۰۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ پنجشنبه

صبح قزوین پرورش قارچ را از زيرزمين خانه‌ام شروع كردم/ بارها در توليد كمپوست شكست خوردم
کد خبر: ۲۱۶۶۶۳ نویسنده: داوود علي تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۷ ساعت: ۸:۵۴ ↗ لینک کوتاه

کارآفرین قزوینی:

پرورش قارچ را از زيرزمين خانه‌ام شروع كردم/ بارها در توليد كمپوست شكست خوردم

با حضور در كلاس‌هاي آموزشي توليد قارچ بسيج سازندگي به اين كار علاقه مند شدم و در ابتدا در زيرزمين خانه خود به ساخت كمپوست پرداختم و بارها در توليد كمپوست شكست خوردم، این صحبت‌های یک کارآفرین قزوینی است.

پرورش قارچ را از زيرزمين خانه‌ام شروع كردم/ بارها در توليد كمپوست شكست خوردم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ داود علي ياري يكي از کارآفرینان حوزه اقتصاد مقاومتي در شهر سگزآباد استان قزوين است که در حوزه پرورش قارچ فعالیت می‌کند.

وی مهمترين عامل موفقيت خود را در حوزه خودكفايي، اجراي طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي بسيج مي‌داند و مي‌گويد: لازم است كه با وجود تحريم‌هاي ظالمانه غرب و حكومت‌هاي استكبارطلب با اهميت به پروژه‌هاي داخلي رونق اقتصادي خانواده و كشور خود را افزايش دهيم.

داوود علي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از نحوه ايجاد علاقه مندي خود به توليد و پرورش قارچ اظهار کرد: شرايط فعلي منطقه ايجاب مي‌كند با وجود كم بودن ميزان كار دولتي و استخدامي‌هاي موجود، هر جوان با استفاده از ظرفيت‌هاي محل زندگي خود درآمدزايي براي منطقه خود ايجاد و در حد توان خود به تحقق اقتصاد مقاومتي كمك كند.

وی در ادامه افزود: با حضور در كلاس‌هاي آموزشي بسيج سازندگي در خصوص توليد قارچ به اين كار علاقه مند شدم و در ابتدا در زيرزمين خانه خود به ساخت كمپوست پرداختم كه يكي از سخت‌ترين بخش‌هاي توليد قارچ است متاسفانه بارها در توليد كمپوست شكست خوردم.

این کارآفرین قزوینی ادامه داد: پس از چندين ماه تلاش و جمع آوري اطلاعات و تجربه در خصوص پرورش قارچ با همكاري برادر خود شروع به ساخت سوله براي پرورش قارچ كردم و براي خريد تجهيزات از سازمان بسيج سازندگي وام گرفتم و پرورش را آغاز نمودم.

وی گفت: با توجه به اينكه استان قزوين در سال‌هاي اخير خيزش خوبي براي به حركت درآوردن چرخ‌هاي توليد در منطقه را آغاز کرده من نيز تلاش كردم تا سهمي هر چند اندك در اين راه داشته باشم و با كمك بسيج سازندگي و در سايه دريافت تسهيلات حوزه اقتصاد مقاومتي توانستيم اقدام به راه اندازي يك واحد توليد و پرورش قارچ کنیم.

ياري تصريح كرد: در سال اول براي فروش اين محصول به مشكل زيادي برنخورديم، اما سال گذشته با توجه به زيادشدن سوله‌هاي پرورش قارچ در استان قزوين فروش اين محصول بسيار مشكل شد و توانستيم فقط هزينه‌هاي اين سوله را تامين كنيم؛ اما امسال به ياري خداوند متعال فروش اين محصول آسانتر شده و حتي توانستيم محصول خود را به شهرهاي ديگر مانند استان تهران و رشت صادر کنیم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: سه سالن براي پرورش قارچ ساخته ام كه دو سالن آن را تجهيز كردم و به بهره برداري رساندم كه اين دوسالن در مجموع گنجايش 20 تن كمپوست را دارد كه اگر برداشت خوبي بتوانيم از اين كمپوست‌ها داشته باشيم هر سالن 5/2 تن برداشت محصول خواهيم داشت.

وي درباره نحوه توليد طرح خودكفايي خود در حوزه اقتصاد مقاومتي يادآور شد: اين طرح در يك بازه زماني ۶۰ روزه شامل دو مرحله رويشي و زايشي مي‌تواند قارچ توليدي را براي فروش روانه بازار مصرف نمايد.

اين توليد كننده اظهار داشت: به لحاظ اينكه كار توليد و پرورش قارچ يك فضاي ارگانيك است طبيعتاً از محيطي پاك برخوردار است به نحوي كه اگر كسي وارد اين مقوله و بستر توليد شود به جز زحمت و سختي‌هاي كار، روز به روز به آن علاقمندتر خواهد شد.

وي اضافه كرد: ما در فضايي هرچند محدود در قالب دو قطعه با علاقه كار خود را شروع كرديم و تداوم فعاليت اين واحد پرورش قارچ ۳ نفر به طور ثابت و 8 نفر در زمان برداشت محصول مشغول به كار هستند.

این کارآفرین قزوینی بيان كرد: سوددهي اين محصول به عوامل زيادي چون كيفيت قارچ، كيفيت كمپوست و بازار فروش بستگي دارد.

وی در پايان عنوان كرد: مهمترين و اصلي ترين بخش توليد و پرورش قارچ بازار فروش اين محصول است، فردي كه قصد راه اندازي توليد و پرورش اين محصول را دارد بايد در ابتدا بازار فروش محصول را شناسايي كرده و ميزان نياز بازار را بسنجد و بعد توليد خود را شروع كند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان