۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین شهرستان آبیک عاری از بیماری تب برفکی است
کد خبر: ۲۲۲۷۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۹ ساعت: ۹:۱۹ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره دامپزشکی آبیک:

شهرستان آبیک عاری از بیماری تب برفکی است

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک گفت: در سال ۹۵ با تأمین به‌موقع و کافی واکسن تب برفکی، طرح مایه‌کوبی علیه این بیماری در گاوداری‌های سنتی و صنعتی و گوسفندان شهرستان اجرایی شده است.

شهرستان آبیک عاری از بیماری تب برفکی است
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، دکتر مرتضی یعقوبی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک اظهار داشت: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون گزارشی از ابتلای جمعیت دامی به این بیماری گزارش نشده است.

وی با اشاره به بیماری تب برفکی، عنوان کرد: تب برفکی یک بیماری ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم می‌شود که عامل بیماری در داخل دهان و روی پا ظاهر و ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این مسئول ادامه داد: این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

یعقویی در ادامه تصریح کرد: 150 هزار راس دام سنگین و سبک در مقابل تب ‌برفکی در آبیک واکسینه شده‌اند و کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا و اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک، افزود: اکیپ‌های دامپزشکی با مراجعه به مراکز نگهداری دام، اقدام به واکسیناسیون دام‌ها خواهند کرد و از دامداران خواست تا همکاری لازم را در جهت پوشش کامل واکسیناسیون جمعیت دامی شهرستان به عمل آورند.

وی در پایان مطرح کرد: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک(گوسفند و بز) نیز آغاز شده و به‌صورت رایگان انجام می‌شود.
انتهای پیام/2002
منبع: نگاه آبیک

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان