۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین اظهارات عجیب سخنگوی تازه‌کار وزارت خارجه مخاطب خاص داشت؟
کد خبر: ۲۱۷۱۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۳ ساعت: ۱۶:۳۸ ↗ لینک کوتاه

چند نکته درباره دیپلماتی که باید مودب باشد

اظهارات عجیب سخنگوی تازه‌کار وزارت خارجه مخاطب خاص داشت؟

جالب است که حتی خودِ ظریف هم در مورد سیاست داخلی و ترکیب سیاسی مجلس به سختی اظهارنظر می کند. دیپلمات ها معمولا فقط از همکاری با مجلس دم می زنند. اما سخنگوی تازه کار وزارت خارجه بی هیچ ابایی در این باره موضع گیری و از حذف برخی نمایندگان مجلس نهم ابراز رضایت کرده!

اظهارات عجیب سخنگوی تازه‌کار وزارت خارجه مخاطب خاص داشت؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،در ادامه توهین های زنجیره ای مقام های دولت روحانی به منتقدان، سخنگوی وزارت خارجه هم با یک اظهارنظر عجیب خود را به این قافله رسانده است.

بهرام قاسمی که فقط 5 ماه است مردم به واسطه انتصاب او به سخنگویی وزارت خارجه نامش را شنیده اند، درباره آنچه "کاهش تعداد دلواپسان در مجلس دهم نسبت به دوره نهم" خوانده شده، گفته است: همه دلواپس ایران هستیم اما کسانی با ادعای دلواپسی نیز غیرمنصفانه فقط می نشینند، نِق می زنند و با دروغگویی شب را روز و روز را شب توصیف می کنند و کارهایی را که انجام شده است قبول ندارد و مسائل را سیاه نمایی می کنند چنین کسانی دلواپس واقعی کشور نیستند و هر چه در کشور کمتر باشند بهتر است چون نقش منتقد را بازی نمی کنند. قاسمی با بیان اینکه هر چه تعداد منتقد آگاه در کشور بیشتر باشد خوب است، افزوده است: معتقدم در مجلس دهم وزن منتقدان واقعی و منصف نسبت به مجلس گذشته بیشتر است.

اینکه ادبیات عجیب دولتمردان علیه منتقدان تمامی ندارد و به نظر می رسد از شخص رییس جمهور به سایر اعضای کابینه و مقام های ارشد نیز سرایت کرده، تا کنون بسیار گفته و شنیده شده است؛ اما اظهارات بهرام قاسمی چند نکته قابل تامل دیگر دارد.

اول اینکه معمولا دیپلمات ها و مقام های وزارت خارجه به سختی درباره مسائل سیاست داخلی و موارد جزئی تری مانند ترکیب سیاسی مجلس اظهارنظر می کنند. اما سخنگوی تازه کار وزارت خارجه بی هیچ ابایی در این باره موضع گیری کرده و مجلس دهم را به مجلس قبلی ترجیح داده است. جالب است که حتی خودِ ظریف هم در این موارد به سختی اظهارنظر می کند. دیپلمات ها معمولا فقط از همکاری با مجلس دم می زنند نه اینکه درباره ترکیب آن موضع گیری کنند.

دومین نکته آن است که مرسوم است که افرادی که برای سخنگویی وزارت خارجه انتخاب می شوند علاوه بر قدرت سخنوری، ادبیات دیپلماتیک را نیز رعایت می کنند. استفاده زا الفاظی مانند «نق زن» آن هم برای منتقدان داخلی نه خارجی، از سوی سخنگوی وزارت خارجه، موضوعی است که به سختی می توان نمونه مشابهی برای آن یافت. معلوم نیست چرا چنین الفاظی به راحتی به زبان این مقام دولت روحانی آمده است.

نکته دیگر در مورد تفاوت این ادبیات عجیب بهرام قاسمی، با اظهارات مشابه پیش از آن است. دولتی ها تا کنون در حمله های خود، منتقدان را به طور عام هدف قرار می دادند اما ظاهرا اظهارات سخنگوی وزارت خارجه، افراد مشخص تری را هدف قرار داده. او به صراحت درباره آن دسته از منتقدان دولت که در مجلس نهم حضور داشتند و در در مجلس دهم حضور ندارند، سخن می گوید؛ اتفاقی که حتی در اظهارات حسن روحانی هم به این صراحت دیده نشده است.





انتهای پیام/1404

منبع: صراط

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان