۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین برجام برای آمریکایی‌ها یک نیاز استراتژیکی بود/ با غربی‌ها فقط باید با زبان قدرت حرف زد
کد خبر: ۱۹۸۵۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۶ ساعت: ۱۶:۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل بین الملل:

برجام برای آمریکایی‌ها یک نیاز استراتژیکی بود/ با غربی‌ها فقط باید با زبان قدرت حرف زد

ابوالفضل زهره‌وند با بیان اینکه برجام برای آمریکایی‌ها یک نیاز استراتژیکی بود، بیان کرد: باید از فرصت برجام برای ابطال نظریه قابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها استفاده کرد، با غربی‌ها جز با زبان خودشان نمی‌توان گفتگو کرد.

برجام برای آمریکایی‌ها یک نیاز استراتژیکی بود/ با غربی‌ها فقط باید با زبان قدرت حرف زد
ابوالفضل زهره‌وند، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، درباره اقدامات عملی ایران در قبال بدعهدی غربی‌ها اظهار کرد: ایران در برجام به تعهدات خود عمل کرد و شاید نیاز بود ما نیز در برابر سیاست‌های آمریکا، تضمین‌های عینی می‌گرفتیم و گام به گام عمل می‌کردیم.
وی در ادامه افزود: آقای آمانو طی چندین گزارش به عمل کردن ایران به تعهدات خود در برجام اعتراف کرده است و وی خود را برای ادامه بازرسی‌های پروتکلی در برجام آماده می‌کند؛ بنابراین ایران نباید منتظر مجاب شدن آمریکا در دست برداشتن از بدعهدی‌هایش باشد.
این دیپلمات باسابقه کشورمان ادامه داد: انتظار رعایت حق ایران از سوی آمریکا در برجام بیهوده است و ایران اسلامی باید با بهره بردن از ظرفیت‌های برجام به فکر راه حل‌های دیگری باشد.
وی برجام و گروه 1+5 را ظرفیت مناسبی برای ایران دانست و گفت: ما می‌توانیم از ظرفیت کشورهای این گروه که در شورای امنیت هم حضور دارند برای دستیابی به حقوقی که در برجام بیان شده، استفاده کنیم.
زهره وند ادامه داد: این چهار کشور به همراه خانم موگرینی می‌توانند با صدور یک قطعنامه به تجار و بانک‌های خارجی اطمینان دهند در صورت معامله با ایرن مجازات‌های گذشته آمریکا دامن‌گیر آنها نمی‌شود.
وی با بیان اینکه برجام یک فرآیند پیچیده و زمانبر است، تصریح کرد: ما تا به امروز امتیازات زیادی را به طرف مقابل داده‌ایم و می‌توانیم از سیاست تعلیق و دیپلماسی رسانه‌ای برای منعکس کردن به جهانیان استفاده کنیم که ایران چه گام‌های مهمی برداشته است و آمریکایی‌ها در حال تخلف هستند.

بسنده‌کردن به گفتگوهای پشت درهای بسته در برابر نقض برجام، نفعی برای ایران ندارد
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: معاهده برجام فضا را برای تفسیرهای مفصل باز گذاشته و این یکی از مشکلات ایران است.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از الگوی برجام رویه‌ای را برای مهار دیگر کشورها شکل داده‌اند، ابراز کرد: بنابراین فرجام برجام تا این مقطع برای آنها آموزه‌های زیادی دارد و این برای حیثیت غربی‌ها یک تهدید جدی است که باید از این تهدید استفاده کرد.
این دیپلمات باسابقه کشورمان برجام یک نیاز استراتژیکی برای آمریکا دانست و گفت: غربی‌ها به دنبال این بودند که از برجام به عنوان یک دستاورد در داخل کشور خود استفاده کنند و از سوی دیگر به جهانیان نشان دهند با محور مقاومت جهان به یک توافق رسیده‌اند.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ادعای مدیریت جهانی را دارند که مورد قبول ما نیست و سکوت ایران یا بسنده کردن کشورمان به گفتگوهای پشت درهای بسته نفعی برای ایران ندارد؛ زیرا ایران در این توافقنامه امتیازاتی را داده‌ است.
زهره وند عنوان کرد: امروز ایران هزینه‌ای را متحمل شده است و باید از این هزینه فرصت برای ابطال نظریه قابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها استفاده کرد، با غربی‌ها جز با زبان خودشان نمی‌توان گفتگو کرد یعنی با ادبیات قدرت باید با آنها وارد تعامل شد.
وی با بیان اینکه ایران بخشی از ظرفیت هسته‌ای خود را امحا کرده است، گفت: برجام صرفا رویکرد هسته‌ای ندارد و باید کارشناسانی از حوزه‌های اقتصادی، مالی و پولی باید در فضای مذاکرات حضور داشته باشند.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان