۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین هشدار "فرماندهان حشد الشعبی" به ارتش ترکیه + تصاویر
کد خبر: ۲۱۶۴۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۰ ساعت: ۱۰:۳۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

هشدار "فرماندهان حشد الشعبی" به ارتش ترکیه + تصاویر

فرماندهان حشد الشعبی به دخالت های ترکیه در امور داخلی عراق واکنش نشان دادند.

هشدار "فرماندهان حشد الشعبی" به ارتش ترکیه + تصاویر
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،ارتش و نیروهای مردمی عراق با موفقیت گام به گام در حال پاکسازی مناطق مختلف از وجود تروریست های داعش هستند. 

اخیرا هم نیروهای عراقی توانسته اند فاصله خود را از منطقه "قیاره" با موصل کاهش دهند و این بدان معناست که تروریست های تکفیری در لاک دفاعی فرورفته اند. 

در روزهای گذشته،  گزارش‌های متعددی از آزادسازی حدود 80 روستا و شهر در حومۀ موصل منتشر شده‏‎ و به گفتۀ ناظران، موفقیت‎ نیروهای عراقی فراتر از حد انتظار بوده‌است.

با وجود این پیروزی ها ؛ اما ترکیه در دو هفته اخیر اصرار عجیبی برای شرکت در عملیات آزاد سازی "موصل" داشته است. نیروهای ارتش ترکیه که هم اکنون در فاصله 15 کیلومتری مرکز استان نینوا و در کمپ "بعشیقه" مستقر هستند تلاش می کنند تا دست کم در فاز دوم عملیات آزاد سازی موصل شرکت کنند. 

هشدار فرماندهان حشد الشعبی به ارتش ترکیه + تصاویر

برخی اظهار نظر های مقامات ارشد ترکیه نیز در این زمینه در روز های اخیر بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه ای داشته است .  مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، تأکید کرد این کشور در صورتی که لازم بداند در عراق مداخله زمینی خواهد کرد.  وی گفت: اگر با تهدید از شمال عراق روبرو شویم از همه شیوه‌ها برای دفاع از امنیت خود از حمله عملیات زمینی استفاده خواهیم کرد.

این موضوع با واکنش مقامات عراقی نیز مواجه شده است.  حیدر العبادی نخست وزیر عراق در واکنش به اصرار مقامات ترکیه برای شرکت در عملیات موصل می گوید:  «اجازه نمی‌دهیم خاک عراق اشغال شود و به مقامات ترکیه گوشزد کرده‌ایم، فکر نکنند برای گردش به عراق آمده‌اند. 

وی همچنین گفت: از همگان می‌خواهم در مقابل تلاش‌های تروریستی برای ایجاد تنش در اوضاع داخلی و هرج‌و‌مرج و آشوب در کشور با احتیاط و هوشیاری برخورد کنند.

اما مسئولین نیروهای مردمی عراق (حشد الشعبی) نیز درباره شرکت ترکیه در عملیات آزاد سازی موصل هشدار داده اند. 

"هادی العامری"  دبیرکل سازمان بدر با اعلام مخالفت با هرگونه دخالت ترکیه در عراق از آنکارا خواست به حاکمیت کشورش احترام بگذارد. 

هشدار فرماندهان حشد الشعبی به ارتش ترکیه + تصاویر

دبیر کل سازمان بدر عنوان داشت:  بدون شک با هرگونه نقض حاکمیت عراق مخالفیم، و برای حفظ حاکمیت کشورمان می‌جنگیم.وی افزود: ما در راه حفظ حاکمیت، استقلال و عظمت عراق خون دادیم و همچنان جان‌فشانی خواهیم کرد  و به ترکیه و هیچ کشور دیگری اجازه نقض حاکمیت عراق را نخواهیم داد.

"ابو مهدی المهندس" از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «الحشد الشعبی» نیز از حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق بشدت انتقاد کرد.

هشدار فرماندهان حشد الشعبی به ارتش ترکیه + تصاویر

ابومهدی المهندس در واکنش به اظهارات  "مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه که در توجیه حضور نیروهای کشورش در شمال عراق گفته بود "ارتش ترکیه با هدف آموزش نیروهای محلی در برابر داعش در عراق حضور دارد"، هشدار داد که «نیروهای بسیج مردمی با نیروهای ترکیه‌ای همانند اشغالگران و متجاوزان برخورد خواهند کرد.

این فرمانده عراق همچنین تأکید کرد که تصمیم اخیر پارلمان ترکیه در رابطه با تمدید حضور نیروهای این کشور در خارج از مرزهای خود، «دخالت آشکار و نقض حاکمیت ملی عراق است».

در مجموع مقامات لشکری و کشوری عراقی معتقدند که نیازی به حضور ارتش ترکیه در عملیات آزاد سازی "موصل" نیست. همچنین فرماندهان حشد الشعبی دخالت های اخیر ترکیه را نقض حاکمیت ملی این کشور می دانند و در صورت ادامه این رویه به "آنکارا" هشدار داده اند که با متجاوزان برخورد خواهند  کرد. 


انتهای پیام/ 1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان