۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین عملکرد بانک ‌مرکزی ضدتولید و فسادآور است/ چرا دولت، مرگ را فقط برای بخش خصوصی می‎خواهد
کد خبر: ۲۱۴۴۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۷ ساعت: ۱۲:۱ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آریان‎ فولاد بوئین زهرا:

عملکرد بانک ‌مرکزی ضدتولید و فسادآور است/ چرا دولت، مرگ را فقط برای بخش خصوصی می‎خواهد

مدیرعامل آریان‎ فولاد درباره سخنان مشاور رئیس‌ جمهور که مطرح کرده انسان اشرف مخلوقات است و روزی می‌‎میرد و تولید هم به همین سرنوشت دچار می ‌شود، گفت: چرا مسئولان، مرگ را فقط برای بخش خصوصی می‎ خواهند و همواره مانع ‎از سقوط شرکت‎ های دولتی می‌ شوند.

عملکرد بانک ‌مرکزی ضدتولید و فسادآور است/ چرا دولت، مرگ را فقط برای بخش خصوصی می‎خواهد
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، بهمن قاسمی، مدیرعامل شرکت آریان‌فولاد با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در نحوه ارائه وام به تولیدکنندگان، بانک مرکزی را مسئول انحرافات در بانک‌ها دانست و تصریح‌ کرد: معلوم نیست بانک مرکزی به چه‎ دلیلی علیرغم وظیفه قانونی خود، انتشار فهرست وام ‎گیرندگان و نرخ بهره و زمان دریافت آن را اعلام ‎نمی‌کند و عملاً ضمن دامن ‎زدن عالمانه به فساد گسترده در موضوع وام‎‌ها به شعور ملت نیز بی‎ احترامی می‎کند.
قاسمی افزود: بانک مرکزی با کلی‎ گویی غیرقابل استناد اعلام می‌‎کند که مبلغ 417 هزار میلیارد تومان در سال 94 وام داده ‌و سه ماهه اول سال نیز 44 درصد رشد داشته‎ است.
وی ادامه داد: در حالی‎ که مطابق قانون موظف‌ است دریافت‎ کنندگان وام را تا ریال آخر مشخص و اعلام عمومی نماید، لذا وقتی اعلام نمی‎‌کند به معنای آن است که از اساس به حقوق ملت اعتقاد ندارد و نهایتاً این ملت است که باید هزینه‎ انحراف و عدم تمکین به قانون آقای سیف را با تورم افسارگسیخته و به قیمت بیکاری و معضلات اجتماعی و فقیرتر شدن مردم بپردازد.

عملکرد بانک ‌مرکزی امروز ضدتولید و فساد آور شده است

مدیرعامل آریان‌ فولاد گفت: امروز عموم سرمایه‎ گذاران با بهره بانکی 30 درصد سرمایه ‎گذاری کرده ‎اند، این به معنای آن ‎است‎ که کالای ما 30 درصد گران ‎تر از مشابه خارجی است، آن‎ گاه ادعا می‎‌کنند که چین سنگ‎ آهن از ما می‌‎خرد و محصول ارزان ‎تر تولید و به خود ما می‎‌فروشد؛ طبیعی است که باید هم ‎چنین حالتی باشد.
وی افزود: با توجه به نرخ بهره و سرمایه ‎گذاری بالای بانکی زمانی که نرخ تعرفه هر کالایی پایین‎ تر از 30 درصد باشد، یعنی به واردکننده و تبعه کشور مبدأ ما یارانه تولید و تجارت از جیب مردم پرداخت می‌‌شود، لذا تعرفه 30 درصد به نظر ما تقریباً معادل صفر بقیه دنیا است.
این مسئول از فروش محصول با قیمت پایین توسط شرکت ‌های بزرگ دولتی نیز انتقاد کرد و آن ‎را نوعی استفاده از رانت دانست و ابراز کرد: شرکت‎‌های دولتی، عمدتاً "تولیدمحورند" و نه "سودمحور" و اکثراً افتخارشان این‌ است که بیش‎ تر از برنامه، تولید کرده‎‌اند.

قاسمی با انتقاد از یک شرکت بزرگ دولتی به‎عنوان امانت ‎دار مردم که سعی در تولید ریل دارد، گفت: امروز در حالی‎ که شرکت‎‌های بخش خصوصی مانند آریان ‎فولاد توان تولید ریل را دارند، آن شرکت دولتی از محل بیت‎ المال بالغ ‎بر 100 میلیارد تومان هزینه‎ می‎‌کند تا ریل تولید کند، آیا این‌ کار اقتصادی است و آیا این ‎کار هدر دادن پول مردم نیست.
مدیرعامل آریان‎ فولاد سخنان مشاور رئیس‌ جمهوری درباره اینکه انسان اشرف مخلوقات است و روزی می‌میرد و تولید هم به همین سرنوشت دچار می‌‎شود، گفت: چرا مسئولان، مرگ را فقط برای بخش خصوصی می‎‌خواهند و همواره مانع ‎از سقوط شرکت‎‌های دولتی می‌‌شوند.
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با انتقاد از عملکرد برخی از اعضا هیأت‎ مدیره انجمن که با بخشی‎ نگری درصدد حل مشکلات برخی از اعضا و نه صنعت فولاد هستند، تأکید کرد: اساس و فلسفه وجودی انجمن، جلوگیری از این ‎گونه رفتارها و کمک به حل مشکلات تولیدکنندگان بخش خصوصی است و لذا ما امیدواریم که اعضا هیأت‌ مدیره با هم ‎فکری دیگر اعضا درصدد کمک به کل جامعه و به ‎خصوص صنعت فولاد باشند.
وی افزود: برخی از افراد نسبت به واردات و دپوی یک محصول اقدام و پس‌ از گذشت مدت کوتاه با افزایش تعرفه، محصولات یادشده را وارد بازار می‌کنند که سود زیادی نصیب واردکننده و ضربه مهلکی به تولیدکننده وارد می‌شود؛ جالب آن‎ که هیچ سازمان نظارتی هم توجه به این‎ گونه مسائل نمی‌‌کند.

قاسمی هم ‎چنین از قیمت ‎سازی در بورس کالا که طی آن برخی از تولیدکنندگان، محصولاتی حتی با کیفیت کمتر و یا در خوش‌ بینانه‌ ترین حالت کیفیت برابر را بالاتر از محصولات آریان ‎فولاد به سازمان‌‌ها و ارگان‌‌های دولتی می‌‌فروشند نیز انتقاد ‌کرد و خواستار جلوگیری از وقوع چنین حرکاتی در بورس کالا شد.
مدیرعامل آریان‌ فولاد در ادامه پیشنهاداتی به مسئولان با هدف حل مشکلات موجود ارائه کرد که عبارتند از:
1-تعرفه واردات حداقل 30 درصد تعیین شود.
2-از واردات، حداقل 10 درصد مالیات علی‎ الحساب غیرقابل برگشت زمان ترخیص دریافت شود.
3-نرخ ارز به قیمت واقعی یکسان‎ سازی شده و از تاراج ارز ملت که با فروش سرمایه نسل‌ های آینده به ‎دست می ‎آید جلوگیری شود.
4-تمام قیمت‌‌های یارانه‌‌ای حذف شده و از گروه‌ های نیازمند به‌ صورت واضح و مشخص و بررسی شده حمایت و پشتیبانی شود.
5-قوانین کشوری موفق و مشخص را از نظر اقتصادی با حذف ایرادها الگو قرار دهیم.
6-از مدیران ناموفق اقتصادی بازخواست به ‎عمل آید.
7-در رابطه با تولید، باید کلمه حمایت تعریف شود و اجازه ندهیم از این کلمه برای تحقیر تولیدکننده (کشاورزی صنعتی) استفاده شود.
8-یکی از مهم‎ترین خطاهای محاسباتی ما در رابطه با تولید و مقایسه آن با خارج عدم محاسبه هزینه بهره بیش‌ از 30 درصد در ایران است.
9-تنها وظیفه ‎ای که به بهترین‎ شکل‌ ممکن، دولت انجام می‎ دهد رصد کردن سود تولیدکنندگان کشاورزی و صنعتی‌ است که کافی‌ است مثلا هندوانه ‎کار یا باغدار یا فولادکار احتمال سود برایشان برآورد شود. بلافاصله از اقصی‌ نقاط دنیا به هرقیمتی واردات انجام می‌ شود تا امکان خشک شدن اشک تولیدکننده از بین برود.
انتهای پیام/3009

منبع: سایت دولت بهار

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان