۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سیاست دولت بلر باعث اختلاف میان آژانس‌های جاسوسی انگلیس شد
کد خبر: ۱۹۳۷۷۴ نویسنده: mamiri تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۲ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

سیاست دولت بلر باعث اختلاف میان آژانس‌های جاسوسی انگلیس شد

روزنامه گاردین افشا کرد، عملیات جنجالی و محرمانه انگلیس در انتقال مظنونین تروریستی به کشورهای ثالث باعث ایجاد اختلاف بی‌سابقه‌ای میان سرویس‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی انگلیس شد.

سیاست دولت بلر باعث اختلاف میان آژانس‌های جاسوسی انگلیس شد

روزنامه گاردین افشا کرد، عملیات جنجالی و محرمانه انگلیس در انتقال مظنونین تروریستی به کشورهای ثالث باعث ایجاد اختلاف بی‌سابقه‌ای میان سرویس‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی انگلیس شد.

به گزارش صبح قزوین ( صبح قزوین )، به نوشته روزنامه حریت، الیزا منینگهام بولر، رئیس سابق سرویس جاسوسی و اطلاعات داخلی انگلیس (ام آی 5) هنگامی که به نقش سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام آی 6) در آدم ربایی‌هایی که منجر به شکنجه مظنونین تروریستی شد، پی برد، بسیار خشمگین شد. وی تعدادی از کارکنان ام آی 6 را بیرون و آن‌ها را از فعالیت در مقر ام آی 5 منع کرد.

براساس منابع دولتی انگلیس، منینگهام ‌بولر همچنین نامه‌ای خطاب به تونی بلر، نخست وزیر وقت نوشته و درباره عملکرد افسران ام آی 6 شکایت کرد.

وی در این نامه می‌گوید: اقدامات افسران ام آی 6 جمع آوری اطلاعاتی انگلیس را تهدید کرده و امنیت افسران ام آی5 و مخبران آن را نیز به خطر می‌اندازد.

این نامه باعث صلب اعتماد جدی و طولانی میان آژانس‌های جاسوسی داخلی و خارجی انگلیس شد که حمایت دولت بلر از سیاست انتقال مظنونین تروریستی به کشورهای ثالث آن را تحریک کرد.

این نامه توسط محققانی کشف شد که بررسی می‌کنند آیا افسران اطلاعاتی انگلیس باید به خاطر انتقال عبدالحکیم بلحاج، یک رهبر اپوزیسیون تبعیدی لیبی، با اتهامات کیفری مواجه شوند یا خیر.

نقش مخفی ایفا شده توسط ام آی 6 پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و هنگامی که اسناد در دفاتر غارت شده موسی کوسا، رئیس اطلاعات وی کشف شد، علنی شد.

منابع دولتی انگلیس به روزنامه گاردین گفتند: دادستان‌ها و پلیس این کشور چندین ماه است که در حال بررسی این مساله هستند. این یکی از مسائل بسیار دشوار برای پلیس و دادستان‌ها است. مشکل اینجاست که نمی‌توان اتهامی را علیه یکی از سیاست‌های دولت وارد کرد.

نامه ارسال شده از سوی رئیس سابق ام آی 5 به بلر بیانگر تفرفه شدید در داخل آژانس‌های اطلاعاتی انگلیس حول محور روش‌هایی است که پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی در آمریکا برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌شد.

اگرچه از ام آی 5 نیز نسبت به تاکتیک‌های استفاده شده انتقاد شده اما این نامه حاکی از آن است که سرویس‌های امنیتی انگلیس شبهه‌های جدی درباره عملیات انتقال مظنونین تروریستی به کشورهای ثالث و شکنجه مظنونین داشته‌اند.

گاردین گفت، رئیس ام آی 5 از رفتاری که با بلحاج شده بود شوکه شده و خشم خود را به ام آی 6 بروز داد.

انتهای پیام

منبع: علمی و فناوری ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان