۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تلاش برای عضویت ایران در سازمان fatf در راستای ریل‌گذاری برجام ۲ است
کد خبر: ۲۰۵۱۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۱ ساعت: ۱۲:۳۸ ↗ لینک کوتاه

كارشناس مسائل امنيت ملي:

تلاش برای عضویت ایران در سازمان fatf در راستای ریل‌گذاری برجام ۲ است

پژمان جباری عضویت ایران در سازمان fatf و تلاش برای به نتیجه رسیدن این موضوع را در راستای ریل گذاری برجام ۲ برشمرد.

تلاش برای عضویت ایران در سازمان fatf در راستای ریل‌گذاری برجام ۲ است
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، پژمان پورجباری کارشناس مسائل امنیت ملی و اقتصادی با اشاره به کارگروه سازمان fatf و موضوع پیوستن ایران به آن اظهار کرد: این سازمان در ابتدای دهه ۷۰ شمسی بر مبنای مبارزه با پولشویی ایجاد شد و بعد از ۱۱ سپتامبر وارد حوزه مبارزه از تروریسم و از سال ۲۰۱۲ به سمت مقابله با اشاعه سلاح های کشتار جمعی پیش رفت.
وی ادامه داد: در حقیقت کشورهای قدرتمند این سازمان را شکل داده و آنها برحسب میل و تقاضای ابرقدرت‌ها عمل می‌کنند. یعنی برای تحمیل کنترل خود بر دیگر کشورها و مبری بودن خود از کنترل ها با ابراز ظاهری و قانونی به نام fatf به دنبال اهداف خود هستند.
پورجباری با بیان اینکه خود این کشورها بیشترین دخالت را در مباحث پولشویی دارند، گفت: آنها می‌خواهند تحت این سازمان با معیارها و مکانیسم هایی که وضع می‌کنند کشورهای دیگر را تحت کنترل درآورده تا آنها نتوانند خارج از کنترل آنها عکس العمل در مباحث مطرح شده تروریسم، پولشویی و سلاح های کشتار جمعی داشته باشند.
این محقق و نویسنده عنوان کرد: بعد از پایان مذاکرات و برجام آمریکا و غرب تلاش کرد تحت عنوان برجام ۲ که دولت نیز با آن هم نوایی می‌کند فاز مقاومت را تحت شعاع قرار داده و آن را به چالش کشاند.
وی افزود: تعریف ایران و طرف مقابل درباره واژه تروریسم متفاوت است چرا که ایران محور مقاومت را مورد حمایت قرار پی دهد و آنها مقاومت را محور تروریسم معرفی می‌کنند.
پورجباری عضویت ایران در سازمان fatf و تلاش برای به نتیجه رسیدن این موضوع را در راستای ریل گذاری برجام ۲ برشمرد و خاطرنشان کرد: در این مکانیسم ابزارهای خودکنترلی و مکانیسم ماشه توسط دولت ایران به وجود می آید که تبعات تخطی از آن در نهایت به ضرر ایران خواهد بود.
کارشناس مسائل امنیت ملی و اقتصادی در پایان با تاکید بر اینکه نقاط منفی و تهدیدهای fatf بسیار بیشتر از نقاط مثبت و فرصت‌های آن است، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید به عنوان متولی قانون گذاری در این مبحث ورود جدی داشته و قوانین لازم را برای خنثی سازی لبه تیز و تهدیدزای این قوانین و تعهدات بین المللی داشته باشد.
انتهای پیام/2002

منبع: کیوسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان