۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین کتابداران خود را در مقابل چالش‌های فرهنگی مسئول بدانند
کد خبر: ۲۱۶۷۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۹ ساعت: ۸:۱۲ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین:

کتابداران خود را در مقابل چالش‌های فرهنگی مسئول بدانند

استاندار قزوین خطاب به فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: نقش خود را برجسته و مهم بدانید زیرا یکی از مشاغل اثربخش را برعهده دارید بنابراین خود را در مقابل حوزه فرهنگی جامعه، نابسامانی‌ها و چالش‌های فرهنگی مسئول بدانید.

کتابداران خود را در مقابل چالش‌های فرهنگی مسئول بدانند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر  صبح قزوین ، فریدون همتی، استاندار قزوین شب گذشته(سه شنبه) در جلسه انجمن کتابخانه‌های استان که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کتاب بهترین وسیله انتقال میراث ادبی از نسلی به نسل دیگر است و به عنوان گنجینه ارزشمند باقی می‌ماند.
وی با اشاره به اهمیت نقش کتابداران در ترویج فرهنگ مطالعه افزود: کتابداری یک علم بوده و در واقع هنر نگهداری، صیانت، ایجاد انگیزه در میان آحاد جامعه، طراحی برای ترغیب افراد برای بهره‌گیری از متون کتاب‌ها، رهنمودها، تجربه‌ها، علم و دانشی است که حاصل تلاش بشر در طول تاریخ می‌باشد.
استاندار قزوین با بیان اینکه کتاب، پشتوانه شکوفایی و حرکت فرهنگی جامعه است، خاطرنشان کرد: با استفاده از کتاب و محتوای غنی کتاب‌ها، فرهنگ جامعه ارتقاء یافته و شکوفایی فرهنگی ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی و فرهنگی در جبهه فرهنگی بر عهده مجموعه کسانی است که در حوزه کتاب و کتابداری ایفای نقش می‌کنند.

کتابداران نقش اثربخشی در توسعه فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب دارند
همتی عنوان کرد: کتابداران نقشی سازنده و اثربخش در توسعه و شکوفایی فرهنگی و همچنین حفاظت از آداب و فرهنگ جامعه و مقابله و پیشگیری از تهاجم فرهنگ غرب دارند.
وی در ادامه اضافه کرد: در عصر کنونی تکنولوژی که امروز در دسترس آحاد جامعه است شرایط را بسیار دگرگون کرده زیرا در کنار داشتن جنبه مثبت، دارای جنبه منفی‌ای نیز می‌باشد که باید از جنبه‌های مثبت آن به صورت هدفمند در جهت حفظ و صیانت از فرهنگ ایرانی و اسلامی و همچنین در مسیر توسعه فرهنگی استفاده کنیم.
استاندار قزوین بیان کرد: در کنار مطالب هجو و غیرقابل استفاده یا مضر در شبکه‌های مجازی، مباحث خوبی نیز در بخش‌های مختلف مشاهده می‌شود که می‌توان در فرصت‌های کوتاه به دست آمده در طول روز، آنها را مطالعه کرد.
همتی خاطرنشان کرد: کتابداران خلاصه کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اند در شبکه‌های اجتماعی در قالب پیام‌های کوتاه نشر دهند چراکه ممکن است دیگران فرصتی برای مطالعه کتاب از ابتدا تا انتها نداشته باشند بنابراین این امر موجب می‌شود تا اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیار جامعه قرار دهیم.
وی با اشاره به تاثیر رشد فرهنگی در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: کشور ایران دارای تمدن کهن و فرهنگ غنی اسلامی است از این رو لازم است تا با شناخت درست نسبت به مسائل جامعه از همه ابزارها و امکانات در راستای اعتلای فرهنگ استفاده کنیم.
استاندار قزوین در ادامه خطاب به فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: نقش خود را برجسته و مهم بدانید زیرا یکی از مشاغل و ماموریت‌های اثربخش اجتماعی را برعهده دارید بنابراین خود را در مقابل حوزه فرهنگی جامعه، نابسامانی‌ها و چالش‌های فرهنگی همچنین تاثیر تهاجم فرهنگی غرب مسئول بدانید.
وی در پایان تصریح کرد: تهاجم فرهنگی غرب با هدفی که برای تسلط فرهنگی بر جامعه ما داشته هرگز موفق نبوده که جای بسی مباهات و افتخار دارد زیرا با توجه به غنای فرهنگی، همین قدرت مقابله و ایستادگی و برتری بر فرهنگ تهاجمی دیگران از ویژگی‌های فرهنگی کشور ماست.
انتهای پیام/7003



دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان