۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین شبکه‌های اجتماعی بسیار مخرب‌تر از شبکه‌های ماهواره‌ای
کد خبر: ۲۱۲۹۹۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۱ ساعت: ۶:۴۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد

شبکه‌های اجتماعی بسیار مخرب‌تر از شبکه‌های ماهواره‌ای

حجت الاسلام زهرایی بیان کرد: ارتباط مخاطبان در شبکه‌های ماهواره‌ای منفعل و یک طرفه است در حالی‌که روابط در شبکه‌های مجازی به صورت دو سویه و فعال است که آثار مخرب‌تری به همراه دارد.

شبکه‌های اجتماعی بسیار مخرب‌تر از شبکه‌های ماهواره‌ای
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ، طلاق پدیده شومی است که ضمن بر هم زدن تعادل روانی و عاطفی افراد خانواده، موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
معضل طلاق در حوزه آسیب‌های اجتماعی تا زمانی که بصورت فردی و متعارف در محدوده معینی وجود داشته باشد، یک پدیده اجتماعی عنوان نمی‌گردد اما زمانی که این پدیده از حالت متعارف خارج گردد و دارای فراوانی در یک جامعه گردد به عنوان یک آفت و یا بلای اجتماعی مطرح می‌شود.
از آنجا که سرعت انتقال فرهنگ با سرعت انتقال تکنولوژی یکسان نیست نسل‌هایی که در معرض این تحول اجتماعی قرار می‌گیرند، نمی‌توانند معیارهای همه پسندی برای ارزش‌ها داشته باشند و این باعث ایجاد کشمکش و نابسامانی در نظام خانواده می‌شود.

حجت‌الاسلام جواد زهرایی کارشناس مسائل خانواده با اشاره به علل رایج طلاق در جوامع امروزی اظهار کرد: حدود ۸۰ عامل در وقوع طلاق نقش دارند که در این بین برخی مشهود و پررنگ‌تر هستند.
وی با توجه به میزان فراوانی عوامل طلاق، آن‌ها را در سه سطح کلان، میانه و خرد طبقه‌بندی کرده و اذعان داشت: عللی مانند مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را می‌توان از مشکلات اصلی در این مسئله دانست.
کارشناس مسائل خانواده افزود: مدرنیته شدن، بزهکاری‌های اجتماعی همسران، اعتیاد زوجین، روابط نامشروع و قمار از ناهنجاری‌های اجتماعی است که در جامعه کنونی به چشم می‌خورد.
زهرایی با تاکید بر اینکه تغییر ذائقه از مصادیق بارز مدرنیته شدن است، عنوان کرد: نوع آشنایی و خواستگاری‌های جدید (عموما در غالب دوستی‌های پیش از ازدواج) و کم‌رنگ شدن مداخلات مثبت خانواده‌ها پیش از ازدواج نقش مهمی در وقوع طلاق‌ دارد.
کارشناس مسائل خانواده با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی در ازدواج‌های دانشجویی، گفت: چنین ازدواج‌هایی علی رغم محاسنی که دارد اما در کنار آن اختلافات آداب و رسومی، بعد مکانی و دخالت‌های منفی خانواده‌ها زمینه ساز اتفاقات ناخوشایند در زندگی بسیاری از زوجین می‌شود.
وی با بیان اینکه در برخی ازموارد، اشتغال بانوان در کار خارج از خانه و عدم توجه به مسائل مربوط به منزل موجب غفلت از امورات زندگی می‌شود، تصریح کرد: اشتغال و استقلال مالی بانوان موجب ناسازگاری و مشکلاتی شده که باید به طور جدی بررسی شود.

اهمیت توجه به هم خوانی دختران و پسران پیش از ازدواج
زهرایی در خصوص تاثیر اختلافات مذهبی در زندگی زناشویی ابراز کرد: عدم پایبندی به مسائل اخلاقی، تفاوت‌های عقیدتی، خواستگاری‌های غیررسمی آثار نامطلوبی در زندگی افراد خواهد داشت.
وی با تاکید بر یکسان بودن سطوح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زوجین عنوان کرد: بی‌توجهی به اختلافات اخلاقی، مذهبی و اجتماعی‌ و عدم هم خوانی طرفین پیش از ازدواج قطعا زندگی زوجین را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند.
کارشناس مسائل خانواده تشریح کرد: عموما دختران و پسران درازدواج‌های به ظاهر عاشقانه، نسبت به این موضوع دچار مشکل می‌شوند؛ چرا که یا سئوالات کافی نمی‌پرسند یا نقاط ضعف و افتراق را توجیه می‌کنند.

آثار تخریبی شبکه‌های مجازی بیش از ماهواره‌ها‌ است
زهرایی با اشاره به چالش‌هایی که فناوری‌های جدید ایجاد کرده‌اند، گفت: شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای همچون «من و تو» که آشکارا علیه نهاد خانواده‌های ایرانی تشکیل شده‌اند، سعی دارند بسیاری از مسائلی مانند جشن طلاق‌، ارتباط زنان همسردار با نامحرم و روابط نامشروع پیش از ازدواج را عادی جلوه دهند.
وی در ادامه افزود: از همین رو با مساله تنوع طلبی یا دوستی های غیرمتعارف زنان و مردان متاهل با جنس مخالف مواجه هستیم که موجب مشکلات جدی در زمینه افزایش طلاق شده است.
کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: ارتباط مخاطبان در شبکه‌های ماهواره‌ای منفعل و یک طرفه است در حالی که شبکه‌های مجازی ارتباطات به صورت دو سویه و فعال می‌باشد که طبعا می‌تواند آثار مخرب‌تری نیز به همراه داشته باشد.

کسب مهارت زندگی تضمین کننده سلامت آن است
زهرایی با تاکید بر ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج گفت: اغلب خانواده‌ها فرزندان خود را تنها ملزم به تحصیل کرده که موجب دور ماندن آن‌ها از آموزش مهارت‌های لازم شده و داشتن فرصت زندگی خوب را از آن‌ها دریغ می‌کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه در این راستا افراد به چند دسته طبقه بندی می‌شوند، عنوان کرد: برخی بر این تصور هستند که این مهارت‌ها را دارند، برخی نیز از این که باید پیش از ازدواج آموزش ببینند اطلاع نداشته و برخی در برابر این آموزش‌ها مقاومت کرده یا آن را کارآمد نمی‌دانند.
کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه مطالعات در خصوص مهارت‌های پیش از ازدواج بسیار پایین است، ابراز کرد: برخی افراد از طریق شبکه‌های مجازی مطالعات اجمالی در این زمینه دارند در حالی که منابع و صحت نکات آن مشخص نیست.
زهرایی با بیان اینکه عوامل اقتصادی نیز از جمله دلایل جدایی زوجین است، اذعان داشت: مسئله بی کاری، مهریه های سنگین، نبود مسکن، ضعف‌های معیشتی و متاسفانه اختلافات طبقاتی موجود در جامعه نیز از عوامل موثر در این زمینه است.
وی در ادامه اضافه کرد: برخی مقایسه‌ها و چشم و هم چشمی‌ها که بیشتر از جانب خانم‌ها صورت می‌گیرد طلاق‌های عاطفی و نهایتا جدایی را به دنبال خواهد داشت.

سوء تعبیر دخالت والدین به جای مراقبت
کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه والدین نباید دخالت‌های بی‌جای خود را مراقبت و دلسوزی تلقی کنند، عنوان کرد: والدین باید پیش از ازدواج، دقت و هدایت فرزندان برای یک انتخاب مناسب را جدی بگیرند و پس از آن تنها با ریش سفیدی مشکلات ما بین آن‎ها را مرتفع سازند.
زهرایی در ادامه افزود: خانواده‌ها باید بدانند مطرح کردن برخی مسائل کم ارزش پیش از ازدواج، سنگ اندازی‌ها، حمایت‌های یک سویه از فرزند خود و متهم کردن طرفین موجب برهم زدن زندگی فرزندانشان می‌شود.
وی تاکید کرد: مهارت مدیریت کردن مداخلات و روابط بین خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است تا زندگی زناشویی افراد تحت‌شعاع چنین مسائلی قرار نگیرد.
کارشناس مسائل خانواده با بیان دیگر عوامل موثر در افزایش طلاق‌ها عنوان کرد: مشکلات جسمی، ناتوانی‌های جنسی، بیماری‌های صعب‌العلاج و اختلاف سنی زوجین نیز زندگی زناشویی افراد را با مشکلات مواجه می‌کند.
زهرایی تصریح کرد: فاصله سنی افراد غالبا مشکل ساز نیست بلکه عوامل جانبی آن چالش برانگیز خواهند بود به طور مثال بزرگ‌تر بودن خانم از همسر موجب شکسته شدن اقتدار مرد می‌شود که در برخی مواقع ناسازگاری‌هایی را در پی دارد.
وی با اشاره به اینکه اختلاف سنی زیاد، دو دنیای متفاوت را پیش روی زوجین قرار می‌دهد، تشریح کرد: چنین ازدواج‌هایی بهتر است صورت نگیرد اما اگر اتفاق افتاد باید زوجین آستانه درک و تحمل خود را افزایش دهند.
کارشناس مسائل خانواده در خصوص اینکه برخی اختلالات روحی و روانی زمینه ساز جدایی‌ها هستند، گفت: بخشی از عوامل نیز ناشی از اختلالات روحی و روانی است که اغلب افسردگی در بانوان و سوءظن یا پارانوئید در آقایان شایع بوده که قابل درمان هستند.
زهرایی در پایان گفت: البته برخی افراد در مقابل درمان مقاومت می‌کنند و با پرخاشگری یا خشونت‌های فیزیکی که بیشتر آقایان مسبب آن هستند زمینه طلاق را فراهم می‌آورند.
انتهای پیام/3009
منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان