۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هیچ بستر مناسبی برای اشتغال معلولان در جامعه وجود ندارد
کد خبر: ۲۱۸۹۳۲ نویسنده: مهناز حاجیعلی‌لو تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۷ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل انجمن حمایت از معلولان ذهنی قزوین:

هیچ بستر مناسبی برای اشتغال معلولان در جامعه وجود ندارد

مدیرعامل انجمن حمایت از معلولان ذهنی قزوین، داشتن حقوقی برابر با سایر افراد عادی جامعه را خواسته مهم و برحق معلولان عنوان کرد و گفت: هیچ تمهیدات و بستری مناسب برای اشتغال معلولان در جامعه اندیشیده نشده است.

هیچ بستر مناسبی برای اشتغال معلولان در جامعه وجود ندارد
مهناز حاجیعلی‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به مشکلات معلولان در جامعه اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل معلولان، مربوط به حقوق شهروندی آنها است که متاسفانه رعایت نشده است.

وی افزود: شغل نیاز اولیه هر انسان برای کسب درآمد، تامین معاش و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است و در غیر اینصورت اعتماد به نفس و روحیه افراد تضعیف می‌شود این در حالی است که قانون سه درصدی استخدام معلولان در دستگاه‌های دولتی هرگز اجرا نشد و اخیرا نیز شنیده‌ایم که ملغی شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن حمایت از معلولان کم‌توان ذهنی و کارگاه مهرافروز خاطرنشان کرد: هیچ تمهیدات و بستری مناسب برای اشتغال معلولان در جامعه اندیشیده نشده است و لازم است تا بازاری برای ارائه کارهای معلولان ایجاد شود.

داشتن حقوقی برابر با سایر افراد عادی جامعه خواسته مهم و برحق معلولان است
وی ادامه داد: با وجود هزینه‌های سنگینی که دولت و نیروهای مردمی برای آموزش و پرورش معلولان و افزایش شناخت و مهارت‌های اجتماعی آنها صرف می‌کنند نیاز به محلی است که افراد دارای معلولیت آموزهای خود را به کار گرفته و یا دستاوردهای خود را عرضه کنند که متاسفانه چنین امکانی دیده نشده است.

حاجیعلی‌لو تصریح کرد: به ویژه معلولان ذهنی با توجه به برچسبی که به آنها زده شده اگر به هر جایی مراجعه کنند به کار گرفته نمی‌شوند در حالیکه معلولان نیز همچون دیگران به مایحتاج اولیه زندگی نظیر خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج نیاز دارند.

وی داشتن حقوقی برابر با سایر افراد عادی جامعه را خواسته مهم و برحق معلولان عنوان کرد و گفت: متاسفانه این امر در طول سال‌ها ضایع شده است.

مدیرعامل انجمن حمایت از معلولان ذهنی با اشاره به عدم مناسب سازی شهری برای معلولان بیان کرد: برخی از معلولان، چند معلولیتی هستند یعنی نابینا، ذهنی و یا معلول جسمی و حرکتی هستند و مشکل مهم آنها مربوط به مبلمان شهروندی است.

وی ادامه داد: برنامه صحیحی برای مناسب سازی شهری انجام نشده به طوریکه برای مراجعه به پارک‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، جایگاه مناسبی برای رفت و آمد معلولان پیش بینی نشده است و این از مشکلات و معضلات عدیده معلولان است.

این مسئول که 15 سال سابقه فعالیت با معلولان ذهنی را دارد با بیان دشواری‌های کار با معلولان ذهنی گفت: اندیشه، برترین نعمتی است که خداوند به هر انسانی ارزانی داشته که متاسفانه این قشر از جامعه در این زمینه دچار محرومیت هستند که این خود دشواری‌هایی را در ارائه آموزش‌ها، شناخت‌ها و مهارتهای زندگی برای مربیان ایجاد می‌کند.

مدیر کارگاه مهرافروز خاطرنشان کرد: تلاشگران این عرصه باید عاشق حرفه خود باشند و با دیدگاه انسانی و اعتقادی به کار و فعالیت خود نگاه کنند در غیر این صورت هرگز نمی‌توانند موفق شوند.

مسئولان در مبلمان شهری معلولان را مدنظر قرار دهند

وی با اشاره به مجموعه خدمات ارائه شده از سوی انجمن گفت: به طور کلی 1800 نفر در انجمن حمایت از معلولان ذهنی عضویت دارند که شامل سه دسته هستند عده‌ای خدمات دارویی، گروهی کمک‌های نقدی و برخی نیز خدمات غیرنقدی در منازل دریافت می‌کنند.

حاجیعلی‌لو تصریح کرد: در حدود 300 نفر از فعالیت‌های درون انجمن استفاده می‌کنند و خدمات ارائه شده به معلولان ذهنی به شکل‌های مختلفی نظیر تئاتر درمانی، موسیقی درمانی، هنر درمانی، ورزش درمانی و مشاوره‌‎های روانشناسی و همچنین برگزاری کارگاه مشاور برای خانواده می‌باشد.

وی عنوان کرد: کارگاه معلولان ذهنی برای دختران بالای 15 سال است که هم اکنون 33 دختر در این کارگاه شرکت دارند که همزمان با هفته معلولان نیز نمایشگاهی از دستاورهای آنها دایر شد.

مجتمع تجاری ویژه معلولان احداث شود

مدیرعامل انجمن حمایت از معلولان ذهنی ادامه داد: این نمایشگاه با رویکرد فرهنگی و اجتماعی برای نشان دادن توانمندی معلولان برگزار شد تا سایرین به این باور برسند که با دادن فرصت برابر و حمایت از معلولان، آنها نیز می‌توانند توانمند شوند و با داشتن شغل، حداقل نیمه مستقل شده و درآمد داشته باشند.

وی با اشاره به مهمترین خواسته معلولان ذهنی گفت: معلولان خواهان آنند که همچون سایر مردم جامعه دیده شوند و مسئولان به خواسته‌های آنها ترتیب اثر داده و در اجرای مبلمان شهری، آنها را مدنظر قرار دهند.

حاجیعلی‌لو در پایان گفت: از مسئولان تقاضا دارم که با توجه به مشکل اشتغال معلولان، مجتمع تجاری ویژه معلولان احداث شود تا دستاوردهای خود را عرضه و به فروش برسانند چراکه این کار در کنار باور شدن فرهنگ جامعه و ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم نسبت به معلولان، باعث می‌شود تا معلولان نیز با دیدن افراد موفق دارای معلولیت، اتکا به نفس پیدا کرده و به خودباوری برسند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان