۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین مصرف دخانیات عامل اصلی سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی است
کد خبر: ۱۹۲۹۹۳ نویسنده: محمدحسن نادری اثر تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۱۱ ساعت: ۱۵:۷ ↗ لینک کوتاه

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین:

مصرف دخانیات عامل اصلی سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی است

معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: مصرف دخانیات در تسهیل و ایجاد انواع سرطان‌ها و به ویژه سرطان ریه و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی نقش موثری دارد.

مصرف دخانیات عامل اصلی سرطان ریه و بیماری‌های قلبی و عروقی است
دکتر محمدحسن نادری اثر، معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی   صبح قزوین با اشاره به زیان‌های اقتصادی ناشی از استعمال دخانیات اظهار کرد: مصرف دخانیات علاوه بر تحمیل هزینه به خانواده، مشکلاتی را نیز برای کشور به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: استعمال دخانیات منجر به بیماری‌هایی می‌شود که برای سیستم سلامت کشور هزینه بردار است. 

96 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر از سیگار شروع کرده‌اند
نادری اثر با اشاره به زیان‌های اجتماعی مصرف دخانیات خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها حدود 96 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر از سیگار شروع کردند البته این بدان معنا نیست که 96 درصد افراد سیگاری، معتاد می‌شوند.
وی با بیان اینکه سیگار به نوعی دروازه ورود به مواد مخدر است، تصریح کرد: متاسفانه اغلب افراد تصور می‌کنند سیگار کشیدن مشکلی در آینده برای آنها ایجاد نخواهد کرد، وقتی فردی با دلیل تراشی خود را توجیه به مصرف سیگار می‌کند در ادامه برای مصرف مواد مخدر نیز دلایلی پیدا خواهد کرد.
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین درباره عوامل موثر در گرایش افراد به مصرف دخانیات بیان کرد: اولین و مهم‌ترین عامل، الگو برداری افراد از والدین یا سایر اعضای خانواده است چراکه احتمال مصرف دخانیات در افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها سیگار می‌کشد نسبت به سایر افراد جامعه بیش از 70 درصد است.
وی عامل دیگر گرایش به مصرف دخانیات را تبلیغات غیرمستقیم فیلم‌ها عنوان کرد و گفت: در برخی فیلم‌ها مشاهده می‌شود افراد متشخص یا به اصلاح باکلاس، سیگار در دست دارند که این تصاویر در واقع به نوعی نمادی از تجمل و شیک بودن و پولدار بودن را ناخودآگاه به نوجوانان القا می‌کند.
نادری اثر با اشاره به مصرف قلیان در نوجوانان تاکید کرد: مصرف قلیان در نوجوانان تا حدود زیادی جنبه تفریح و سرگرمی دارد لذا وقتی فضایی برای تفریحات سالم و به اندازه مناسب وجود نداشته باشد خواه ناخواه به سمت تفریحات ناسالم روی می‌آورند.
وی ادامه داد: چه بسا هدف اصلی این دسته از نوجوانان حتی مصرف قلیان نباشد بلکه مقصود دورهم جمع شدن و ایجاد فضایی دوستانه است که متاسفانه فضای نامناسبی برای بودن در کنار هم انتخاب کرده‌اند.

عوامل موثر در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: عوامل مختلفی در زمینه گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر موثرند همچون دوستان ناباب و تاثیر گروه همسالان، چراکه معمولا نوجوانان با توجه به بحران‌های دوره بلوغ با خانواده دچار مشکل شده از آنها فاصله می‌گیرند و جذب گروه همسالان خود می‌شوند.
وی ادامه داد: حال اگر یکی از اعضای این گروه سیگاری باشد یا به طور کلی گروه موافق این عمل بوده و حتی نسبت به آن ترغیب و تشویق نماید امکان کشش به مصرف مواد مخدر در فرد ایجاد می‌شود.
نادری اثر اضافه کرد: عامل دیگر تاثیرگذار در این موضوع، بحث عدم کنترل خانواده است به عبارتی به دلیل باور نادرست خانواده نسبت به مصرف سیگار و مواد مخدر، پیگیری‌های جدی از سوی آنها صورت نمی‌گیرد زیرا مداخلات را ضروری نمی‌دانند ضمن اینکه به طور کلی کنترل یا نظارتی در مورد رفتارهای فرزند خود ندارند.
وی تصریح کرد: منظور از کنترل تحت فشار گذاشتن شدید نوجوان نیست بلکه باید به صورت نامحسوس و دورادور شرایط را کنترل کنند همچنین توصیه می‌شود والدین شرایطی را فراهم کنند و به صورت غیر مستقیم در مورد مصرف مواد مخدر و سیگار و زیان های و عوارض آن با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند.
مصرف دخانیات و تاثیر آن در ابتلا به بیماری‌ها‌
معاون پیشگیری بهزیستی استان قزوین با اشاره به مصرف دخانیات و تاثیر آن در ابتلا به برخی بیماری‌ها‌ بیان کرد: مصرف دخانیات در تسهیل و ایجاد انواع سرطان‌ها و به ویژه سرطان ریه و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان نقش موثری دارد.
وی در ادامه به راهکارهای جلوگیری از افزایش مصرف دخانیات اشاره کرد و گفت: ایجاد فضایی مناسب برای تفریح نوجوانان و جوانان، کنترل و حساسیت خانواده نسبت به رفتارها و رفت وآمد فرزندان، آموزش و حمایت از خانواده درمورد نوع رفتار صحیح با نوجوانان، آموزش به دانش‌آموزان در مدارس، اختصاص بخشی از مطالب کتاب به مباحث مربوط به زیان‌های ناشی از مصرف دخانیات از جمله این راهکارها است.
نادری اثر خاطرنشان کرد: ترکیب موارد یاد شده همراه با فرهنگ سازی که عمدتأ از طریق پخش برنامه‌های صدا و سیما انجام می‌شود در عدم ترغیب افراد به مصرف دخانیات نقش به سزایی دارد زیرا فرهنگ سازی که به صورت غیر مستقیم صورت می‌گیرد ماندگارتر است.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان