۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین کتاب مجموعه شعر "این سرزمین امین ندارد" رونمایی شد
کد خبر: ۲۱۷۰۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲ ساعت: ۱۱:۳۹ ↗ لینک کوتاه

به همت حوزه هنری قزوین؛

کتاب مجموعه شعر "این سرزمین امین ندارد" رونمایی شد

کتاب "این سرزمین امین ندارد" سروده سعید عاشقی از شعرا و منتقدان ادبی قزوین است که با رویکرد مقاومت و پایداری سروده شده است.

کتاب مجموعه شعر "این سرزمین امین ندارد" رونمایی شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، مراسم رونمایی از مجموعه شعر "این سرزمین امین ندارد" از سروده‌های سعید عاشقی شب گذشته(دوشنبه) با حضور؛ «مجید سعدآبادی» - شاعر و منتقد ادبی- و جمعی از شعرا و نویسندگان در تالار حافظ حوزه هنری برگزار شد.

مجید سعد آبادی در این مراسم با طرح پرسش‌ها و انتظاراتی درباب مطالعه این کتاب گفت: یکی از اولین مسائل مورد توجه در این زمینه نام کتاب است که چندین وجه داشته و معنای اصلی آن که در ذهن خلق می‌شود، مفهوم سرزمین است، با توجه به موضوع کتاب منظور از آن کل دنیای اسلام و منظور از امین نیز پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌تواند باشد.

وی با اشاره به انتخاب موضوع دفاع مقدس در این مجموعه افزود: از سعید عاشقی به عنوان شاعر این اثر انتظار می رود مانند همان رسم کلاسیک همچنان روایات جنگ را بیان کند؛ اما با خواندن این کتاب شاید این نتیجه حاصل شود که روایاتی خارج از جنگ نیز در آن وجود دارد.

این مسئول اضافه کرد: در ادامه روند مطالعه این مجموعه به نمادها و نشانه‌هایی برمی‌خوریم که به فضای بعد از جنگ اشاره دارد و این فضا به شعرهایی منتهی می‌شود که با توجه به فضای امروزی، بیداری اسلامی را نیز روایت کرده است.

سعدآبادی ادامه داد: شاعر این مجموعه با توجه به فضای کلاسیک، زبان پخته ای دارد و لحن و موسیقی نیز به او در این زبان مناسب کمک کرده است؛ شعر «این سرزمین امین ندارد» لحنی اعتراضی دارد،این مجموعه با توجه به اینکه در فضای جنگ سروده شده توانسته ادامه جریان شعر اعتراضی را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: در این مجموعه با قالب شعر سپید مواجهیم، شاعر به ازای گرفتن اوزان از شعر، معنا را به آن اضافه کرده است، در این اثر سعید عاشقی به سراغ معنا رفته و نگاهی فلسفی به فضای موضوع انتخاب شده دارد.

این مسئول فرهنگی بیان کرد: همچنین شاعر از مسایلی سخن گفته که زندگی واقعی اوست و شاعر نیز دقیقا باید از دردها و تجربه‌های خود بسراید.

رئیس حوزه هنری قزوین نیز در ادامه این مراسم گفت: در سراسر مجموعه شعر" این سرزمین امین ندارد" آثار دردمندی،دلسوزی،حریت و تعهد شاعر آشکار است.
 

علی هوشمندی افزود: در مقطع زمانی سرودن این اشعار و در جغرافیای فرهنگی خاورمیانه حوادثی رخ می‌دهد که تنها انسان دردمندی چون شاعر این کتاب، می‌تواند متعهدانه نسبت به آن بی تفاوت نماند.

وی اضافه کرد: در نسیمی که با عنوان بیداری اسلامی در کشورهای منطقه وزیدن گرفت ورود یک شاعر دلسوز و با معرفت و خلق اثری مملو از معنا و معرفت، ذهن مخاطب را به تفکر وا می‌دارد.

دکتر قاسم انصاری نیز در ادامه این مراسم با اشاره به جایگاه شعر در اسلام و آرای مخالف و موافق در این زمینه گفت: پیامبر اکرم(ص)هیچ مخالفتی با شعر نداشتند و نهج البلاغه حضرت علی(ع)نیز نمونه بارز فصاحت و بلاغت و دارای جایگاه بالایی است.
 
وی افزود: استان قزوین در کنار جایگاهی که در پایتختی خوشنویسی ایران دارد، همچنین در شعر نیز ارزش و اهمیت ویژه ای داشته و افتخارات ارزشمندی در این حوزه دارد.

انصاری درباره سعید عاشقی گفت: وی به درستی با جوهر شعر آشنا و نسبت به آن متعهد است،اشعار زیادی از سوی شاعران سروده شده اما آنچه یک شعر را از شعر دیگر و شاعری را از شعرای دیگر متمایز می کند همین روحیه تعهد است.

در پایان این مراسم با حضور؛ دکتر قاسم انصاری، مجید سعد آبادی و علی هوشمند ضمن تقدیر از سعید عاشقی از این مجموعه شعر رونمایی به عمل آمد.

کتاب "این سرزمین امین ندارد" سروده سعید عاشقی از شعرا و منتقدان ادبی قزوین است که با رویکرد مقاومت و پایداری سروده شده است.

این کتاب شامل 33قطعه شعر و 79صفحه در 1000نسخه توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان