۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین کاهش ۱۵ درصدی ورود زندانیان زن در سال جاری
کد خبر: ۲۱۸۲۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱۳ ساعت: ۱۵:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر زندان مرکزی قزوین اعلام کرد:

کاهش ۱۵ درصدی ورود زندانیان زن در سال جاری

مدیر زندان مرکزی قزوین با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی ورود زندانیان زن در سال جاری گفت: با وجود همه اقدامات انجام شده نمی‌توان از بزهکاری فرزندان زندانیان زن جلوگیری کرد.

کاهش ۱۵ درصدی ورود زندانیان زن در سال جاری
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، اولین نشست کارگروه حقوقی قضایی کنوانسیون حقوق کودک با موضوع بررسی چالش‌های حقوقی کنوانسیون حقوق کودک و راهکارهای اجرای آن با حضور جمعی از مسئولین استانی در حوزه‌های سیاسی، قضایی، انتظامی، اداری و سازمان‌های مردم نهاد ظهر امروز(شنبه) در کانون وکلای دادگستری قزوین برگزار شد.

محمود ترابی، مدیر زندان مرکزی قزوین در این نشست با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی ورود زندانیان زن استان به زندان در سال جاری اظهار کرد: این امر ‌می‌تواند نشانه خوبی در راستای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد که در نتیجه نبود مادر، در کانون خانواده متوجه کودکان می‌شود.

وی افزود: می‌توان از ورود زنان به زندان پیشگیری کرد چراکه ورود زندانیان زن به زندان باعث عدم اطلاع آنها نسبت به وضعیت و احوال همسر و فرزندانشان شده و آسیب‌های جدی را به دنبال خواهد داشت.

مدیر زندان مرکزی قزوین خاطرنشان کرد: ورود زندانیان زن باردار به زندان‌ها در واقع زنگ خطری برای آینده کودک اوست که در حال حاضر سه نفر متهم زن باردار داریم.

وی در ادامه گفت: به مسئولان و اعضای این کارگروه پیشنهاد می‌کنم که درصورت امکان با استفاده از مفاد قوانین جدید به ویژه قانون مجازات و آیین دادرسی کیفری از ورود زنان مجرم باردار یا دارای کودکان زیر ۱۸ سال به زندان جلوگیری کرد در این صورت موثرترین قدم را در مسیر اهداف حمایت از حقوق کودکان برداشته‌ایم.

77 درصد از مجرمین زن استان، مرتکب جرایم سنگین هستند
ترابی تصریح کرد: به هر حال ما ناگزیریم تا برابر قوانین زنان مجرم را روانه زندان کنیم اما باید تمهیداتی برای نوع نگهداری آنها اتخاذ کنیم که البته فعالیت‌های خوبی نیز در این راستا انجام شده است.

وی ادامه داد: با اجرای قوانین به ویژه ماده 514 آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92، توانستیم تا تفکیک و طبقه بندی زنان را به نحو احسن انجام دهیم به طوریکه مادران دارای فرزند همچنین خانم‌های زندانی جوان کمتر از 25 سال در اتاق‌هایی که مجهز به امکانات ویژه‌ای است، نگهداری می‌شوند.

مدیر زندان مرکزی قزوین عنوان کرد: با وجود همه اقدامات انجام شده نمی‌توان از بزهکاری فرزندان زندانیان زن جلوگیری کرد که متاسفانه در حال حاضر حدود 100 نفر از زنان در زندان‌های استان به سرمی‌برند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی صورت گرفته 77 درصد از مجرمین زن، مرتکب جرایم سنگینی همچون حمل موادمخدر، قتل و سرقت شده‌اند و در حدود 84 درصد آنها متاهل یا مطلقه بوده و یا همسرانشان فوت کرده است به عبارتی افرادی هستند که به احتمال زیاد دارای فرزند هستند.

این مسئول تصریح کرد: هرچند 3 درصد از ورودی کل مجرمین در زندانها را زنان تشکیل می‌دهند اما به هرحال همین میزان نیز رقم قابل ملاحظه‌ای است.

وی در پایان گفت: با تلاش صورت گرفته مرکز اشتغال زنان محکوم را در خارج از زندان ایجاد کردیم اما سازمان زندان‌ها به تنهایی نمی‌تواند از عهده همه اهداف این کارگروه برآید بنابراین نیاز به همکاری همه مسئولان و متولیان امر است تا با پیش‌بینی تمهیدات لازم از ورود زنان به زندان‌ها جلوگیری کرد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان