۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نان بی‌کیفیت میهمان سفره‌های مردم قزوین است
کد خبر: ۲۲۷۶۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۶ ساعت: ۲۳:۱۸ ↗ لینک کوتاه

گزارش ویژه از وضعیت نان در استان؛

نان بی‌کیفیت میهمان سفره‌های مردم قزوین است

پخت نان بی‌کیفیت و افزایش دور ریز آن در دهه‌های اخیر یکی از دغدغه‌های دائمی مردم است که بی‌توجهی کوتاهی در این مسئله بار دیگر صدای مردم قزوین را درآورده است.

نان بی‌کیفیت میهمان سفره‌های مردم قزوین است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ نان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اقلام در سبد غذایی خانوارها محسوب می‌شود.

با وجود اینکه مدت‌ها از آزادپز شدن بسیاری از نانوایی‌ها می‌گذرد اما هنوز اکثر نانوایی‌های سطح شهر، نان را با پایین‌ترین کیفیت به مردم عرضه می‌کنند به طوری‌ که به محض سرد شدن به سختی قابل خوردن است.

از طرفی دیگر همه ما بارها با این مسئله روبرو شده‌ایم که بسیاری از قسمت‌های نان غیر قابل خوردن بوده و دور ریز آن زیاد شده است و این کار به نوعی اصراف محسوب می‌شود.

این مشکلات درحالی رخ می‌دهد که برخی کارشناسان تغذیه مدت‌هاست از آردی که کمترین مواد مغذی را دارد تا نانی که غیربهداشتی تولید می‌شود انتقاد می‌کنند.

نارضایتی مردم از نامرغوب بودن نان‌ها تنها مربوط به یک نقطه از شهر و یا استان نمی‌شود بلکه بیشتر شهروندان دست به گریبان این مشکل بوده و هرروز از اینکه در قبال هزینه پرداخت شده نانی بی کیفیت را به منزل می‌برند گله و شکایت دارند.

به همین دلیل به میان مردم رفتیم تا علت اعتراضات آنان را از زبان خودشان بشنویم:

یکی از شهروندان گفت: توجه و نظارت بر پخت نان با کیفیت و عرضه آن به مردم یک امر ضروری است.

وی افزود: برخی نان‌ها بخصوص بربری و سنگک که بر سر سفره‌هایمان می‌گذاریم کیفیت مناسبی ندارد و چند ساعت که از پخت آن بگذرد دیگر قابل خوردن نیست.

این شهروند خانم با اشاره به کم‌فروشی‌های صورت گرفته در برخی از نانوایی‌های سطح شهر قزوین افزود: تعدادی از نانوایی‌ها از حجم نان کم می‌کنند و یا اینکه نان سوخته و خمیر تحویل مردم می‌دهند که این مسئله سبب بیشتر شدن دور‌ ریز نان می‌شود.

محمدی در ادامه گفت: ما با خریدن این نان‌های بی کیفیت علاوه بر اینکه مجبوریم مقدار زیادی از آن را که قابل مصرف نیست دور بریزیم در واقع سلامت خود و خانواده مان در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

شهروند دیگری از کیفیت پایین نان‌های لواش‌ گلایه کرد و گفت: برخی نان‌های لواش که در نانوایی‌ها عرضه می‌شوند مانند لاستیک کش می‌آید و قابل هضم نیستند.

این شهروند در ادامه با بیان اینکه اینگونه نان‌ها موجب بیماری‌های گوارشی می‌شوند، عنوان کرد: مسئولان باید به دنبال راه چاره‌ای برای نان‌های بی‌کیفیت که مردم در سفره می‌گذارند، باشند.

موسوی بیان کرد: ما به امید تهیه نان با هزینه کمتر به نانوایی‌های دولتی مراجعه می‌کنیم اما علاوه بر اینکه کیفیت پایینی دارند در عرضه آن هم کم فروشی می‌کنند و نان‌های با وزن پایین و حجم کم به مشتریان تحویل می‌دهند.

در پی این اعتراضات مردمی به عرضه نان بی کیفیت در قزوین، به سراغ یکی از نانوایان شهر رفتیم…

این نانوا گفت: آردی که در اختیار ما قرار می گیرد کیفیت مناسبی ندارد و ما با اضافه کردن نمک در خمیر و سفت گرفتن آن سعی می‌کنیم کیفیت نان را بهتر کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از آردهای توزیع شده بین نانوایی‌ها از سبوس لازم برخوردار نیستند، گفت: باتوجه به اینکه اضافه کردن سبوس در نانوایی‌ها تخلف محسوب می‌شود اما در برخی نانوایی‌ها به درخواست خود مردم برای پخت بهتر نان به آرد سبوس اضافه می‌کنند.

این نانوای قزوینی در خصوص چسبندگی نان توضیح داد: بعضی از نانوایی‌ها خمیر را استراحت نمی‌دهند و یا مایع کمتر استفاده می‌کنند که در نتیجه موجب خراب شدن نان می‌شود.

وی با تاکید بر این که استفاده از پودرهای شیمیایی مضر است، گفت: نانوایان برای افزایش کیفیت نان باید مایع بیشتری استفاده کنند و به خمیر استراحت دهند.

مصیب بهرامی رییس اتحادیه نانوایان قزوین در خصوص کیفیت آرد مصرفی در نانوایی‌های استان اظهار کرد: کیفیت آرد امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است.

وی افزود: متاسفانه گندم‌هایی که توسط دولت خریداری شده بیمار هستند و گلوتامین لازم را ندارد.

بهرامی با بیان اینکه اکثر نانوایان از سست بودن آرد ناراضی هستند، ابراز کرد: درصد سبوس‌گیری آرد بسیار بالاست بطوریکه اگر نانوا باتجربه نباشد نمی‌تواند خمیر خوبی را به عمل آورد.

رییس اتحادیه نانوایان قزوین عنوان کرد: در حال حاضر آرد با سبوس خالص، به هیچ نانوایی عرضه نمی‌شود و درصد سبوس‌گیری از آرد سنگک، لواش و بربری به ترتیب ۷ ، ۱۵ و ۱۸ درصد می‌باشد.

وی با تصریح بر اینکه عوامل بسیاری می‌تواند در کیفیت نان موثر باشند، اضافه کرد: ایجاد چرخه تولید نان از زمانی که کشاورز بذر گندم را می‌پاشد آغاز می‌شود.

رییس اتحادیه نانوایان قزوین تشریح کرد: اگر در همان زمان اولیه کشاورزان از بذر اصلاح شده استفاده کرده و به موقع با آفات مبارزه کنند قطعا آرد با کیفیت‌تری در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد.

بهرامی اذعان داشت: مهارت و تجربه نانوا نیز در پخت نان باکیفیت بی تاثیر نیست بطوریکه اگر نانوا به کار خود مسلط باشد در هر شرایطی می‌تواند نان باکیفیت به عمل آورد.

وی علت لاستیکی بودن نان را اینگونه تشریح کرد: عدم شناخت نانوا از آرد و میزان گیرایی آن سبب می‌شود تا ندانسته نمک و یا خمیر مایه آن را اضافه کند و نان کشسان شود.

عطیه رزازی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌و گو با خبرنگار سلامت شاخص، با تشریح ویژگی‌های نان سالم اظهار کرد: با توجه به اینکه نان قوت غالب ایرانی‎ها است باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه سبوس به عنوان یکی از منابع تامین ریز مغذی‌ها می‌باشد، افزود: سبوس‌دار بودن نان نشان از مرغوبیت آن دارد لذا درصد سبوس‌گیری آرد در شرکت‌ها باید در حد استاندارد باشد.

کارشناس مسوول تغذیه معاونت بهداشتی قزوین افزود: فرآیند تخمیر نیز در کیفیت نان بسیار موثر است چه بسا اگر خمیر مورد استفاده برای تهیه نان مراحل تخمیر و زمان کافی برای استراحت را به طور کامل بگذراند کیفیت لازم را خواهد داشت.

رزازی اضافه کرد: رعایت مدت زمان استراحت برای مخمر موجب می‌شود تا فیتات موجود در لایه گندم و غلات از بین برود و در نتیجه جذب مواد غذایی در بدن به خوبی صورت گیرد و مشکل عدم جذب و کم خونی در افراد پیش نیاید.

وی تشریح کرد: اگر خمیر فرآیند تخمیر را به طور کامل نگذراند موجب تداخل جذب آهن و فلزهایی همچون کلسیم و روی می‌شود و بدن را دچار کمبود این ریز مغذی‌ها و فقر آهن می‌کند.

کارشناس مسوول تغذیه و معاونت بهداشتی ابراز کرد: با وجود اینکه سال‌ها از صنعتی شدن تولید نان می‌گذرد اما همچنان تغییرات خاصی در روش طبخ نان در ایران ایجاد نشده است.

این مسئول با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم ایران از نان سنتی استفاده می‌کنند، عنوان کرد: با وجود اینکه نان‌های صنعتی از کیفیت لازم برخوردار هستند اما فرهنگ‌سازی مناسب برای مصرف بیشتر آن‌ها در جامعه صورت نگرفته است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی اذعان داشت: استفاده از دستگاه‌های مجهز در شیوه طبخ نان فانتزی و اتاق‌هایی با دمای مناسب برای مراحل تخمیر، موجب افزایش کیفیت این نوع نان‌ها و کاهش دورریزی در نان‌های صنعتی شده است.

استفاده از سبوس جداگانه در نانوایی‌ها تخلف محسوب می‌شود

وی با تصریح بر اینکه استفاده از سبوس جداگانه در نانوایی‌ها تخلف محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از نانوایی‌ها به دلیل استقبال مردم از نان سبوسدار هنگام پخت نان، سبوس جداگانه به آرد اضافه می‌کنند و این تخلف محسوب می‌شود.

رزازی اضافه کرد: باتوجه به اینکه اکثر نانوایی‌ها سبوس را به صورت فله‌ای و بدون بسته بندی تهیه می‌کنند؛ این بسته‌ها بدون ماهیت بوده و از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی تشریح کرد: ممکن است بسیاری از باکتری‌ها و کپک‌ها در سبوس رشد کنند و با اضافه کردن به خمیر، باکتری‌ها به نان منتقل ‌شوند.

وی تصریح کرد: درصد سبوس‌گیری باید در کارخانه‌ها کاهش یابد تا مشکلی برای فاسد شدن و سلامت آرد ایجاد نکند نه اینکه سبوس به طور جداگانه به آرد اضافه شود.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، افزودن کنجد روی نان را غیر مجاز ذکر کرد و افزود: کنجد دانه‌ای روغنی است که در اثر شرایط نامناسب نگهداری مانند نور، گرما و رطوبت فساد پذیر بوده و کپک‌ها در آن رشد می‌کنند.

رزازی خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم که اصراری به افزودن سبوس و کنجد به نان‌هایی که می‌خرند نداشته باشند چراکه مشخصات ماده‌ای که به نان اضافه می‌شود باید کاملا محرز و شرایط مساعد نگهداری آن نیز رعایت شود.

از مصرف نان برشته و سوخته خودداری کنید
این مسئول اظهار کرد: برخی تصور دارند برشته شدن نان موجب ترد شدن و خوشمزگی آن می‌شود به همین دلیل بر این موضوع اصرار می‌ورزند اما باتوجه به سنتی بودن کوره‌ها این برشته شدن با افزایش میزان کربن و سوختگی نان همراه است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: تکه‌های سوخته نان به علت بالا بودن کربن در اطراف آن ممکن است احتمال بروز سرطان در افراد را افزایش دهد به همین علت توصیه می‌کنیم از مصرف تکه‌های سوخته، برشته شده و قهوه‌ای نان خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه سبوس منبع خوبی برای ویتامین‌های گروه B است، اضافه کرد: کاهش ویتامین B1 در بدن در دراز مدت موجب بی‌حوصلگی و بهم ریختگی سیستم عصبی می‌شود.

رزازی با اشاره به فیبر موجود در سبوس تشریح کرد: بدن انسان‌ روزانه به ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد و هرچه میزان فیبر مواد غذایی از طریق نان، برنج و یا سبزیجات تامین شود به همان میزان سلامت بدن تضمین شده خواهد بود

مصرف جوش شیرین در نانوایی‌ها ممنوع اعلام شده است
کارشناس مسوول تغذیه و معاونت بهداشتی با بیان اینکه مصرف جوش شیرین در نانوایی‌ها ممنوع اعلام شده، عنوان کرد: برخی نانوایان برای اینکه در حداقل زمان خمیر با کیفیتی به بار آورند جوش شیرین به آن اضافه می‌کنند در حالی که اگر فرآیند تخمیر به خوبی انجام گیرد نیازی به جوش شیرین نخواهد بود.

این مسئول اضافه کرد: جوش شیرین علاوه بر آسیب‌های اولیه‌ای که به معده وارد می‌سازد موجب عدم جذب ریزمغذی‌های مفید در بدن می‌شود.

رزازی با بیان اینکه کیفیت آرد مهمترین موضوع برای تهیه نان مناسب است، عنوان کرد: مقدار پروتئین، ریزمغذی‌ها و شاخصه‌های لازم برای کشسان شدن نان به کیفیت آرد بستگی دارد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی افزود: باتوجه به اینکه تمام کارخانه‌های تولید آرد تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند و کمیته آرد و نان استان روی این مسئله تاکید دارد بنابراین آرد تولید شده از حداقل کیفیت استاندارد برخوردارمی باشد.

این مسئول عنوان کرد: قطعا کیفیت بالای آرد کار نانوایان را راحت‌تر می‌کند اما در هر حال آن‌ها موظف هستند باتوجه به حداقل کیفیت لازم بهترین فراوری یا تخمیر را روی نان انجام دهند.

وی درخصوص مقدار استاندارد نمک در نان اضافه کرد: در گذشته استاندارد نمک ۱٫۶ بود و چون درصد مقدار نمکی که ما از آرد دریافت می‌کردیم به شدت بالا بود این میزان را به یک درصد کاهش دادند.

رزازی در ادامه گفت: نمک ارتباط مستقیمی با فشار خون دارد و شیوع این ماده معدنی در جامعه پیش‌زمینه‌ای برای بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد به همین دلیل نمک مصرفی موجود در نان را کاهش دادیم.

رزازی با بیان اینکه در مجموع آرد استان از حداقل‌های کیفیت استاندارد برخوردار است، گفت: نانواها باید با آموزش‌های لازم، فرآیند تخمیر صحیح و کنترل نمک و جوش شیرین از مناسب‌ترین شیوه‌های پخت استفاده کرده تا بتوانند نان با کیفیت‌تری به دست مردم دهند.

کارشناس مسوول تغذیه و معاونت بهداشتی اضافه کرد: آردی‌ که در نان‌های فانتزی استفاده می‌شود همان آردی است که در نانوایی‌های سنتی توزیع می‌گردد اما چون در تهیه نان‌های فانتزی از روش صنعتی استفاده شده نان از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به رویکرد تمام دنیا به سمت استفاده از روش‌های صنعتی برای تهیه نان، مردم ما نیز می‌توانند با استقبال از اینگونه نان‌ها علاوه بر کاهش دورریزی از بیات شدن آن نیز جلوگیری کرد.

و اما تا کی باید منتظر نان باکیفیت بر سر سفره‌هایمان باشیم بستگی به همت مسئولین دارذ.
انتهای پیام/2002
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان