۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین بازگشت به مواضع رهبری و تغییر رویکرد در سیاست‌خارجی تنها گزینه دولت در مقابل بدعهدی‌های غرب است
کد خبر: ۲۰۹۵۷۷ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۵/۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

بازگشت به مواضع رهبری و تغییر رویکرد در سیاست‌خارجی تنها گزینه دولت در مقابل بدعهدی‌های غرب است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: حال که در رابطه با برجام مماشات با غربی‌ها جواب نداده، بازگشت به مواضع رهبری و نصب‌العین قرار دادن عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی به جای دیپلماسی لبخند و التماس تنها گزینه فراروی دولت است.

بازگشت به مواضع رهبری و تغییر رویکرد در سیاست‌خارجی تنها گزینه دولت در مقابل بدعهدی‌های غرب است

سیدمحمد حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگاگروه دانشگاه خبرگزاری صبح قزوین با اشاره با اشاره به بدعهدی‌های غرب و آمریکا در رابطه با برجام، گفت: در خصوص برجام بیانات منصفانه و مشفقانه رهبری فصل‌الخطاب است و افراط، تفریط، اغراق و مبالغه‌گویی در نتایج برجام و آن را آفتاب تابان نامیدن و یا به کلی آن را مضر تلقی کردن صحیح نیست.

وی افزود: آنچه مسلم است علیرغم نادیده گرفته شدن برخی خطوط قرمز در مذاکرات و توافق نهایی، جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خود از جمله کاهش غنی سازی از 20 درصد به حدود 3/5 درصد، کم کردن تعداد سانتریفیوژها و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای در فردو و اراک، بدون وقفه عمل کرده است.

حسینی ادامه داد : از آن طرف طرف غربی در مذاکرات به بهانه‌های واهی پایبند به تعهداتش نیست و هنوز هم پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد نکرده و تحریم‌ها را به طور کامل برنداشته است و از طرفی هم بانک‌های بزرگ با بانک‌های ایرانی کار نمی‌کنند؛ به گونه‌ای که دیگر صدای اعتراض حامیان جدی برجام مثل رئیس مجلس و آقای ولایتی بلند شده که اگر غربی‌ها به این رویه ادامه دهند به شرایط قبلی در غنی سازی برگردیم!

این استاد دانشگاه گفت: رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب از ابتدا بدبینی خود را نسبت به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ابراز داشتند، ولی دولتمردان نگاهی خوش‌بینانه و ساده انگارانه داشتند.

وی افزود: از آغاز دولت یازدهم بیشترین تمرکز و تبلیغ معطوف به اعجاز برجام شد که انگار کلید همه قفل‌ها و گره‌گشای همه کمبودها و مشکلات است و افکار عمومی را به این وسیله همراه خود ساختند تا در مقابل امتیازات فراوانی که می‌دهند و از مواضع عزت آفرین نظام عدول می کنند کسی اعتراض نکند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وقتی که برجام یکسال قبل پس از کش و قوس‌های فراوان نهایی شد شور و شعفی در مردم ایجاد شد و با برنامه ریزی دولتی‌ها عده‌ای با شادی و پایکوبی به خیابان‌ها ریختند که گویی فتح‌الفتوح انجام شده است با دستاوردهای عظیم!

وی افزود: تا کنون نتایج مثبت و آثار اقتصادی شگرف! این رخداد تنها برای دست اندرکاران قابل مشاهده بوده است و مردم کوچه و بازار، بازرگانان و متخصصان از نتایج ملموس و عینی آن در گشایش امور و رونق اقتصادی و رهایی از رکود کمرشکن و بی‌سابقه چیزی عایدشان نشده‌است و تیم مذاکره کننده انگار حرف‌ها و وعده‌های سابق خود را فراموش کرده‌اند و انتظار حداقلی را هم غیرمعقول می‌خوانند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: تیم مذاکره کننده به‌جای فشار به 1+5 برای انجام تعهدات، درصدد توجیه کوتاهی‌ها و تقصیرات طرف مقابل هستند و با بازی با کلمات و تفسیر و تاویل‌های دیپلماتیک می‌کوشند همچنان مردم را امیدوار و طرفدار خود نگه دارند تا در انتخابات سال آینده با رویگردانی گسترده و تاریخی مردم مواجه نشوند.

حسینی در پایان اظهار داشت: به هر حال هر وقت جلوی ضرر گرفته شود بهتر است، حال که مماشات با غربی‌ها جواب نداده است بازگشت به منویات و مواضع مقتدرانه رهبری و نصب‌العین قرار دادن عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی به جای دیپلماسی لبخند و خواهش و التماس از مواضع ضعف تنها گزینه فراروی دولت است که شاید اندکی جبران مافات کند.

انتهای پیام/

منبع: سیاسی فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان