۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین تولید روزانه ۸۰۰ تن پسماند شهری در استان/ نیروگاه شهید رجایی اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارد
کد خبر: ۲۲۵۷۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶ ساعت: ۱۵:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین مطرح کرد

تولید روزانه ۸۰۰ تن پسماند شهری در استان/ نیروگاه شهید رجایی اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین با بیان اینکه روزانه ۸۰۰ تن پسماند شهری در استان تولید می‌شود، گفت: نیروگاه شهید رجایی به لحاظ قانونی اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارد.

تولید روزانه ۸۰۰ تن پسماند شهری در استان/ نیروگاه شهید رجایی اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، نشست خبری سیاوش شمسی‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با اصحاب رسانه پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

119 شهید محیط‌ بان در کشور
وی در این نشست خبری با اشاره به 119 شهید محیط‌ بان در کشور، گفت: اولویت‌های اصلی اداره کل محیط زیست استان در راستای منویات مقام معظم رهبری که در 15 بند به سران 3 قوه ابلاغ شده، شکل گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه منویات مقام معظم رهبری به 35 برنامه عملیاتی در استان قزوین تبدیل شده، ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب در حوزه محیط زیست استان ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط و اثرگذار با این سازمان بوده است.

شمسی پور با اشاره به رویکرد بسیار خوب برنامه ششم توسعه به حوزه محیط زیست، اضافه کرد: در این برنامه 16 دستگاه که فعالیت‌های آن‌ها به حوزه محیط زیست ارتباط پیدا می‌کند، موظفند تا گزارش‌ عملکرد خود را به این سازمان ارائه کنند.

 قزوین پایلوت شکوفایی شهری
وی افزود: شهر قزوین از میان 66 شهر کاندیدای جهانی به عنوان پایلوت شکوفایی شهری انتخاب شده است، این برنامه شامل 7 محور اصلی است که بحث توسعه پایدار و محیط زیست یکی از مهمترین محورها است.

این مسئول به مباحثی در حوزه محیط زیست طبیعی و انسانی اشاره و اظهار کرد: قزوین به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در بحث مدیریت پسماندها است.

شمسی‌پور ادامه داد: روزانه 800 تن پسماند شهری در استان قزوین تولید می‌شود که 70 درصد آن به سایت محمدآباد منتقل می‌شود؛ پسماندهای 118 روستا و 45 واحد صنعتی نیز به این سایت انتقال پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سایت محمدآباد از طریق 8 دوربین مداربسته کنترل می‌شود، گفت: پسماندهای پزشکی نیز توسط بخش خصوصی پس از بی خطرسازی در بخشی از سایت محمدآباد، در همین سایت منهدم می‌شوند.

رهاسازی 700 هزار قوطی سموم کشاورزی در سال
مدیرکل حفاظت محیط زیست تصریح کرد: استان قزوین نیز مانند سایر استان‌های کشور در بحث پسماندهای کشاورزی موفقیت چندانی نداشته است؛ سالانه 700 هزار قوطی سموم کشاورزی در سطح استان رهاسازی می‌شود که موجب آلودگی آب و خاک می‌شود.

شمسی‌پور افزود: طرح جامع پیشگیری از آلودگی هوا به تصویب کارگروه سلامت و امنیت رسیده است، در این طرح 17 دستگاه موظف شده‌اند تا گزارشات و اقدامات لازم را در جهت اجرایی شدن این طرح انجام دهند.

وی با اشاره به وضعیت هوای استان، بیان کرد: استان قزوین به لحاظ وجود گازهای خطرناک مشکل خاصی ندارد، مساله اصلی استان در حال حاضر وجود ریزگردها است.

افزایش 100 هزار هکتاری بیابان‌ها در جنوب استان
این مسئول ادامه داد: وجود ریزگردها در استان علل گوناگونی دارد یکی از عوامل هم آن افزایش 100 هزار هکتاری بیابان‌ها به علت از دست رفتن منابع آبی جنوب استان است.

شمسی‌پور اضافه کرد: سال 94 استان قزوین در حدود 46 روز با پدیده ریزگردها مواجه بود که 3 روز آن به حالت هشدار رسید که در سال جاری این پدیده 29 روز هوای استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی، اظهار کرد: 88 درصد از سوخت گاز نیروگاه شهید رجایی تامین شده و طی چند روز گذشته این نیروگاه گاز سوزانده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین ادامه داد: نیروگاه شهید رجایی به اندازه کل استان قزوین گاز می‌سوزاند اما این نیروگاه به لحاظ قانونی اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارد.

شمسی ‌پور افزود: در برخی موارد که گاز نیروگاه نیز تامین می‌شود اتخاذ سیاست‌هایی سبب می‌شود تا این سوخت برای نیروگاه در نظر گرفته نشود و این موضوع باید در اولویت‌ مسئولین مرتبط قرار گیرد.

وی با اشاره به منطقه حفاظت شده باشگل تصریح کرد: تنها یک و نیم درصد از محیط زیست استان به عنوان منطقه حفاظت شده باشگل معرفی شده است که این میزان در مقایسه با وسعت استان بسیار کمتر از سایر استان‌ها است.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان