۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است/ خون سه جوان بیگناه، حکام بحرین را غرق خواهد کرد
کد خبر: ۲۲۶۸۷۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۳ ساعت: ۸:۴۶ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است/ خون سه جوان بیگناه، حکام بحرین را غرق خواهد کرد

رژیم آل‌خلیفه، اخیراً، در اقدامی جنایتکارانه، به طرز وحشیانه ای سه جوان بیگناه بحرینی را اعدام کرد.

حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است/ خون سه جوان بیگناه، حکام بحرین را غرق خواهد کرد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، گویا جنایات رژیم آل‌خلیفه در حق شهروندان بحرینی تمامی ندارد و هر روز باید شاهد ارتکاب جنایت جدیدی از سوی حکام این کشور باشیم. 

در تازه ترین اقدام، رژیم آل خلیفه، در اقدامی وحشیانه، سه جوان بیگناه بحرینی به نام‌های «سامی مشیمع»، «علی السنکیس» و «عباس السمیع» را اعدام کرد. اعدام این سه جوان بحرینی در حالی انجام شد که آل‌خلیفه در طول مدت بازداشت آن‌ها هیچ مدرکی دال بر گناهکار بودنشان ارائه نکرده بود. 

بر اساس گزارش های منابع خبری و رسانه ای، این سه جوان در سال ۲۰۱۴ به اتهام قتل یک نظامی اماراتی و دو نظامی پاکستانی بازداشت و به اعدام محکوم شدند؛ اتهامی که هیچگاه اثبات نشد. اعدام این سه جوان بی‌گناه بحرینی، البته در بین مردم بحرین، مسکوت باقی نمانده و  موجی از اعتراضات علیه آل‌خلیفه را در این کشور به دنبال داشت. هزاران نفر از مردم بحرین در اقصی نقاط این کشور به خیابان‌ها ریختند و از سلسله اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه و به ویژه اعدام‌های ظالمانه اخیر، اعلام انزجار کردند. 

پس از اعدام این سه جوان بحرینی، راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی در سراسر بحرین به راه افتاده است. این افراد بی‌گناه بودند و بی‌گناهی خود را ثابت کرده بودند؛ اما دستگاه قضایی فاسد آل‌خلیفه، تنها به دنبال اشباع خواسته‌های سیری ناپذیر حکام این کشور است و هرگز به دنبال محقق کردن عدالت نبوده است. 


حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است

البته آل‌خلیفه سال‌هاست حقوق بشر و شهروندی را هیچ انگاشته و آن را نسبت به شهروندان خود صراحتاً نقض می‌کند، اما در این باره، متأسفانه شاهد انفعال نهادهای بین‌المللی هستیم. اعدام این سه جوان توسط آل‌خلیفه، بدون تدبیر، ناشیانه و گویای سراسیمگی این رژیم در وضعیت امروز بحرین بود. 

آل‌خلیفه به کجای تاریخ تعلق دارد؟

پادشاهی بحرین کشوری است جزیره‌ای در خلیج فارس. پایتخت آن منامه، زبان رسمی آن عربی و استفاده از زبان‌های انگلیسی، فارسی و اردو هم در این کشور بسیار رایج است. این کشور از ۳۲ جزیره تشکیل یافته‌ است. بحرین بخشی از کشور ایران بوده و از سال ۱۸۲۰ میلادی تحت سرپرستی کشور بریتانیا اداره می شده اما در سال ۱۹۷۱ از ایران اعلام استقلال کرده است.

درباره پیشینه تاریخی طائفه آل‌خلیفه، گفته می‌شود این خانواده از اهالی سرزمین "عتوب" بودند اما در اواسط قرن 11 هجری از آن سرزمین مهاجرت کرده و در ابتدا در شبه جزیره قطر اقامت گزیدند. آن‌ها از منطقه "الافلاج" در جنوب نجد در عربستان سعودی به سواحل جنوبی خلیج فارس مهاجرت کردند و در ابتدا در قطر سکنی گزیدند و سپس به سوی منطقه "کوت" در کویت رفتند.


حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است

از سال 2011 ملت بحرین در ادامه موج بیداری اسلامی، دست به انقلابی گسترده علیه حکام آل‌خلیفه زد. این اعتراضات توسط دستگاه امنیتی آل‌خلیفه و به کمک نیروهای نظامی آل‌سعود، به شدیدترین وجه ممکن سرکوب شد اما همچنان در میان اقشار مختلف ملت بحرین به ویژه جوانان این کشور ادامه دارد.


حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است

کارنامه سیاه آل‌خلیفه

به گزارش سازمان عفو بین الملل، بازرسان مستقل حقوق بشر اعلام کرده‌اند که سازمان‌های حقوق بشری در بحرین نتوانسته‌اند از مخالفان دولت آن کشور در برابر شکنجه حفاظت کنند و مخالفان زندانی، از بهداشت و درمان و غذای کافی در زندان های رژیم آل خلیفه بهره مند نیستند. 

بر اساس این گزارش، شکنجه مخالفان، گاهی بیش از دو سال طول می‌کشد ولی در مقابل، مجازات مقامات ارشد امنیتی رژیم بحرین به دلیل این قساوت ها در حق شهروندان بحرینی، ممکن نیست. 

در سال گذشته، بسیاری از مقامات آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی به بحرین سفر کردند. مهم‌ترین این مقامات جان کری، وزیر وقت امور خارجه و اشتون کارتر، وزیر دفاع دولت اوباما و شاهزاده چارلز، ترزا می، نخست وزیر انگلیس و بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس بودند.

ادامه تعامل کشورهای غربی به ویژه آمریکا، انگلیس و عربستان با آل‌خلیفه و نادیده گرفتن سرکوب‌گری‌ها علیه مردم بحرین به منافع این کشورها برمی‌گردد؛ زیرا بحرین یکی از خریداران عمده تسلیحات از انگلیس است و از طرف دیگر مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا و غرب در خلیج فارس در این کشور قرار دارد.

حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است

پایگاه ویکی‌لیکس، همچنین از کمک گرفتن رژیم آل‌خلیفه در بحرین از سازمان جاسوسی موساد برای سرکوب انقلاب 14 فوریه بحرین پرده برداشته است. منامه پست به نقل از پایگاه ویکی‌لیکس خاطرنشان کرد: روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی فاش کرده است که سازمان اطلاعات بحرین برای سرکوب انقلاب مردمی 14 فوریه در این کشور، از سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل یعنی موساد کمک گرفته است زیرا موساد، تجربه زیادی در سرکوب انتفاضه فلسطینی‌ها دارد.

حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز به روابط مخفیانه میان رژیم‌های آل خلیفه و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر در نشست اقتصادی داووس و در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل و انتخاب هدی عزرا نون دیپلمات یهودی از سوی شاه بحرین به عنوان سفیر این کشور در آمریکا در فاصله سال‌های 2008 تا 2014 اشاره کرد.

به نوشته روزنامه‌های انگلیسی گاردین و ایندیپندنت، مسئولان بحرینی به شرکت‌های هواپیمایی صهیونیستی اجازه استفاده از حریم هوایی بحرین را داده‌اند و در بحرین، سفارت‌خانه و دفاتر تجاری برای صهیونیست‌ها تأسیس شده و به گردشگران اسرائیلی دارای پاسپورت با مهر اسرائیل، اجازه ورود به بحرین داده شده است.

حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است

رعایت حقوق بشر به سبک بحرینی 

یک پژوهشگر غربی بعد از دو ماه بررسی فعالیت دانشنامه ویکی‌پدیا در خصوص جنایات آل‌خلیفه در بحرین گفت: آل‌خلیفه یک شرکت انگلیسی را با چراغ سبز دولت انگلیس اجیر کرده تا موارد نقض حقوق بشر در این کشور را از صفحات ویکی‌پدیا حذف کند. 

جیمز کولین ادامه داد: دو ماه پیش در ویکی‌پدیا مشغول جستجو بودم که متوجه یک روند غیرمعمول در این سایت شدم؛ به طوری که هر قدر در مورد نقض حقوق بشر در کشورهای حوزه خلیج فارس جستجو می‌کردم، به لینک‌های غیرمرتبطی راهنمایی می‌شدم. بعد از بررسی متوجه شدیم که این مطالب توسط یک بنگاه روابط عمومی انگلیسی توسط رژیم بحرین به خدمت گرفته شده و کارمندان این بنگاه به نام «بل پوتینگر» با همکاری ویکی پدیا در دستکاری مقالات این سایت دخالت داشته‌اند.
 

حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است
 
این نویسنده و کارشناسی افزوده است: اوضاع به نحوی بود که گویا تلاشی صورت گرفته بود تا ذهن خواننده را در مورد نقض حقوق بشر در این کشورها منحرف کنند. به همین خاطر این موضوع را توییت کردم که «آیا تنها من هستم که احساس می‌کنم مقالات ارائه شده در ویکی پدیا با موضوع موارد نقض حقوق بشر در پادشاهی‌های حوزه خلیج فارس به طرز شگفت انگیزی حذف شده‌اند؟»

بخشی از موارد نقض حقوق بشر در کشور آل‌خلیفه که با سکوت مجامع جهانی مدعی حقوق بشر روبرو شده است 

1. توسل به خشونت و استفاده نامتعارف از زور برای سرکوب مردم بی‌سلاح

2. تیراندازی عمدی از فاصله نزدیک به شهروندان

3. استفاده از گازهای سمی و اسلحه‌های غیرمتعارف جهت سرکوب مردم

4. ممانعت از اعزام کادر پزشکی و پرستاری برای امدادرسانی به مجروحان

5. دخالت گسترده نیروهای نظامی و امنیتی در امور درمانی و پزشکی بیمارستان‌ها (حتی در سالن‌های بیمارستان اقدام به شلیک گلوله کرده‌اند)

6. شناسایی و ترور و شهادت خانم بهیه العرادی پرستاری که در میدان لؤلؤ حضور داشت و به مجروحان امداد رسانی می‌کرد (با اصابت گلوله مستقیم به سر)

7. ربودن مجروحین و بیماران از بیمارستان‌ها

8. بازداشت های بی رویه و گسترده مردم به ویژه جوانان و انتقال آنها به اماکن نامعلوم

9. ترور نوجوان 15 ساله که در یکی از مناطق مسکونی در مسیر نیروهای نظامی قرار داشته و به دور از فضای اعتراضات در حال حرکت به سمت منزل خود بوده است.

10. دستگیری و زندانی کردن شهروندان معترض بحرینی

11. تعرض به زنان توسط نیروهای گشتی

12. هجوم به منازل مسکونی و تفتیش و بازرسی بدون اعلام قبلی و دستگیری برخی از ساکنین منازل 

13. هجوم به مساجد و حسینیه‌ها و آسیب زدن به اموال و تخریب مساجد

14. ممانعت از برگزاری مراسم مذهبی شیعیان

15. جلوگیری از فعالیت جمعیت‌های سیاسی

16. برکنار کردن 1384 نفر از شیعیان از کار تا کنون

17. ممنوعیت فعالیت ورزشکاران

18. تعدیل پزشکان و پرستاران

19. اعدام‌های غیر متعارف زندانیان سیاسی بدون تائید جرم مثل اعدام اخیر که در آن سه جوان بی‌گناه اعدام شدند


حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است

آل خلیفه با اعدام سه جوان مظلوم بحرینی، این واقعیت تلخ را به اثبات رساند که تنها از طریق قتل و غارت و کشتار است که اهدافش را محقق می سازد. از همین رو، به نظر می‌رسد که انقلابیون بحرینی از این پس، گزینه مقابله به مثل را در مقابل رژیم آل‌خلیفه در پیش بگیرند.

اعدام سه جوان بیگناه بحرینی که اتهامات منتسب به آن ها هیچگاه احراز و اثبات نشد، برگ سیاه دیگری بر کارنامه مملو از جنایت رژیم آل خلیفه است. این فاجعه، به حدی دردناک است که حتی ایالات متحده که خود، بزرگترین حامی ناقضان حقوق بشر و شهروندی در سراسر جهان است و سابقه این کشور لااقل در چند سال گذشته در منطقه غرب آسیا و در قبال مردم مظلوم سوریه و عراق، گویای ماهیت ضد انسانی دولت این کشور است هم به واکنش نسبت به اعدام سه جوان بحرینی وادار شد و اخیراً حکام بحرین را به خویشتنداری فراخواند. 

بدین ترتیب، فاجعه ای که اخیراً در بحرین و نسبت به سه جوان بیگناه اتفاق افتاد را حتی بزرگترین دولت ضد حقوق بشر در دنیا یعنی آمریکایی ها را ساکت نگذاشت که در سراسر جهان، راهپیمایی اعتراضی به این اقدام رژیم بحرین صورت گرفت و گویا آدمکشی اخیر آل خلیفه، توجه همه افکار عمومی جهان را به خود جلب کرده است. 

در همین راستا حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا  ضمن محکومیت شدید این اقدام جنایتکارانه رژیم آل خلیفه در اعدام سه جوان مظلوم، گفت: گویا برای برخی کشورهای منطقه، مثل مرغ همسایه غاز است، خیلی خوب مصداق دارد زیرا آن ها حقوق بشر را نه برای خود بلکه فقط برای دیگران می پسندند. 


حکومت آل‌خلیفه و نفس‌هایی که به شماره افتاده است/ خون سه جوان بیگناه، حکام بحرین را غرق خواهد کرد

وی افزود: نظیر این قبیل جنایات را عربستان نیز در حق شهروندان خود مرتکب می شود و نمونه بارز آن، اعدام شیخ نمر است. به همین دلیل به عقیده من، عربستان در همه جنایاتی که حکام بحرین در حق شهروندانشان مرتکب می شوند سهیم و شریک است و این جنایات را باید به حساب آن ها هم نوشت.

رویوران با انتقاد از رویکرد منفعلانه نهادها و محافل داعیه دار حقوق بشر گفت: متأسفانه از جانب این نهادها هیچ واکنش موثر و مناسبی به این قبیل اقدامات از سوی رژیم آل خلیفه تاکنون نه دیده شده است و نه احتمال دارد در آینده دیده شود. این رویکرد و این نگاه دوگانه به حقوق بشر، خیانت به ملت هاست.

این کارشناس ضمن اشاره به این نکته که بزرگترین حامی آل خلیفه در منطقه، عربستان است گفت: بی تردید، سرنوشت حکومت های سرسپرده و وابسته ای چون عربستان و بحرین، چیزی جز نابودی و اضمحلال نیست. این وعده ای است که خداوند داده که ظالمان، نابود خواهند شد.

واقعیت این است که پس از گذشت حدود شش سال از آغاز انقلاب مردمی در بحرین، رژیم آل خلیفه علی‌رغم تمامی حمایت‌های خارجی به ویژه از سوی مزدوران سعودی، موفق به خاموش کردن صدای اعتراضات مردمی نشده است. این اعتراضات از زمان آغاز آن یعنی سال ۲۰۱۱ نه تنها فروکش نکرده بلکه روز به روز بر دامنه آن‌ها نیز افزوده شده است. 

مردم بحرین با وجود گذشت قریب به ۶ سال، همچنان خواستار تحقق مطالبات مشروع و حقوق قانونی خود هستند؛ مطالبات و حقوقی که در سایه سیاست های فرقه گرایانه و تبعیض آمیز رژیم دیکتاتور و تا دندان مسلح آل خلیفه، پایمال شده اند. 

از سوی دیگر، دیری نمی پاید که خون این سه جوان بیگناه، گردابی شود برای حکام ظالم بحرین و نابودی آن ها درس عبرتی شود برای همه مستکبران جهان. 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان