۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین اینوتک، رویداد مهم کارآفرینی و فناوری در سلامت
کد خبر: ۱۹۶۷۲۸ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۹ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

اینوتک، رویداد مهم کارآفرینی و فناوری در سلامت

رییس پژوهشگاه ابن سینا گفت: شکل‌گیری و توسعه اکوسیستم کارآفرینی در سلامت از اهداف اینوتک ملی است که باید در این زمینه به فناوری توجه ویژه شود.

اینوتک، رویداد مهم کارآفرینی و فناوری در سلامت
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی صبح قزوین جوان؛ محمدمهدی آخوندی رییس پژوهشگاه ابن‌سینا امروز در نشست خبری دومین رویداد ملی اینوتک سلامت که در این پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: کارآفرینی سیاست دولت است و بناست در دولت توسعه پیدا کند که امیدواریم بتوانیم شرایط مساعدی برای توسعه آن فراهم کنیم.  
وی با بیان اینکه بیش از 5 سال است که دولت تمام تلاش خود را برای فراهم کردن الزامات توسعه فناوری انجام داده، تصریح کرد: برای این منظور بودجه خاصی برای توسعه فناوری در اختیار وزارت علوم، بهداشت، شورای عتف و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور اختصاص داده شده است. 
 
رییس پژوهشگاه ابن‌سینا افزود: اقدامات زیرساختی دیگری در این رابطه مانند قانون توسعه فناوری در مجلس تصویب شد که با استفاده از این قانون امکان حضور اعضای هیئت علمی در مراکز دانش‌بنیان فراهم و پارک‌های فناوری و مراکز رشد توسعه پیدا می‌کند. 
 
آخوندی با اشاره به اینکه دولت و نظام از توسعه فناوری حمایت می‌کنند، گفت: الزاماً این موارد نمی‌تواند نتیجه کار را به سمت مطلوب سوق دهد و حتماً باید شرایط الزامات کار فراهم شود. 
 
وی یکی از مشکلات در زمینه کارآفرینی سلامت را عدم آگاهی ایده‌پردازان و شرکت‌های فناور از بازاریابی تخصصی و نحوه ارائه ایده دانست و بیان کرد: این مشکلات شرکت‌ها را با چالش مواجه می‌کند.
 
رییس پژوهشگاه ابن‌سینا با بیان اینکه زمانی که ایده در اختیار سرمایه گذار است محققان نگران هستند؛ افزود: همزمان سرمایه‌گذار نیز نگران سرمایه‌ خود است.

آخوندی بیان کرد: باید با ارتباط صحیح، منطقی و حمایت مناسب ایده‌پردازان، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بهره‌برداری مطلوب را در فناوری داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه اینوتک این فضا را در مدل کوچک ایجاد می‌کند، تصریح کرد: این رویداد کشوری با حضور ایده‌پردازان، شرکت‌ها و پارک‌های فناوری، پنل‌های تخصصی برای گفتگوی سرمایه‌گذاران، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود. 
 
آخوندی با تأکید بر اینکه بحث سلامت با دیگر حوزه‌ها متفاوت است، افزود: در کشور تجربه کارآفرینی در حوزه IT وجود دارد، ولی حوزه IT سلامت متفاوت است و ما سعی داریم رویدادهای این دبیرخانه دائمی باشد و به یک کنگره ختم نشود. 
 
در ادامه حمیدرضا خرم خورشید رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه همه به تبدیل فناوری و علم به ثروت واقف هستند، اظهار کرد: در سه تا چهار سال گذشته تمام مسئولان به مسئله کارآفرینی و فناوری به عنوان یکی از مسائل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور توجه کرده‌اند. 
 
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در قالب اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی جوانب بسیاری دارد که مهمترین قسمت آن حوزه فناوری است به طوری که کشورهای پیشرفته به علت کوشا بودن در فناوری در اقتصاد پیشرفت کردند. 
 
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: فناوری، صورت‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها در رابطه با سلامت است؛ فناوری سلامت بخش های گوناگونی مانند تولید دارو، واکسن، تجهیزات پزشکی، طب سنتی و گیاهی، بیوانفورماتیک و انواع کیت های تشخیصی را شامل می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه نیاز است علاوه بر سیستم بهداشت کشور کلیه ارگان‌ها به دلیل جوانب زیاد فناوری‌های پزشکی وارد این حوزه شوند، گفت: تنها وزارت بهداشت  نمی‌تواند پاسخگو باشد و باید مشارکت تمام ارگان‌ها و سیستم‌ها در کشور در این زمینه وجود داشته باشد. 
 
خرم خورشید با تأکید بر اینکه هر کاری در رابطه با فناوری نباید خارج از اسناد بالادستی باشد، تصریح کرد: برنامه‌های 5 ساله، چشم‌انداز افق 1404، سیاست‌های کلی تحقیقات و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی سلامت و سند جامعه علمی کشور از اسناد بالادستی است که برای رسیدن به اهداف آن‌ها نیاز به همکاری مشترک بین ارگان‌های مختلف است. 
 
وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش از مهم‌ترین اقدامات در راستای اهداف اسناد بالادستی است، اذعان کرد: فناوری در کشور در حد شعار باقی مانده و طی چند سال گذشته عملکرد چشمگیری نداشته است.
 
رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: سال گذشته اولین رویداد مرتبط با فناوری سلامت برگزار شد که ثمرات خوبی داشت و نتایج آن به صورت عملی وارد عرصه فناوری کشور شد. 
 
در ادامه گیاهی رییس مرکز رشد پژوهشگاه ابن‌سینا با بیان اینکه هدف ما فرهنگسازی نام اینوتک سلامت است، اظهار کرد: بخش مهمی در این جشنواره اختصاص به ایده‌ها دارد و ایده ها داوری می‌شود.
 
وی با اشاره به ثبت‌نام گروهی و انفرادی در این رویداد ملی گفت: مهلت برای ثبت نام گروهی تا پایان 15 مرداد است و بسیاری از شرکت‌های نوپا که وضعیت مناسبی ندارند می‌توانند از این امکانات فراهم شده استفاده کنند. 
 
 رییس مرکز رشد پژوهشگاه ابن‌سینا تصریح کرد: در بخش نیروی انسانی، دانش مدیریت و فرهنگ مشارکت برای سرمایه‌گذاری نمایشگاهی ایجاد شده که فرصتی برای ایده‌پردازان ایجاد می‌کند. 
 
وی افزود: شرکت‌های مشاوره‌ مدیریتی و دانشی بسیاری از عقب‌ماندگی‌های مراکز و رشد پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت را جبران می‌کنند تا بازاری برای گردشگری سلامت و فرصت‌های آن فراهم شود. 
 
در ادامه روزبه شاهرخی مشاور کارآفرینی و توسعه کسب و کار پژوهشگاه ابن سینا درباره دومین رویداد ملی اینوتک سلامت اظهار کرد: اکوسیستم کارآفرینی مفهوم جدیدی است که سطح بالایی از همکاری، هم‌افزایی و مشارکت افراد را در فضای اقتصادی و کارآفرینی مدنظر قرار می‌دهد. 
 
وی با بیان اینکه فضای کارآفرینی مانند یک اکوسیستم در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: هر یک از فعالان این اکوسیستم با بیشترین سطح مشارکت و خارج از رفتارهای فرسایشی به بالاترین ارزش‌های موجود و قابل ارائه می‌پردازند. 
 
شاهرخی افزود: هر چه اکوسیستم پربار و ارزنده‌‌تر باشد منافع بیشتری برای حاضران خواهد داشت بنابراین تمام تلاش این بوده که اکوسیستم بهینه‌تر، مناسب‌تر و قابل زیست‌تر باشد. 

گفتنی است؛ دومین رویداد ملی اینوتک سلامت با همکاری مشترک مرکز رشد پژوهشگاه فنوری‌های نو علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن‌سینا، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تاریخ 3 تا 5 شهریور ماه برگزار می‌شود. 
 
انتهای پیام/ 

منبع: بهداشت و سلامت باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان