۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین شهروندان مراقب کلاهبرداری از عابربانک‌ها باشند
کد خبر: ۲۲۰۰۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۳ ساعت: ۱۱:۴ ↗ لینک کوتاه

دادستان قزوین:

شهروندان مراقب کلاهبرداری از عابربانک‌ها باشند

دادستان قزوین درباره کلاهبرداری از عابربانک‌ها به شهروندان هشدار داد.

شهروندان مراقب کلاهبرداری از عابربانک‌ها باشند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین  حجت الاسلام صادقی نیارکی دادستان قزوین، گفت: افراد با قرار دادن کارت بانکی و اطلاعات آن در اختیار دیگران بستر ارتکاب جرائم مالی را فراهم می آورند.

وی در ارتباط با برداشت های غیرمجاز از حساب‍‌های بانکی اشخاص از طریق دستگاه‌های ATM گفت: این موضوع نه به لحاظ فراوانی بلکه به لحاظ نوع جرم ارتکابی و گرفتاری های بعدی صاحب حساب و به دنبال آن ورود صاحبان حساب های دیگر به پرونده و مشکلات مالی فراوان دیگر، نگرانی شهروندان را به دنبال داشته و بر این اساس از کلیه شهروندان تقاضا داریم نسبت به مسائل مالی و انجام امور بانکی خود از طریق دستگاه های خود پرداز حساسیت ویژه ای داشته باشند.

وی در خصوص آثار افزایش برداشت‌های غیر مجاز افزود: چنانچه این برداشت‌ها افزایش یابد افراد به سیستم بانکی بی اعتماد شده و به سیستم سنتی که نگهداری پول توسط خود اشخاص بوده باز می‌گردند، در همین راستا سرقت‌ها و جرائم علیه اشخاص افزایش یافته و شاهد بی‌نظمی در جامعه خواهیم بود.

صادقی نیارکی تصریح کرد: هدف از طرح این موضوع شناسایی آسیب‌ها و چاره اندیشی جهت رفع موانع و برخورد با سوء استفاده کنندگان از دستگاه‌های خودپرداز می‌باشد.

دادستان قزوین افزود: در برخی از موارد ارتکاب جرائم مالی در خصوص عابر بانک‌ها ارتباط مستقیم با صاحبان حساب دارد چرا که اطلاعات آنها در خصوص نحوه استفاده از دستگاه‌های خودپرداز کامل نبوده و بعضا تمایلی هم بابت کسب اطلاعات بیشتر ندارند از سوی دیگر به راحتی کارت و اطلاعات رمز خود را در اختیار اشخاص ناشناس قرار می‌دهند که این امر بستر مناسب برای ارتکاب جرم در این خصوص را فراهم می آورد.

این مقام قضایی به طرفندهای مختلف افراد کلاهبردار جهت کشاندن صاحبان حساب به مقابل دستگاه های ATM اشاره کرد و افزود: در پرونده‌های متعددی که هم اکنون در شعب دادسرای قزوین و بعضا محاکم مطرح می‌باشد صاحبان حساب را به بهانه‌هایی چون برنده شدن جایزه، تعلق گرفتن کمک هزینه، اعزام به سفرهای زیارتی و غیره به پای عابر بانک‌ها کشانده و با هدایت صاحبان حساب و دستور انجام عملیات بانکی خاص وجوه حساب‌ها را به حساب‌هایی که از قبل طراحی کرده انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: جالب توجه اینجا است که با اقداماتی که خود زیان دیده روی عابر بانک انجام می‌دهد وجوه از حساب وی خارج و به حساب فرد دیگری که چه بسا آن فرد نیز زیان دیده بعدی خواهد بود منتقل میگردد.

صادقی بیان داشت: دستگاه‌های ATM اگرچه در حال توسعه کمی می‌باشند اما متاسفانه توسعه کیفی مطلوبی به لحاظ تجهیزات به کار برده شده به ویژه سیستم دوربین‌های مدار بسته با کیفیت در این خصوص وجود ندارد، از سوی دیگر بازرسی و نظارت مستمر بر این دستگاه‌ها کاملا انجام نمی‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه دوربین‌های نصب شده از وضوح و شفافیت کامل برخوردار نبوده و بررسی موضوع توسط مراجع قضایی را بعضا با مشکل مواجه می‌نماید لذا بایستی با جدیت و فوریت نسبت به نصب دوربین با قابلیت بالا از سوی مدیریت مرکزی بانک‌ها در تمامی شعب اقدام گردد.

صادقی همچنین در خصوص اطلاع رسانی گسترده در خصوص عملیات بانکی و جرائم موجود در این زمینه تصریح نمود: علاوه بر اینکه رسانه های گروهی از جمله صدا و سیما موظف به اطلاع رسانی مستمر در این زمینه می‌باشند بانک‌ها نیز موظفند هنگام افتتاح حساب و ارائه کارت‌های عابر بانک اطلاع رسانی کاملی را در این خصوص ارائه دهند.

وی در رابطه با متصدیان فروشگاه‌های موجود در استان گفت: مسئولین و متصدیان دستگاه‌ها موظفند دستگاه‌های کارت خوان موجود در فروشگاه را مستقیما در اختیار مشتری قرار داده و از اخذ کارت و رمز آن جدا خودداری نمایند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در این خصوص الزام سیستم بانکی به ارسال پیام کوتاه اطلاعات حساب اشخاص را مورد تاکید قرار داد و افزود: چنانچه عملیات بانکی طی ارسال پیامک به مشتری اطلاع داده شود از هرگونه دخل و تصرف و عملیات غیرمجاز در حساب خود مطلع و اقدامات و پیگیری های لازم را در اسرع وقت انجام خواهند داد.

انتهای پیام/9003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان