۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین طلاق، آژیر بی‌صدایی که گوش جامعه را کر کرده است
کد خبر: ۱۹۶۸۳۲ نویسنده: گل‌عنبر حمزه‌ای تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۰ ساعت: ۷:۵۳ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

طلاق، آژیر بی‌صدایی که گوش جامعه را کر کرده است

طلاق، پدیده مکروه اجتماعی است که بازی روزگار و تغییر و گردش ایام، کراهت از سیمایش برداشته و نقاب زیبای رهایی و نجات به او بخشیده است.

طلاق، آژیر بی‌صدایی که گوش جامعه را کر کرده است
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ،____ گل‌عنبر حمزه‌ای.
فقط کافی است نگاهی به زندگی اطرافیان دور یا نزدیکت داشته باشی حتما نمونه‌هایی از آن را پیدا می‌کنی.
زوج‌هایی که در وقت شروع، با هزار و یک امید به خانه بخت رفته و وعده‌های عاشقانه‌شان گوش فلک را کر کرده بود، حال در پایان فصل زندگی مشترکشان، گویی صد پشت با هم غریبه‌اند و جز نفرت و اندوه و دلشکستگی سوغاتی از زندگی کوتاه و بی سرانجام خود به یادگار برنداشته‌اند.
داستان زندگی آنها زودتر از آنچه تصور می‌شد به صفحه پایانی خود رسیده و مثل خیلی از رمان‌های عاشقانه، پایانی تلخ و آزاردهنده برای ذهن مخاطب به تصویر می‌کشید.
دو سال پیش وقتی از نادر حرف می‌زد انگار ستاره سهیل زندگیش را یافته و او تنها کسی است که می‌تواند همسر زیبایش را سوار بر اسب سفید خوشبختی، به دروازه‌های زیبای سعادت برساند. همه چیزش زیبا به نظر می‌آمد حتی اخم‌ها و بداخلاقی‌هایش که از دید مریم نشان از غیرت و ابهت مردانه‌اش بود.
اما...
هنوز زندگیشان به سال نرسیده نادر را همچون بهمنی می‌بیند که کاخ آرزوهایش را ویران کرده و تنها راه نجات از دست عشق دیروزش در آغوش گرفتن دیو زشت طلاق بود.
پدیده مکروه اجتماعی که بازی روزگار و تغییر و گردش ایام، کراهت از سیمایش برداشته و نقاب زیبای رهایی و نجات به او بخشیده است.
رشد 53 درصدی طلاق در کشور
به گفته حسین اسدبیگی، رئیس ستاد فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، آمارهای ارائه شده حاکی از افزایش نرخ طلاق و کاهش ازدواج در جامعه است.
وی آمار جوانان در آستانه ازدواج کشور را در حدود 13 میلیون نفر اعلام کرده و می‌گوید: طلاق در کشور، رشد 53 درصدی داشته است.
رئیس ستاد فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهند مهمترین دلیل دادخواست طلاق از دید کارشناسان امر، عدم شناخت پیش از ازدواج، آشنا نبودن با مهارت‌های زندگی، تأمین نشدن نیازهای روحی و عاطفی و عدم بلوغ فکری عنوان شده است.
25 درصد ازدواج‌ها در قزوین منجر به طلاق می‌شود
ایوب رحیمی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری قزوین نیز با اشاره به آمار طلاق در استان می‌گوید: نرخ طلاق در استان از سال 83 تا 93 افزایش داشته است به طوریکه در سال گذشته، از هر چهار ازدواج ثبت شده در استان، یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود که این آمار بسیار نگران کننده است.
شیوا زندی، کارشناس ارشد روان شناسی عمومی معتقد است: ازدواج‌هايي كه در آنها هماهنگي بيشتري بين زوجين وجود دارد، موفق‌تر بوده و كمتر به طلاق مي‌انجامد.
وی، سطح تحصيلات، طبقه اجتماعي، دين، سطح هوش، هم‌نژاد و هم زبان بودن را از عوامل موثر در يك ازدواج موفق ذکر کرده و می‌گوید: عوامل زيادي در بروز طلاق تاثيرگذار است از جمله عدم تفاهم اخلاقي، ناسازگاري، بداخلاقي و بدرفتاري، پرخاشگري، خشونت و كتك زدن، اعتياد، بيكاري، ازدواج اجباري، بيماري، دخالت ديگران در زندگي، ازدواج دوم، تفاوت فرهنگي، اختلاف سن زياد، عدم توافق در مسائل جنسي و مسائل دیگر.
ازدواج‌ها تبديل به نوعي نمايشگاه و مسابقه نمايش امكانات شده است
زندی ادامه می‌دهد: در سال‌هاي گذشته طلاق بيشتر در قشر ضعيف و كم سواد يا بي‌سواد مطرح بود اما در چند سال‌ اخير، شاهد افزايش اين معضل اجتماعي در قشر تحصيل‌كرده جامعه هستيم.
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، سطحي نگري در ازدواج را از علل مهم بروز طلاق در سال‌هاي آينده می‎داند چراکه امروزه جوانان بدون در نظر گرفتن شرايط لازم براي ازدواج و دقت به مسائل زير بنائي ازدواج، اقدام به اين كار مي‌كنند.
وی با تاکید بر اینکه ازدواج‌ها تبديل به نوعي نمايشگاه و مسابقه نمايش امكانات شده است، ادامه می‌دهد: علل افزايش طلاق، تغيير در فضاي جامعه و آشنا شدن مردم به‌خصوص زنان نسبت به حقوقشان است.
زندی خاطرنشان می‌کند: امروزه طرز تفكر مردم دو بعدي شده است، ساخت كهن با ارزش‌ها و هنجارهايي كه بيشتر مورد پذیرش آقايان است در مقابل ساخت جديد كه مورد تأييد زنان است قرار گرفته است؛ زنان طرفدار حقوق تساوي زن و مرد بوده و مردها طرفدار ساختار كهن هستند.
وی در پایان می‌گوید: البته تفاوت‌هاي اساسي در علل وقوع طلاق در میان طبقات مختلف جامعه وجود دارد به طور مثال در طبقه پايين جامعه مهم‌ترين دلیل طلاق مشكلات مالي و بيكاري است و مهمترين عامل در قشر مرفه، عدم تفاهم و مسائل اخلاقي است اما در این میان طلاق در طبقات متوسط بالاتر از بقيه طبقات است.
متاسفانه آسیب‌های اجتماعی ارتباط متقابلی با هم داشته و باعث ازدیاد یکدیگر می‌شوند که این امر حاکی از اهمیت پیشگیری و جلوگیری از افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.
اما راهکار اصلی برای رهایی از این معضل چیست؟
محسن قاسمی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قزوین معتقد است که باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی استراتژی واحدی داشته و با مشخص کردن اولویت‌ها، برنامه‌ریزی مناسبی در این حوزه انجام داد زیرا بدون داشتن وحدت رویه نمی‌توان به آنچه مدنظر است؛ دست یافت.
وی راهکار مقابله با مشکلات اجتماعی و فرهنگی را برنامه‌ریزی مبتنی بر واقعیت و مشارکت عمومی مردم عنوان کرده و می‌گوید: ضرورت دارد که زمینه مشارکت عمومی مردم را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم کرده و در این مسیر از ظرفیت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به شکل مطلوبی استفاده کنیم.
رئیس ستاد فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز آسیب‌های اجتماعی را همچون حلقه‌‎های زنجیر به هم پیوسته دانسته و می‌گوید: یکی از راهکارهای جلوگیری از معضل طلاق ازدواج صحیح و آگاهانه است.
وی تصریح می‌کند: باید واقع‌گرا بود چراکه با آگاهی نسبت به آمارهای واقعی مسائل و مشکلات اجتماعی، بهتر می‌توان برنامه‌ریزی و اقدام کرد.
لزوم نگاه کارشناسی و علمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی
داود محمدی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز در این‌باره می‌گوید: متاسفانه خسارت‌های ناشی از آسیب‌های اجتماعی را هنوز با عمق وجود درک و لمس نکرده‌ایم؛ زیرا روند حرکت این مشکلات، بسیار نامحسوس و زیرپوستی است بر این اساس هیچ تناسبی بین تجهیز و آمادگی جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و عمق خطر حس نمی‌کنیم.
وی با تاکید بر لزوم نگاه کارشناسی و علمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ادامه می‌دهد: برای پیشگیری و مقابله در برابر مخاطرات آسیب‌های اجتماعی باید تدارک و برنامه‌ریزی مناسبی داشت و با تشکیل کارگروه‌ها و به کمک تیمی متخصص و توانمند، شرایط موجود را بررسی و راهکارهای مناسبی را ارائه کرد.
وی خاطرنشان می‌کند: در برخی دانشگاه‌ها، پایان نامه‌های خوبی در این زمینه تالیف شده اما جمع آوری، تدوین و برنامه ریزی منسجمی که منجر به نتایج مثبت و سازنده شود؛ صورت نگرفته است زیرا امور فرهنگی و اجتماعی از مسائل دیر بازدهی است که با مذاق ما سازگاری ندارد.
مطالبه مهریه و طلاق توافقی بیشترین فراوانی را بین دعاوی خانواده دارد
حجت الاسلام حسین کثیرلو، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین با اشاره به افزایش پدیده طلاق در ایران، اظهار می‌کند: عدم درک متقابل زوجین، اعتیاد به مواد مخدر، بیکاری و فقر مالی و دخالت خانواده‌ها از جمله مشکلاتی است که موجب بالا رفتن آمار طلاق در کشور و شهرستان قزوین می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه در سال گذشته در شهرستان قزوین به طور میانگین با کاهش ۱۸درصدی طلاق مواجه بوده‌ایم، ابراز می‌کند: اقدامات کارکنان قضایی برای ایجاد صلح و سازش، تقویت واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی«وکیل رایگان»، بهره‌گیری از خدمات مشاوره‌ای و شورای حل اختلاف از جمله راهکارهای کاهش طلاق بوده است.
کثیرلو با اشاره به اینکه دعاوی مطالبه مهریه و طلاق توافقی بیشترین فراوانی را بین دعاوی خانواده دارد، تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بیش از نیمی از طلاق‌ها در اوایل زندگی اتفاق می‌افتد حاکی از آن است که متاسفانه زوجین و خانواده‌ها بدون شناخت کافی، تحقیق و آموزش‌های لازم اقدام به ازدواج می‌کنند.

طلاق پدیده مکروه اجتماعی است که هیچ‌کس به نیکی از آن یاد نمی‌کند و دوست ندارد که در زندگیش رخ دهد لازمه پیشگیری از این پدیده مذموم اجتماعی، توانمند سازی و آگاهی بیشتر دختران و پسران نسبت به مهارت‌های زندگی است.
پیروی از سبک زندگی اسلامی و قرآنی، کاهش سطح توقعات و پرهیز از تجمل گرایی یکی دیگر از راهکارهای اساسی در کاهش میزان آمار طلاق است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

سید / ۰۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰

با سلام و احترام به شما بزرگوار. توصیه و تاکید می نمایم به همه دوستان بزرگوار وخوب که واقعاً به دنبال یک مطالعه سودمند و البته نشاط آور هستند، حتماً کتاب فوق العاده ارزشمند «تنها راه رسیدن به تکامل و سعادت ابدی و چشیدن لذّات واقعی / ج 1 دارای 574 ص و 249 منبع معتبر و موثق است که برخی از آنها پرفروش ترین کتب دنیا هستند» و به ویژه جلد دوم آن [که بیشتر برای بانوان است] را مطالعه (و لطفاً به همگان معرفی) نمایید. در واقع این مجموعه کتابها بسیار ارزشمند است برای داشتن یک زندگی توأم با آرامشی مداوم،
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان