۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین خودنمایی میوه‌های لوکس آمریکایی در بازار تهران/ دولت نسبت به واردات میوه‌های قاچاق بی‌تفاوت است
کد خبر: ۲۲۹۹۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ ساعت: ۱۰:۴ ↗ لینک کوتاه

اشتغالزایی ایران برای کشاورزان آمریکایی؛

خودنمایی میوه‌های لوکس آمریکایی در بازار تهران/ دولت نسبت به واردات میوه‌های قاچاق بی‌تفاوت است

نبود سردخانه ها برای نگهداری مواد غذایی فاسد شونده ویژه میوه ها در کشور، سبب می شود که سالانه بخشی از میوه های داخلی پیش از فروش فاسد شود و بخشی از آن به قیمت نازل به فروش می رسد و عرضه انبوه میوه های وارداتی به جای میوه های داخلی در بازارهای شهر کابل موجب نگرانی شده است.

خودنمایی میوه‌های لوکس آمریکایی در بازار تهران/ دولت نسبت به واردات میوه‌های قاچاق بی‌تفاوت است
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، بهمن‌ماه سال گذشته توزیع گسترده میوه‌های ممنوعه خارجی باعث سر و صدای زیادی در رسانه‌های خبری کشور شد و مسئولان را  وادار به برخورد با عرضه و توزیع این میوه‌ها کرد و واردکنندگان هم که شرایط را پُرتنش و حساس دیدند به تجربه‌های گذشته خود روی آورده و دست به اقدامات زیرکانه‌ای در این زمینه زدند.

پاملو ترکیه‌ای، سیب فرانسوی، سیب ترکیه‌ای، سیب شیلی، پرتقال مصری، توت فرنگی ترکیه، شلیل و آلوی چینی، لیموترش ترکیه، سیر چینی، آناناس آفریقایی و هندی، شاه بلوط و زنجبیل چینی و گلابی شیلی میوه‌هایی است که امروزه در میدان بزرگ تره‌ بار و بازارهای شمال تهران خودنمایی می‌کند، در محل مناسبی از میدان و بازار جا خوش کرده‌ و قیمت بالاتری دارند اگرچه بسیارشان طعم و مزه مناسبی ندارد اما مورد اقبال برخی خریداران هستند.

خودنمایی میوه‌های لوکس آمریکایی در بازار تهران/ دولت نسبت به واردات میوه‌های قاچاق بی‌تفاوت است

گفته می شود نبود سردخانه ها برای نگهداری مواد غذایی فاسد شونده ویژه میوه ها در کشور سبب می شود که سالانه بخشی از میوه های داخلی پیش از فروش فاسد شود و بخشی از آن به قیمت نازل به فروش می رسد و عرضه انبوه میوه های وارداتی به جای میوه های داخلی در بازارهای شهر کابل موجب نگرانی شده است.

واردات میوه، واردات بی‌رویّه است

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین در دیدار اعضای هیات دولت (شهریور ۹۴) هم گفته بودند: «جلوگیری از واردات؛ ببینید من باز هم تأکید می‌کنم. حالا  شما می‌گویید ما جلوی واردات را گرفتیم امّا میوه‌هایی در بازار هست که [وارداتی است]. آخر ایران برود از کجا میوه بیاورد که بهتر از میوه‌ی ما باشد؟ یک وقتی زمان ریاستت جمهوری ما، یک نفری از یک کشور عربی -اسم نمی‌آورم- آمده بود، سوغاتی برای من یک جعبه‌ خیلی قشنگ، خرما آورده بود. گفتم مصداق واقعیِ زیره به کرمان بردن این است.

ما این‌همه خرما داریم -این خرمای مضافتی، این خرماهای گوناگون جنوب کشور؛ چه در استان فارس، چه در خوزستان، چه در بلوچستان- آن‌وقت حالا برای ما خرما آورده‌اند؛ منتها در بسته‌بندی. من آن‌وقت همان هدیه را بردم در دولت، گفتم این خرما را مقایسه کنید با خرماهای ما! خرماهای ما بهتر از این هستند امّا این بسته‌بندی چقدر قشنگ است. آن‌وقت‌ها خرماهای ما در آن کیسه‌های فلان‌جور، با لگد توی حصیر میکردند، سرش را می‌بستند و عرضه می‌کردند! حالا البتّه یک خرده بهتر شده. به‌هرحال واردات میوه، واردات بی‌رویّه است.»

ورود چنین میوه‌هایی به کشور علاوه بر اینکه بازارهای داخلی را قبضه کرده و سود کلان واردات آن به جیب تعداد معدودی که شاید به انگشتان دست هم نمی‌رسد می‌رود، از سوی دیگر ذائقه مردم هم با چنین میوه‌هایی سازگار نیست و شاید تنها یکی دو درصد مردم قادرند این میوه‌های گران قیمت را که هر عدد آن ۵ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد خریداری کنند و آن هم نه به دلیل طعم و مزه که صرفا به دلیل پز دادن رنگارنگی سفره‌اش با میوه‌های خارجی گران قیمت است.

زمانی که هیچ نظارتی بر بازار نیست و وارد کننده و فروشنده هر قیمتی که توانستند می‌فروشند در حقیقت تنها این مردم هستند که در هر حالتی متضرر می‌شوند و حتی عوارض بالای وارد کنندگان را پرداخت می‌کنند و از سوی دیگر فراوانی واسطه‌ها چه در مورد میوه‌های وارداتی و چه میوه‌های داخلی عرصه را به کشاورزان و مصرف‌کنندگان تنگ کرده‌ و باعث می‌شود قیمت به چندین برابر دست مصرف کننده و به نازلترین قیمت از کشاورز خریداری شود.

وزیر جهاد کشاورزی به دغدغه های کشاورزان توجه ندارند

علی محمد شاعری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به واردات بی رویه میوه اظهار داشت: آمار واردات محصولات کشاورزی ظرف چند سال اخیر مناسب نبوده است، آمارها از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۴ به لحاظ وزنی ۴۳ تن و به لحاظ ارزشی ۷۸ درصد افزایش داشته است. در سال ۹۴، ۶ هزار و ۸۲۳ تن محصولات کشاورزی وارد کشور شده است اما این نرخ در سال ۹۵ به ۷ هزار و ۱۳۳ تن افزایش یافته است که این نرخ افزایش واردات قابل پذیرش نیست.

وی افزود: آقای حجتی در حالی مدعی صدور مجوز واردات تنها ۴ میوه هستند که  پرتغال و نارنگی پاکستانی، گریپ فروت های چینی، سیب های ترش فرانسوی در بازار میوه کشور جولان می دهند اما متاسفانه از آن طرف شاهد دور ریختن ۳۰۰ هزار تن سیب تولید استان آذربایجان هستیم که وزیر کشاورزی باید در این مورد پاسخگو باشند چرا میوه های خارجی وارد کشور می شود اما محصولات داخلی باید امحا شود.

شاعری تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید مدافع کشاورزان باشند و به مشکلات آن ها رسیدگی کنند اما ایشان به دغدغه های کشاورزان بی تفاوت هستند و ۶۵ تا ۷۳ درصد واردات محصولات کشاورزی ما با تعرفه زیر ۴ درصد صورت می گیرد این در حالی است که تنها کشورهایی که استعداد کشاورزی ندارند اجازه واردات محصولات را با تعرفه پایین می دهند، اغلب کشورهای دنیا تعرفه های بالایی جهت واردات محصولات کشاورزی وضع می کنند.

بازار داخلی در دوره‌های مختلف مملو از میوه‌های خارجی شده است

در این میان سوالی که به ذهن می‌رسد آن است که چرا با وجود این همه اعتراض نسبت به واردات غیرمجاز میوه و تاکید بر جلوگیری از آن، واردات و توزیع آنها به راحتی انجام می‌شود و ادامه دارد؟ چرا هیچ اقدام موثری در این زمینه نمی‌شود؟ آیا دولت به واردات قاچاق بی‌تفاوت است و فقط به برخوردهای مقطعی و کوتاه مدت اکتفا می‌کند؟

گفتنی است براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، براساس ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است اما بازار داخلی در دوره‌های مختلف مملو از میوه‌های خارجی گزارش شده است.
 
انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان