۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین وکیل مدافع شیطان/ مصدق اشتباه کرد، آمریکا دوست ما بود!
کد خبر: ۲۱۷۰۴۳ نویسنده: شیدا یاوری تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۹/۱ ساعت: ۹:۵۷ ↗ لینک کوتاه

به بهانه حضور صادق زیباکلام در دانشگاه آزاد قزوین؛

وکیل مدافع شیطان/ مصدق اشتباه کرد، آمریکا دوست ما بود!

با توجه به جنس استدلال‌های صادق زیباکلام که از نوع نفی بدیهات است مصداق آن مثل معروف است که کسی که خوابیده را می‌شود بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده است نه.

وکیل مدافع شیطان/ مصدق اشتباه کرد، آمریکا دوست ما بود!
صبح قزوین ؛____ شیدا یاوری.

احتمالا شما هم تصاویر بامزه فرار صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران برای پا نگذاشتن روی پرچم آمریکا را دیده باشید. یا سخنرانی‌های ساختار شکنانه که معمولا خطوط قرمز رایج در آنها رعایت نمی‌شود.

زیباکلام که اصول جذابیت را به خوبی می‌شناسد و امروز داعیه دار ارتباط با آمریکا شناخته شده است.

مصدق اشتباه کرد، آمریکا دوست ما بود

صادق زیبا کلام در مصاحبه ای در خصوص پیشینه آمریکا دوستی ایرانی‌ها عنوان می‌کند « این دید مثبت و غیرخصمانه نسبت به امریکا کما بیش تا اواخر دهه 20 خورشیدی و جریان ملی شدن نفت و نهایتا تا قبل از سقوط حکومت ملی دکتر مصدق وجود داشت.» و با نقد دکتر مصدق مدعی می‌شود که تعلل و بی تدبیری او باعث شد کودتا 28 مرداد رقم بخورد. کودتایی که باعث شد چهره آمریکا نزد مردم ایران از دوست تبدیل به دشمن شود.

همان طور که از صحبت‌های دکتر زیبا کلام مشاهد می‌شود در تحلیلی بسیار ساده علت آغاز نفرت مقصر آن یعنی دکتر مصدق مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

جالب است بدانیم کودتای ۲۸ مرداد که آمریکایی‌ها از آن با نام عملیات آژاکس یاد می‌کنند با طرح و حمایت مالی و اجرائی سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و همراهی ارتش شاهنشاهی ایران، بر ضدّ دولت محمد مصدق در مرداد ۱۳۳۲ صورت گرفت.

و جالب تر اینکه در شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، آرشیو امنیت ملی آمریکا اسنادی را منتشر کرد که ضمن نشان دادن نقش سازمان سیا در هدایت این عملیات این موضع را بخشی از فعالیت های سیاست خارجی آمریکا به حساب آورده است.

اما گویا این استاد دانشگاه تاریخ را هم به روایت خود عرضه می‌دارد و هنوز نامه تاریخی مصدق به آیزنهاور را مطالعه نکرده است که نخست وزیر ایران در آن نامه چه نرم و دوستانه به رئیس جمهور آمریکا نوشته است:

«ملت ایران امیدوار است که با کمک و مساعدت حکومت آمریکا موانع به‌وجود آمده در کار فروش نفت ایران برطرف گردیده و چنانچه حکومت آمریکا قادر نیست چنین موانعی را مرتفع سازد، می‌تواند کمک‌های اقتصادی را در اختیار ایران قرار دهد تا این کشور بتواند سایر منابع طبیعی خود را مورد بهره‌برداری قرار دهد. ایران، سوای نفت، منابع طبیعی دیگری نیز دارد که بهره‌برداری از آن‌ها به حل مشکلات آن کمک می‌نماید، لکن تحقق این منظور بدون کمک اقتصادی خارجی مقدور نیست. در خاتمه، توجه مساعد و مثبت آن جناب را به وضعیت خطرناک کنونی ایران جلب نموده و اطمینان دارم که جنابعالی نسبت به کلیه نکات این پیام توجه لازم مبذول خواهید داشت.»

البته جواب اعتماد و ارادت مصدق چیزی جز کودتا با چمدان‌های پر از پول آمریکا نبود چون منافع آن روز آمریکا این مساله را ایجاب می کرد.

طبس تجاوز کوچکی بیش نبود
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در اظهار نظر طنز گونه دیگری در پی توجیه فرود هواپیماهای آمریکا که در صحرای طبس به تیر غیب گرفتار آمدن می‌پردازد:

«مثلا در تقویم به سالروز ماجرای طبس در سال 1359 به عنوان سالروز حمله نظامی امریکا به طبس یاد شده است. در صورتی که وقتی مقایسه می‌کنیم میان حمله نظامی امریکا به افغانستان و یا عراق آنگاه روشن می‌شود که مگر ممکن است بتوانیم به ورود و تجاوز دو فروند هواپیمای باربری و چند هلیکوپتر به ایران را حمله نظامی بنامیم؟»

با توجه به اینکه جنس استدلال‌های صادق زیباکلام از نوع نفی بدیهات است مصداق آن مثل معروف است که کسی که خوابیده را می‌شود بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده است نه.

صادق زیبا کلا به عنوان سخنرانی که عملا از کسوت یک استاد دانشگاه به پاپ استار سیاسی تبدیل شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان