۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین آشی که پختند!
کد خبر: ۱۹۵۳۵۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۶ ساعت: ۱۳:۲۷ ↗ لینک کوتاه

یادداشت/

آشی که پختند!

آقای روحانی در گزارش برجام گفتند در روز اجرای توافق تمام تحریم‌ها لغو می‌شود و نه تعلیق، حال با همان بیان بفرمایند تحریم‌های پولی و بانکی که از عمده‌ترین تحریم‌ها بودند، چرا لغو نشدند؟

آشی که پختند!
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، روزنامه «وطن‌امروز» در یادداشتی از «محمدحسن اقتصاد» نوشت:

براساس سابقه و شناخت از سیاست‌های آمریکا، مقاله‌ای را دی‌ماه 94 راجع به برجام که هنوز وضعیت آن واضح نبود در سایت رویش نوشتم که آمریکا مراقب است بعد از برجام بهبودی در اقتصاد کشورمان از این ناحیه به وجود نیاید اما رئیس‌جمهور محترم و مذاکره‌کنندگان با خوشبینی بسیار و بدون توجه به سابقه و عملکرد این دشمن دیرین اسلام و مخالف جدی پیشرفت کشورمان، امید بسیاری به آمریکا داشتند.

اکنون عرض می‌کنم اینکه به گفته مسؤولان به زمان نیاز است تا برجام اجرایی شود، سخنی بی‌پایه و منطق است. گفته‌ها و سیگنال‌های مسؤولان آمریکایی و عمل آنها حاکی از عدم اجرای تعهدات‌شان در برجام است. به چند مورد دقت فرمایید.

1- جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جمع کارکنان سفارت‌شان در وین گفت برای نوه‌های‌تان تعریف کنید چطور با ظریف در یک اتاق نشستید و با قدرت متقاعد‌کننده موجب تسلیم او شدید.

2- نمایندگان کنگره آمریکا مدیران بوئینگ را احضار و به آنها گفتند حق معامله با ایران را ندارید.

3- در سفر وزیر نفت هند به ایران که مدتی قبل صورت گرفت، آقای زنگنه گفتند طرف هندی بزودی بدهی 5/6 میلیاردی خود را پرداخت می‌کند حال نخست‌وزیر هند می‌گوید بانک‌های اروپایی راه را برای بازپرداخت بدهی هموار نمی‌کنند. اگرچه اخیراً معاون آسیایی وزیر امور خارجه گفته حدود یک‌میلیارد پرداخت کرده‌اند و تا پایان سال 2016 تمام بدهی را تأدیه می‌کنند اما از این سو رئیس‌جمهور محترم بدون ذکر دستاوردها از برجام تعریف و تمجید می‌کند.  

سخنگوی دولت می‌گوید پس از برجام 5/3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در 41 طرح انجام شده و سفر 9 رئیس دولت را از برکات برجام برشمرده‌اند. به جای کلی‌گویی بهتر نیست از این 41 طرح چند تا از مهم‌ترین‌شان را برای ملت بیان کنید. به جای تعریف در خلأ، چرا به دستاوردهای ملموس و مهم برجام اشاره نمی‌کنید؟ ضمناً قرار بوده همراه کالا و قراردادهای خود تکنولوژی آن نیز وارد شود لطفاً بفرمایید تا به حال کدام تکنولوژی را اینها وارد کشور کرده‌اند جز کالاهای مصرفی و آرایشی! 

رئیس کل محترم بانک مرکزی می‌گوید تمام قراردادهای منعقدشده با کشورها قابل اجرا نیست تا موانع بانکی برطرف شود. تمام توان دیپلماسی دولت اعتدال در برد- برد خلاصه می‌شود یعنی امتیاز عملی بده و امتیاز روی کاغذ بگیر. آقای روحانی در گزارش برجام گفتند در روز اجرای توافق تمام تحریم‌ها لغو می‌شود و نه تعلیق، حال با همان بیان بفرمایند تحریم‌های پولی و بانکی که از عمده‌ترین تحریم‌ها بودند، چرا لغو نشدند؟ 

در زمان بحث برجام دلسوزان و آگاهان هشدارهای لازم را می‌دادند که دلواپس خطاب شدند! بالاخره آشی که خود پختید و برخی خطوط قرمز نظام را رعایت نکردید و جایزه و مدال و تعریف چاشنی آن کردید نتیجه‌اش نابودی قسمت اعظم برنامه هسته‌ای و خوشبینی بیش از حد به آمریکا بود. 

شعار مهارت در دیپلماسی با قدرت‌های بزرگ کلاه گشادی بود که بر سر دیپلمات‌ها گذاشتند.  به گفته آقای سیف، به دلایل سیاسی ایران در لیست پولشویی قرار دارد بنابراین هر اقدام برای گشایش امور بانکی تا خارج شدن از این لیست امکانپذیر نیست. 

تحریم دلاری از سوی آمریکا از این جهت مهم است که مثلاً برای تبدیل دینار به یورو، دینار اول باید به دلار تبدیل شود سپس به یورو، با این طرح عملیات بانکی در حد صفر است. 

خوشبینی غیرقابل انکار دولت اعتدال به آمریکا  تا این حد است که پرچم آمریکا را در اجلاس مناطق آزاد چابهار افراشته می‌کند به‌رغم اینکه آمریکا نماینده‌ای در آن اجلاس ندارد و خوب است دولت توضیح دهد انگیزه او از این کار چه بوده؟ کوتاه آمدن در مقابل استکبار و تضعیف هسته‌ای و برنامه فضایی و تغییر آرم هسته‌ای از روی اسکناس به میل آمریکا نبوده است؟ اعلام برجام‌های 2 و3 تامین خواست آمریکا نبوده است؟

عقب‌نشینی در مقابل استکبار یعنی ده‌ها قدم جلو آمدن او. ملت ما فهیم، آگاه و شجاع است و اجازه نخواهد داد دوباره خفقان و دیکتاتوری در کشور حاکم و بنیادهای دینی نابود شود و اگر صبر می‌کنند چون رهبرشان بر حفظ وحدت امر کرده‌اند و الا هر چیزی آستانه‌ای دارد.
انتهای پیام/1404

منبع: وطن امروز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان