۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین نقش دولت در حمایت از برنج ایرانی چیست؟/ ورشکستی در انتظار برنج‌کاران
کد خبر: ۲۱۴۴۳۷ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۷ ساعت: ۱۰:۶ ↗ لینک کوتاه

عبور برنج هندی از شالیزارهای ایرانی؛

نقش دولت در حمایت از برنج ایرانی چیست؟/ ورشکستی در انتظار برنج‌کاران

آیا مسئولان نمی‌توانند به جای ۴۰ کیلو برنج هندی ۱۰ کیلو برنج ایرانی در سبد کالای کارکنان دولت قرار دهند تا هم تولیدکننده داخلی تشویق شود و هم خانواده ایرانی برنج مرغوب داخلی را مصرف کند؟

نقش دولت در حمایت از برنج ایرانی چیست؟/ ورشکستی در انتظار برنج‌کاران
صبح قزوین ؛___ محمدرضا ذاکر.

در حوزه عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی لازم است هر دستگاه و ارگان اعم از دولتی و خصوصی قسمتی از کار را به عهده بگیرد و در این حرکت عظیم، حیاتی و سرنوشت ساز اقتصادی کشور سهمی داشته باشند.
توجه به ظرفیت‌های داخلی و افزایش سهم صادرات و سعی در کاهش واردات اجناسی که مشابه داخلی آن در کشورمان تولید می‌شود از جمله اقداماتی است که انتظار می‌رود مسئولین کشوری و استانی به آن پایبند باشند.
یکی از کالاهای استراتژیک برنج است که جزء لاینفک سبد غذایی خانواده‌های ایرانی است و به صورت روزانه به مصرف خانوارها می‌رسد؛ اما معضلی به‌‌نام برنج هندی گریبان صنعت برنج مرغوب ایرانی را گرفته است وبه وفور در بازار داخلی یافت می‌شود.
در سبد کالایی که به بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها به کارمندان و اقشار مختلف مردم می‌دهند شاهد حضور پررنگ برنج هندی هستیم؛ البته در این میان برخی از ارگان‌های دولتی هم هستند که مقدار برنج کمتری به کارکنان خود می‌دهند اما از نوع برنج مرغوب ایرانی.
شاید در نظر اول فکر کنیم که چون از مدت‌های قبل مقدار زیادی برنج به کشورمان وارد شده مسئولان ذیربط دلسوز ناگزیرند که این برنج‌های نامرغوب خارجی با ملیت‌های گوناگون را که اصلاً معلوم نیست واقعا برنج هستند یا نه! به دست مصرف کنندگان برسانند و سپس به سراغ تقویت اقتصاد داخلی بروند و با خرید برنج مرغوب ایرانی دست یاری به سمت برنج‌کاران زحمت کش شمال کشورمان دراز کنند.
پاسخ این ابهام خیلی مشکل نیست! تنها کافی است تا مشخصات تجاری و تاریخ تولید و مصرف درج شده روی کیسه‌های برنج هندی را مرور کنیم: برنج هندی تولید شده به سفارش شرکت ایرانی…. . تاریخ تولید ۱۳۹۵…

بد نیست یادی هم بکنیم از اولین و آخرین سبدکالای دولت که وزیر محترم برای توجیه قراردادن برنج هندی در سبدکالای اقتصاد مقاومتی؛ فقدان کیسه های ۱۰کیلوگرمی برنج ایرانی را بهانه کردند و گفت؛ چون بسته بندی برنج‌های ایرانی ۵۰ کیلویی بود و ما به بسته‌بندی‌های ۵ و ۱۰ کیلویی نیاز داشتیم، مجبور شدیم برنج‌هایی با وزن مورد نیاز از خارج کشور وارد کنیم.
و حالا هم می‌بینیم برای جمعیت عظیمی از کارکنان ارگان‌های مختلف دولتی و نظامی و… برنج هندی سفارش داده می‌شود.
اما نکته قابل تامل اینجاست که بسیاری از مردم برنج‌هایی که به اجبار در سبد اقلام مصرفیشان قرار گرفته را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند و یک چهارم همان مقدار را برنج مرغوب ایرانی می‌خرند.
سوال اینجاست که آیا مسئولان این امر نمی‌دانند که می‌توانند به جای ۴۰ کیلو برنج هندی ۱۰ کیلو برنج ایرانی در سبد کالای کارکنان دولت قرار دهند تا هم تولیدکننده داخلی تشویق شود و هم خانواده ایرانی برنج مرغوب داخلی را مصرف کند؟
سوال دیگر اینکه آیا شعاردهندگان عزیزی که واژه اقتصاد مقاومتی فقط لقلقه زبانشان است و در عمل هنوز چیزی از آنها ندیده‌ایم و احتمالا هم نخواهیم دید، نمی‌توانند در قالب وام‌هایی به برنج کاران زحمت‌کش کشورمان کمک کنند تا بتوانند محصولات خود را در بسته بندی‌هایی متنوع و با قیمت کمتر روانه بازار کنند و با این کار از ورشکستگی آنها هم جلوگیری کنند؟

شاید در این حوزه هم مانند حوزه‌های دیگر دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که سودهای کلانی از این واردات گسترده برنج می‌برند و شاید هم دلالان بازار برنج، به گردن مسئولین ما دین دارند.
انتهای پیام/3009

منبع: شهر مینو

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان