۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مذاکره اقتصادی یک توهم است/ تنها اثر ملموس برجام فروش بیشتر نفت خام بود
کد خبر: ۲۱۶۰۸۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۵ ساعت: ۱۴:۴۳ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اقتصادی:

مذاکره اقتصادی یک توهم است/ تنها اثر ملموس برجام فروش بیشتر نفت خام بود

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: برجام فقط یک اثر ملموس بر کشور داشته است آن هم فروش بیشتر نفت خام است که موجب ذخیره شدن ثروت کشور در غرب و وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت می‌شود، چراکه اقتصاد مذاکراتی یک توهم بوده و با مذاکره با غرب چیز قابل توجهی به دست نمی‌آید.

مذاکره اقتصادی یک توهم است/ تنها اثر ملموس برجام فروش بیشتر نفت خام بود
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، حجت الله عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ظهر امروز(یکشنبه) در همایش اقتصاد مقاومتی و جایگاه قدرت بین المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی  اظهار کرد: هم اکنون در جهان و در کشور درشرایط جنگ اقتصادی قرار داریم که وابسته به ابعاد داخلی و خارجی از کشور است.
وی با بیان اینکه راه حل جنگ اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران اقتصاد مقاومتی است، گفت: متاسفانه یک تفکری در کشور از 5 سال پیش در کشور به وجود آمده است که اقتصاد مقاومتی را نفی می‌کند و راه‌حل را در خارج کشور دنبال می‌کند.  
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه اضافه کرد: اقتصاد مذاکراتی به عنوان رقیب اقتصاد مقاومتی مطرح شده است و مفهموم آن را در عملکردها می‌توان درک کرد، با این مضمون که نیازی به الگوی جدیدی نیست و میتوان با مذاکره مشکلات اقتصادی را حل کرد.
عبدالملکی با اشاره به مذاکره اقتصادی تشریح کرد: نظریه مذاکره اقتصادی بر مبنای دو نظریه غلط مطرح شده است، همه‌ی مشکلات کشور ناشی از تحریم‌های خارجی است در صورتی که کمتر از 20 درصد از مشکلات کشور به تحریم‌ها مرتبط است و بیش از 80 درصد از مشکلات منشا داخلی دارد.
وی در ادامه افزود: حتی رئیس جمهور کشور نیز که معتقدد بودند حتی آب و نان مردم به تحریم‌ها وابسته است، اما بعد از اجرایی شدن برجام در مصاحبه تلویزیونی گفتند که 60 درصد از مشکلات کشور به تحریم‌ها ارتباطی ندارد.

فروش بیشتر نفت خام به ضرر ایران است
این مسئول با اشاره به نظریه دوم مذاکره اقتصادی بیان کرد: این نظریه معتقد است که 20 درصد از تحریم‌های کشور با مذاکره حل خواهد شد، کشور باید برای این 20 درصد برنامه داشته باشد اما این برنامه قطعا مذاکره نیست چراکه ما تجربه 3 ساله برجام را با تلاش‌ها و مجاهدات‌های شبانه روزی داشته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه نظریه دوم مذاکره اقتصادی فروش نفت خام کشور است، اضافه کرد: برجام فقط یک اثر ملموس بر کشور داشته است آن هم فروش بیشتر نفت خام است که موجب ذخیره شدن ثروت کشور در غرب و وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت می‌شود و این موضوع به ضرر جامعه است چراکه اقتصاد مذاکراتی یک توهم بوده و با مذاکره با غرب چیز قابل توجهی به دست نمی‌آید و مسئله اصلی اقتصاد مقاومتی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه فروش بیشتر نفت خام به ضرر کشور است، ابراز کرد: مذاکره اقتصادی یک توهم است و هیچ مسلئه‌ای را نمی‌توانیم با مذاکره غرب حل کنیم و پرسشی که این روزها از طرف تمامی اقشار مطرح می‌شود اینست که چرا اقتصاد مقاومتی عملی نمی‌شود؟ چون دولت هجمه مذاکره اقتصادی را از سر اقتصاد مقاومتی برنمی‌دارد.
عبدالملکی در پایان با اشاره به نظر سنجی اخیر صداوسیما در مورد برجام از مردم عنوان کرد: در این نظر سنجی 70 درصد مردم به برجام امید داشتند و تا زمانی که این طرز تفکر در جامعه وجود داشته باشد، اقتصاد مقاومتی در جامعه عملی نخواهد شد. 
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان