‌مان را نیز با تأخیر پرداخت می‌کنند و الان بیش از دو ماه است که همان حقوق را نیز دریافت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای از رفته‌گرهای شهرداری در موقع عقد قرارداد برگه‌ی سفید را امضاء کردند، تصریح کرد: اگر یک روز ما کار نکنیم شهر را آشوب فرا می‌گیرد و کثیفی تمام شهر را می‌گیرد چرا به ما توجهی نمی‌شود.

یکی دیگر از این کارگرها مطرح کرد: لباس، پوتین و دستکش و سایر ابزار لازم برای انجام کار را به ما نمی‌دهند و ما مجبور هستیم در این برف و بوران با لباس‌هایی که خودمان داریم و گاهی گرم هم نمی‌کند به کار خود در خیابان‌ها ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه حقوق‌مان بیش از ۲ ماه و نیم است که به تأخیر افتاده است، تصریح کرد: ما حتی ساعت کاری‌مان طبق دستورالعمل نیست و از ساعت ۳ صبح تا ۱۲ ظهر مجبور هستیم در خیابان‌ها کار کنیم.

یکی دیگر از کارگران شهرداری آبیک مطرح کرد: ما کارگران روزمزد فضای سبز پارک‌ها هستیم و با پیمانکار قرارداد داریم اما چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکردیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه پیمانکاران هیچ وقت حق و حقوق ما را سر وقت پرداخت نمی‌کنند و در اکثر موارد مجبور هستیم برای دریافت حقوق خود شکایت خود را به جاهای مختلف ببریم.

یکی از کارگران شهرداری آبیک اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) ضمن آنکه توصیه‌های فراوانی برای احترام به کارگر و پرداخت به موقع حق الزحمه او حتی قبل از خشک شدن عرق کارگر فرموده اند، در روایتی به مجازات سخت ظالمان به حقوق کارگران اشاره و می فرمایند: “هرکس به کارگری در مورد دستمزدش ستم کند، خداوند عمل او را تباه می سازد و بوی بهشت را که از فاصله پانصد سال استشمام می‌شود بر او حرام می‌گرداند. کاش پیمانکاران کمی به این روایات اعتقاد داشتند.

وی افزود: کارگران مهمترین ابزار تولید سرمایه هستند، قشری که به زبان خودمانی صورتش را باسیلی سرخ نگه داشته است و عادت به حقوق معوقه و بعضی مواقع به عدم پرداخت حقوق تا چندین ماه خود کرده است.

یکی از کارگران آبیکی شهرداری آبیک در گفت وگو بار خبرنگار نگاه آبیک؛ گفت: علی رغم اینکه شهرداری ماهانه مجموع حقوق و مزایای کارگران را به پیمانکار قبلی پرداخت می‌کرد اما پیمانکار با چند هفته و حتی چند ماه تأخیر حقوق ما را پرداخت می‌کرد.

یکی دیگر از این کارگران بیان کرد: مدت سه ماه است که حقوق نگرفته‌ام و هرچه هم اعتراض می‌کنیم جواب خاصی نمی‌گیریم و مجبوریم که برای گذران زندگیمان مدام از دیگران قرض بگیریم و الآن نیز کسی دیگر حاضر نیست به ما پول قرض بدهد.

یکی دیگر از کارگر جوان شهرداری آبیک نیز اظهار داشت: وضعیتم خیلی خراب است اصلاً حرفی برای گفتن ندارم؛ سه ماهی است که حقوق نگرفته‌ام و مدام برای پرداخت حقوق امروز و فردا کرده و وعده‌شان را عملی نمی‌کنند. من به همراه زن و بچه باید هر روز چشم انتظار باشیم تا شاید حق ما را پرداخت کنند.

کارگر دیگری با اشاره به مشکلاتش اظهار داشت: روزی هشت ساعت کار می‌کنم و اندک حقوقی که می‌گیریم مثل وامی در دو قسط به من پرداخت می‌شود و از اینکه مدام از دیگران قرض می‌کنم شرمنده همه مردم شده‌ام و الآن هم برای رفع این مشکل به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

کارگر دیگر نیز در این باره عنوان کرد: کارکنان شهرداری خودشان حقوق خود را ماه به ماه و سر موقع دریافت می‌کنند و نمی‌توانند شرایط زندگی ما را درک کنند و ما هر روز مجبور هستیم شرمنده و سرافکنده پیش خانواده خود برگردیم.

وی تصریح کرد: با حقوق اندکی که از شهرداری دریافت می‌کنم خانواده‌ام زندگی را با مشقت و سختی می‌گذرانند و از طرفی به خاطر عدم پرداخت هزینه دو ماه وقفه ایجاد شده است و من نمی‌دانم چطور باید جوابگوی نیاز فرزندانم باشم.

یکی دیگر از کارگران اظهار داشت: چندین ماه است حقوق معوقات خود را دریافت نکرده‌ایم، پیمانکاران فقط امروز و فردا می‌کنند ولی هیچ خبری از پرداخت حقوق نیست و همچنان زن و فرزندانم چشم به دست من دوخته‌اند.

وی متذکر شد: شاید اگر مسئولان مربوطه در ذهن خود جای این کارگران زحمتکش قرار می‌گرفتند و تنها حقوق یک ماه خود را دریافت نمی‌کردند آیا می‌توانستند زندگی را به کام بچرخانند.

این کارگر شهرداری آبیک با اشاره به اینکه من حتی نتوانستم اجاره خانه خودم را پرداخت کنم، اظهار داشت: متاسفانه بیشتر کارگران نیز مستاجر هستند و مشکلات مالی و معیشتی زیادی دارند.

وی گفت: اعتراضات خود را بارها به مسئولان اعلام کردیم و تنها وعده‌های امروز و فردا به ما می‌دهند و خبری از پرداخت حقوق نیست.

این کارگر در پایان تصریح کرد: کجایند آن‌هایی که از عدالت دم می‌زنند و نجومی حقوق می‌گیرند. اسم ما کارگر است ولی انسان که هستیم. اگر مسئولین نمی توانند کاری برای ما انجام دهند حداقل ما را از این بلاتکلیفی نجات دهند تا از این بیشتر شرمنده خانواده هایمان نشویم.

به گزارش نگاه آبیک؛ شاید با جرات بتوان گفت ضعیف‌ترین قشر جامعه کارگران شهرداری بخصوص پاکبانان هستند، چرا که بار عمده نظافت شهر بر عهده آنهاست ولی همچنان برای دریافت مطالبات خود از سوی پیمانکار به امروز و فردا پاس‌کاری می‌شود.
انتهای پیام/2002

منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان